19.03.19 Bilbranchen Nyhed

Ny model kan simulere konsekvensen af flere elbiler på eftermarkedet

Nu kan du som medlem af Bilbranchen få adgang til et simuleringsværktøj, der giver dig et beregnet overblik over det fremtidige timetræk på dit værksted.

Bilbranchen har fået lov at dele et norsk simuleringsværktøj med vores medlemmer. Det giver dig som forhandler af nye personbiler mulighed for at se konsekvensen af et øget elbilsalg på det samlede servicebehov i dit lokale eftermarkedsområde.

Erfaringerne fra Norge viser, at servicebehovet på elbiler, herunder løbende vedligeholdelse og reparationer som udgangspunkt er markant lavere på en elbil end for en tilsvarende bil, som kører på diesel eller benzin. Desuden har de autoriserede forhandlere en overvejende andel af eftermarkedskunderne frem til bilens ottende leveår, og forventes derfor at være de første til at mærke konsekvenserne af salget af nye elbiler. Det oplyser vores norske søsterorganisation NBF, som derfor har udviklet dette simuleringsværktøj til deres medlemmer.

Bilbranchen har i første omgang fået adgang til at se værktøjet igennem og efterfølgende en særlig tilladelse af NBF til at distribuere det i vores medlemskreds med få modifikationer til det danske marked.

Værktøjet er relativt nemt at gå til, men kræver, at forhandleren selv bruger lidt tid på at finde relevante nøgletal frem. Excelfilen består af tre faneark.

  • Det første ark Brukerstøtte introducere til brugen af værktøjet og beskriver relevante forudsætninger.
  • Det andet ark Data input skal udfyldes med relevante data fra brugerens egen virksomhed.
  • Det tredje og sidste ark Simuleringsmodul giver brugeren et samlet overblik, og illustrerer blandt andet, hvordan virksomhedens beregnede værkstedstimer kan forventes at udvikle sig ti år frem i tiden.


Bilbranchens årsdag
Husk også at tilmelde dig Bilbranchens årsdag den 9. maj. Her kan du om formiddagen deltage i et eksklusivt seminar med den administrerende direktør for Møller Bil A/S i Norge. Han vil fortælle om de strategiske såvel som praktiske overvejelser, Møller Bil A/S gør sig i disse år med et marked i Norge, hvor nu mere end hver anden nye bil er opladelig. Om eftermiddagen er der desuden oplæg om seneste nyt fra det norske elbilmarked med særligt fokus på brugtvognsmarkedet, der opfører sig markant anderledes end brugtvognsmarkedet for konventionelle biler.

Elbilmarkedet

Ifølge NBF Norges Bilbransjeforbund anslås det solgte antal værkstedstimer på en elbil at være 30-50 pct. lavere. Den norske forbrugerorganisation Norsk Elbilforening NRK forventer, at over halvdelen af Norges nye biler i år vil være rene elbiler. I Danmark kunne kun én ud af 30 nye personbiler indregistreret i februar lades op med el, og leveringstiden er allerede oppe på 10-12 måneder for flere el- og pluginhybridbiler.

Kundeloyalitet

Ifølge en forbrugerindsigt fra 2017 som analyseinstituttet Voxmeter står bag anvender ca. 60 pct. af de bilejere, som har haft deres bil fra ny et autoriseret værksted 7-9 år efter anskaffelsestidspunktet. Andelen er 50 pct. hvis man måler på tværs af anskaffelsen af nye og brugte personbiler. Dog er der tale om regionale forskelle. Se eventuelt flere fakta i Autoanalysen 2017 som Bilbranchen og Deloitte har udgivet.

Skrevet af:

Frederik Funder

Frederik Funder

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3572
  • Mobil +45 3166 3857
  • E-mail ffpe@di.dk
Relateret