I årtier har vi set, hvordan en registreringsafgift, der afhænger af bilens værdi, straffer ny teknologi i danske biler. Det er til skade for både klima og trafiksikkerhed. Desuden fører værdielementet til, at både staten og erhvervslivet tilsammen har flere hundreder personer ansat til alene at kontrollere og dokumentere, at prisen på hver enkelt bil er den rette.

Der synes at være bred politisk forståelse for de grundlæggende problemer med registreringsafgiften. Alligevel er det endnu ikke lykkedes at komme af med registreringsafgiften. Statens høje indtægter og frygten for, hvordan en afskaffelse ville blive modtaget blandt bilejere, der allerede har betalt registreringsafgift, har stået i vejen. Men i dag er det anderledes.

De seneste fem års høje salg af elbiler har medført, at statens indtægter fra afgiften i dag blot er en  tredjedel af, hvad de var for få år siden. Og langt de fleste af de mange elbiler, der er solgt i Danmark i de seneste år, er uden registreringsafgift. Dertil kommer, at andelen af leasede elbiler til private er rekordhøj.

Det bliver med andre ord aldrig billigere for staten end netop nu at fjerne, eller eventuelt udfase, den  sidste rest af registreringsafgift på elbiler, hvilket på sigt vil fjerne registreringsafgiften for alle biler permanent. Tilsvarende vil der heller ikke komme et tidspunkt, hvor færre bilejere vil være berørte af en sådan omlægning.

Alle konsekvenser af en ny bilbeskatning, herunder fordelingsmæssige, skal naturligvis være acceptable for alle partier bag en aftale. Men vi er overbeviste om, at der er mange muligheder og politiske greb til at sikre netop dette.

Det vigtigste er, vi ikke forpasser denne unikke mulighed for at komme af med en utidssvarende  afgift til fordel for en løbende bilbeskatning til gavn for klima, miljø og trafiksikkerhed.