21.01.25 DI Bilbranchen Nyheder

Nyt hold salgstalenter var samlet for første gang

18 forventningsfulde talenter fra branchen sad klar, da Erhvervsakademi Aarhus og DI Bilbranchen torsdag den 16. januar bød velkommen til det nye hold på Bilbranchens akademiuddannelse i salg og rådgivning.

Det var ottende gang, at DI Bilbranchen og Erhvervsakademi Aarhus afholdte kickoff for et nyt hold på den populære akademiuddannelse. Kickoff-dagen er efterhånden blevet en værdifuld tradition, hvor de nye studerende først og fremmest introduceres til hinanden og uddannelsen. Arrangementet fandt sted på DI’s konferencecenter, Gl. Vindinge, og tiltrak foruden de studerende også 11 ledere fra bilvirksomheder over hele landet.

Dagen bød på en række oplæg om bilbranchens udvikling og tendenser, introduktion til det første fag på uddannelsen, og ikke mindst muligheden for netværk og workshops, der rystede de studerende godt sammen og gav dem et solidt udgangspunkt, inden det går løs på uddannelsen.

Megatrends og branchens fremtid

DI Bilbranchens branchedirektør, Thomas Møller Sørensen, åbnede dagen med et oplæg om de store megatrends, der påvirker bilindustrien. Han fremhævede især den grønne omstilling, digitalisering og geopolitik, som alle på én gang påvirker den danske bilbranche.  

Især den usikre geopolitiske situation har stigende indflydelse på forhandlernes forretning. Blandt andet straftolden på kinesiske mærker fra EU og USA’s toldbarrierer mod Kina har betydning for, hvilke lande og markeder, som de kinesiske bilproducenter ønsker at etablere sig i.

Thomas pointerede desuden, at forhandlernes forretningsmodel også forandres i kraft af lavere avancer på nye biler, mere professionelt brugtbilsalg, flere elbiler på eftermarkedet og en stigning i leasingsalget til private. Dog viser erfaringerne fra forhandlerne i Norge, at der for mange forhandlere vil eksistere en bæredygtig forretning i fremtiden.  


Thomas Møller Sørensen fortalte om bilindustriens komplekse udvikling, der på mange parametre påvirker forhandlernes forretningsmodel og indtjening.

Branchens erfaringer med salgsrådgiveren

Efter Thomas tog Morten Holst, filialchef hos Pedersen & Nielsen Automobilforretning A/S, over og fortalte om sine mange positive erfaringer med at have studerende på uddannelsen siden dens start i 2017. Han fremhævede blandt andet, hvordan han har set medarbejderne udvikle sig i løbet af uddannelsen, blive klogere på sig selv og sine styrker, og ikke mindst, hvordan de har  bidraget til virksomhedens generelle forretningsudvikling.  

Som indspark kom Morten også ind på branchens generelle udfordring med at rekruttere og gøre bilbranchen attraktiv for kvinder. I modsætning til tidligere årgange er der nemlig ingen kvinder tilmeldt på holdet i år.

Læs også: Fra weekendhjælper til Årets salgsrådgiver

Salgsrådgiveruddannelsen giver værdi – både for de unge og deres arbejdsplads, sagde Morten Holst fra Pedersen & Nielsen.

Introduktion til uddannelsens første fag

Thomas Ladegaard, underviser på Erhvervsakademi Aarhus, introducerede det første fag på uddannelsen, "Salg og salgspsykologi", som de studerende starter med onsdag den 22. januar.

Thomas gennemgik blandt andet DiSC-værktøjet, og hvordan dette tages i brug på uddannelsen for at gøre de studerende klogere på sig selv og ikke mindst deres bilkunders behov.


Thomas gav det nye hold et lille indblik i noget af det materiale, som de skal igennem i salg og salgspsykologi.

Fra en studerendes perspektiv  

Chastine Rasmusen, Salgsrådgiver hos C.A. Larsen Automobiler A/S, delte ud af sin personlige, og lidt tilfældige, rejse ind i branchen. Chastine er oprindeligt uddannet finansøkonom, men fik interesse for bilbranchen som weekendsælger hos C.A. Larsen Automobiler i Viby. Hun dimitterede på salgsrådgiveruddannelsen i december sidste år, og blev kåret som Årets salgsrådgiver.

Chastine fortalte om, hvordan uddannelsen har udviklet hende både personligt og professionelt, og opfordrede de studerende til at prioritere uddannelsen, fagene og det netværk, man får.


Chastine Rasmussen lagde vægt på, at selvom fuldtidsarbejdet hos forhandlerne er vigtigt, skal man prioritere og investere tid i uddannelsen, da den gavner både en selv og ens arbejdsplads.

Forbrugertrends ved bilkøb

Dagens sidste oplæg var fra Jan Lang, ekspert i market insights and commercial relations hos Bilbasen. Jan præsenterede analysen "Sådan køber danskerne biler 2025" for dagens deltagere.

Undersøgelsen viser udviklingen i forbrugernes købsrejse på en række parametre. I dag bruger kunderne mere tid på research, men besøger fortsat bilforhandlerne undervejs, grundet øget behov for professionel rådgivning.

Jan fremhævede også, at 75 pct. af de adspurgte i undersøgelsen forventer at eje en elbil inden udgangen af 2025, og opfordrede derfor de kommende salgsrådgivere til at være opmærksomme på denne udvikling i forhold til rådgivningen af kunderne.


Danskerne er mere en parate til at få en elbil, og det skal de kommende salgsrådgivere tage højde for ude i bilhusene, fortalte Jan Lang.

Afsluttende netværk og workshops

Dagen blev afsluttet med netværk og workshops, hvor de studerende fik mulighed for at lære hinanden at kende og dele erfaringer.

Vi ønsker alle deltagere på hold 8 og deres virksomheder rigtig god fornøjelse med uddannelsesforløbet.


Netværk og workshops er altid en vigtig og fast del af programmet.

For mere information om uddannelsen

Kontakt
Anker Nørlund Christensen
Chefkonsulent
Erhvervsakademi Aarhus

Mobil: 7228 6173
E-mail: anc@eaaa.dk

Hanne Baunkjær

Hanne Baunkjær

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4846
  • Mobil +45 2099 8478
  • E-mail haba@di.dk

Relateret indhold