Fotokredit: Pexels

18.10.22 DI Bilbranchen Nyheder

Nye bilmærker booster den grønne omstilling

Det seneste årti er mange nye bilmærker kommet på markedet i Danmark. Ny analyse fra Bilbranchen viser, at de nye mærker især viser sig i det grønne bilsalg, idet de stod for ca. 15 pct. af alle nye grønne biler i de første tre kvartaler af 2022.

De seneste ti år er bilmærker kommet og gået på det danske bilmarked. Én af de mest iøjnefaldende forskelle mellem markedet i de tre første kvartaler i 2012, og de tre første kvartaler ti år efter, i 2022, er, at der i antal er flere forskellige bilmærker med minimum 100 nyregistreringer på markedet i 2022. I perioden i 2012 var der således 26 forskellige bilmærker, imens der i 2022 er 34 forskellige bilmærker med minimum 100 nyregistreringer.

Ser vi isoleret på de bilmærker, som har været på markedet med minimum 100 nyregistreringer årligt i hele den tiårige periode, har der især været en interessant udvikling blandt de ti mest populære mærker i 2022. Selvom fire af de ti mest populære mærker har mistet markedsandele i de tre første kvartaler af 2022 i forhold til samme kvartaler i 2012, har de ti mest populære mærker i år samlet set taget ca. ti procentpoint fra andre mærker i den tiårige periode. I de tre første kvartaler af 2022 stod de ti mærker således for 70,5 pct., imens de samme mærker stod for 60,7 pct. i samme periode i 2012.
imagecu0o.png

Udover at der er kommet flere forskellige bilmærker de seneste år, er der også kommet flere mærker med andre forretningsmodeller end de etablerede mærker ovenfor. Eksempelvis er et relativt nyt mærke med en ny forretningsmodel som Tesla trådt ind på listen over top 20 mest populære bilmærker i Danmark i de tre første kvartaler i 2022. Det er sket på ca. fire år fra de for alvor trådte ind på det danske bilmarked. Et andet eksempel er mærket Cupra, som sælges ud fra en relativt traditionel forretningsmodel, men som kun har været to år om at nå top 20-listen fra mærket for første gang begyndte at bide sig fast på det danske bilmarked.

Det er især de grønne biler, der har givet nye bilmærker en spillebane til at tage markedsandele på det danske marked. Blandt de 30 mest solgte bilmærker i de tre første kvartaler i år er der otte nye mærker på listen i forhold til for ti år siden. Dermed har nye bilmærker taget ca. syv procentpoint markedsandele fra de mere etablerede mærker i top 30-listen siden 2012.

imagex17b.png

Vender vi blikket mod de grønne biler, er det tydeligt, at andelen af grønne biler hos de nye bilmærker generelt er højere end den grønne andel af de etablerede mærkers bilsalg. Den gennemsnitlige grønne andel af bilsalget i de første tre kvartaler af 2022 hos de nye mærker lå således på ca. 78 pct., imens den var på ca. 28 pct. i samme periode for de etablerede mærker. Den grønne profil hos de nye mærker vises bl.a. også ved, at selvom de nye mærker kun udgjorde ca. otte pct. af det samlede nybilsalg i de tre første kvartaler i år, stod de for ca. 15 pct. af det samlede grønne bilsalg.

imagexox9.png

Udviklingen i antallet af nyregistrerede grønne personbiler de seneste år viser imidlertid, at de etablerede bilmærker også er særdeles godt kørende med salget af nye el- og plug-in hybridbiler. Efter at have solgt ca. to ud af tre nye grønne biler i de første tre kvartaler af 2019, stod de etablerede mærker for mere end otte ud af ti af alle nyregistrerede grønne biler i de tre første kvartaler af 2022. Det er en stigning på ca. 19 procentpoint på blot tre år.

Denne analyse er en del af Bilbranchens konjunktur- og brancheanalyse, Tendens, der udkom i starten af oktober 2022. Du kan læse hele kvartalsanalysen her.

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Kenneth L. Hjorth-Hansen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3302
  • Mobil +45 4141 7791
  • E-mail klhh@di.dk

Relateret indhold