Karruseltur på eftermarkedet
Vejtrafikkens høje niveau de seneste måneder giver stort håb for genoprejsning af eftermarkedet, der har oplevet både op- og nedture i aktiviteten i 2020 og 2021.
Aktiviteten på eftermarkedet har de seneste par år i høj grad været styret af samfundsnedlukninger, restriktioner og anbefalinger om hjemmearbejde. De seneste 24 måneder har været en regulær karruseltur for eftermarkedsaktiviteten, hvor foråret 2020 naturligvis satte den største stopper for trafik på vejene, og dermed for aktiviteten på eftermarkedet.
Efter at have oplevet fremgang i trafikken, og dermed på bilværkstederne, henover sommeren 2020 dalede trafikken markant i efteråret 2020 og nogle måneder ind i starten af 2021, hvor bl.a. bilforhandlere skulle holde lukket. Siden da er trafikken på vejene kommet godt i gang igen, og i slutningen af 2021 var trafikken endda højere end 2019-niveauet.
På landets bilværksteder har aktiviteten ikke været lige så drastisk faldende som trafikken på vejene, men tendensen har dog de seneste par år fulgt samme op- og nedture, fordi der helt naturligt er en sammenhæng mellem værkstedsaktiviteten og brugen af bilen på vejene.
Mange bilværksteder melder i dag om mangel på arbejdskraft og tårnhøj aktivitet, og i december måned var det samlede niveau for skadesarbejdet på værkstederne på samme niveau som i 2019.
Denne artikel er et uddrag af Bilbranchens konjunktur- og brancheanalyse, Tendens, som du kan læse på linket.