Fotokredit: GettyImages

12.01.21 Bilbranchen Nyheder

2020: De grønne bilers gennembrudsår?

Det var ikke kun det totale nybilsalg, der var usædvanligt sidste år. Salget af nye grønne personbiler tog i den grad fart og dette på bekostning af de konventionelle benzin- og dieselbiler. Én af årsagerne var den meget synlige stigning i udbuddet.

Nyregistrerede benzinbiler udgjorde kun 61 pct. af nybilsalget i 2020, hvilket ikke har været så lavt siden 2012. Samtidig lå nye dieselbilers andel af totalmarkedet i 2020 på kun 23 pct., hvilket er det laveste i 17 år.

Nye grønne personbiler udgjorde derimod hele 16 pct. af alle nyregistrerede personbiler i 2020. Dette er holdt op imod den hidtidige årsrekord fra 2019 på blot fire pct. af det totale nybilsalg.

imagerczrs.png

Som i 2019 bidrog et øget udbud af grønne bilmodeller samt et relativt lavt afgiftsniveau til, at især privat-forbrugerne tog godt imod de grønne biler. Nedenstående graf viser fordelingen af nyregistrerede grønne personbiler mellem privatmarkedet og erhvervsmarkedet samt antallet af udbudte grønne bilmodeller pr. måned.

Her fremgår det tydeligt, at privatmarkedet stod for langt størstedelen af de nyregistrerede grønne personbiler i 2020, hvilket var en fortsat tendens fra tidligere år. Men hvor der generelt har været en tro på, at erhvervs-markedet stille og roligt ville følge trop med privatmarkedet, har coronakrisen sandsynligvis bidraget til, at erhvervsmarkedet holdt igen med investeringer i ny grøn teknologi. Privatmarkedets andel af totalmarkedet for grønne biler steg således med to procentpoint fra 65 pct. i 2019 til 67 pct. i 2020.

imagemil6v.png

Ud over den meget synlige stigning i antallet af nyregistrerede grønne biler i andet halvår af 2020 - og især i december -, viser ovenstående graf også, at der var en stærk sammenhæng mellem antallet af udbudte modeller og stigningen i antallet af nyregistreringer. Udviklingen i antallet af nyregistrerede grønner biler i 2020 bekræfter os således i, at antallet af udbudte modeller har en afgørende betydning for udrulningen af nye grønne biler i bilparken.

Kigger vi isoleret på typen af grønne modeller, ligger både top tre elbil-modeller og top tre plug-in hybridbil-modeller i de store og mellemstore segmenter. F.eks. er Tesla Model 3 (Stor-segmentet) den mest solgte elbil, imens Ford Kuga (SUV C - Mellem) er den mest solgte plug-in hybridbil.

Der var samme tendens i 2019, hvilket kan indikere, at bilproducenterne fortsatte deres strategi i 2020 med at sætte de mellemstore grønne bilmodeller på markedet, for at tilfredsstille en igangværende øget efterspørgsel på netop dette bilsegment. Ifølge blandt andre FDM ser det imidlertid ud til, at det danske marked vil få en lidt bredere vifte af både mindre og lidt større elbiler i løbet af i år, hvilket alt andet lige vil give den grønne bølge et yderligere skub i den rigtige retning.

Denne artikel er et udsnit af Bilbranchens seneste branche- og konjunkturanalyse Tendens, som du kan læse på linket nedenfor.

Ud over rampen til et grønnere årti

Tendens januar 2021
Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold