Bilbranchen og DI har løbende udarbejdet vejledninger, standarder og hjælpeværktøjer til brug for medlemsvirksomhedernes arbejde med de nye regler om beskyttelse af persondata. Få et overblik over materialet her.
Nej, det er der ikke pligt til i forhold til kunder. Der er andre grundlag på hvilke det er lovligt at behandle persondata og som er mere velegnede end et samtykke. Der er bl.a. følgende muligheder:
Når en bilforhandler registrerer almindelige oplysninger om sine kunder er det derfor sjældent nødvendigt med et samtykke. Registrering, opbevaring, statistik, analyse, arkivering osv. af kundeoplysninger kan således ske uden samtykke, hvis bilforhandleren har en anden lovlig grund: fordi det er et lovkrav, fordi det er nødvendigt for at opfylde en aftale eller fordi bilforhandleren har en saglig interesse heri og hvis bilforhandleren sørger for at oplyse herom i sin privatlivspolitik.
Hvis man derimod ønsker at bruge de personoplysninger, man har indsamlet, til at kontakte kunderne elektronisk eller telefonisk med salg for øje - dvs. i markedsføringsmæssig henseende, skal man som alt overvejende hovedregel have indhentet kundens samtykke hertil.
Udsendelse af elektronisk post med salg af køretøjer, reservedele, udstyr, værkstedsydelser eller branding for øje, kræver kundens forudgående samtykke hertil. Det gælder også, hvis kunden er en erhvervsdrivende.
Henvendelser med salg for øje pr. telefon kræver også kundens forudgående anmodning herom eller samtykke hertil, når kunden er en forbruger.
Derimod er det tilladt at sende breve med posten til kunder uden samtykke – dog må man ikke sende uanmodet materiale til kunder, der har registreret sig på ”Robinsonlisten”.
Hvis man fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af produkter, må man markedsføre egne tilsvarende produkter til kunden via elektronisk post. Det forudsætter dog, at man giver kunden klar og utvetydig mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen og ved hver efterfølgende henvendelse.
Reglerne om samtykke til modtagelse af elektronisk markedsføring findes i markedsføringsloven og har været gældende i mange år. Bødeniveauet efter markedsføringsloven er væsentligt lavere end bøderne efter reglerne om persondatabeskyttelse. Se et eksempel på et samtykke til elektronisk markedsføring i "Vejledning om kundedata og privatlivspolitik" neden for.