Filsø Naturcenter - vinder af Betonelement Prisen 2019. Arkitekt Schønherr A/S/bygherre Naturstyrelsen, Realdania, Aage V. Jensens Naturfond/bygherrerådgivere Niras/ingeniør Fuldendt A/S/entreprenør Otto Christensen A/S. Foto: Carsten Ingemann for Schønherr

10.03.21 Dansk Beton Pressemeddelelser

Nu kan du indstille byggeprojekter til Betonens Priser 2021

Dansk Beton har åbnet for indstillinger af byggeprojekter til betonbranchens Oscar-uddeling. Bygherrer, arkitekter, rådgivere, entreprenører og andre med interesse for byggeri indbydes til at indstille projekter, som står for et unikt arbejde i beton.

Dansk Beton, Fabriksbetonforeningen og Betonelement-Foreningen uddeler priser til betonbranchens Oscar den 22. juni 2021. Alle kan indstille forslag til nomineringer indtil 19. april, og vinderne offentliggøres til prisuddelingen med deltagelse af nominerede personer og virksomheder.

Sidste gang betonbranchens Oscar løb af stablen var i 2019, hvor vinderne var Sydhavn Genbrugscenter for at bygge næsten halvdelen af byggeriet i genanvendt beton, Besøgscenter Hammershus for at skabe et stykke moderne arkitektur i det dramatiske bornholmske landskab og Filsø Naturcenter for et unikt eksempel på betonelementer i smuk vestjysk natur.

Der kan indstilles til følgende tre priser:

BÆREDYGTIG BETON PRISEN

Bæredygtig Beton Prisen tildeles projekter med en arkitektonisk anvendelse af beton med fokus på sociale-, bæredygtige-, energi- og miljømæssige løsninger. Bæredygtig Beton Prisen er en publikumspris, som alle både kan indstille til og stemme på. Prisen uddeles af Dansk Beton.

IN-SITU PRISEN

In-situ Prisen fremhæver det pladsstøbte byggeri og de mange muligheder med fabriksbeton. Alle kan indstille til nominering af In-situ Prisen, som uddeles af Fabriksbetonforeningen med støtte fra flere af Fabriksbetonforeningens interessemedlemmer. Præmieringen består af et kontant pengebeløb på kr. 50.000.

BETONELEMENT PRISEN

Betonelement Prisen er en arkitekturpris, som hædrer arkitektonisk og innovativ anvendelse af betonelementer i byggeriet. Alle kan indstille til nominering af Betonelement Prisen, som uddeles af Betonelement-Foreningen. Præmieringen består af Utzonstatuetten, designet af Jørn Utzon og Jan

Utzon, samt et kontant pengebeløb på kr. 75.000.

Yderligere information

Indstil byggeprojekter nu og indtil den 19. april på www.danskbeton.dk/betonenspriser2021.

Vinderne afsløres den 22. juni 2021 til Betonens Prisfest i Industriens Hus.

Birgitte Theresia Henriksen

• E-mail bith@di.dk