22.06.21 Dansk Beton Pressemeddelelser

Og vinderen af Bæredygtig Beton Prisen er...

Orientkaj Station vinder Bæredygtig Beton Prisen 2021.

Et stort tillykke til Orientkaj Station og virksomhederne bag projektet. Bæredygtig Beton Prisen er en publikumspris, som alle kan stemme på, og vinderprojektet fik en overvældende sejr med næsten dobbelt så mange stemmer, som de andre to nominerede projekter.

Lene Espersen, jurymedlem i Bæredygtig Beton Prisen og adm. dir. i Danske Arkitektvirksomheder, motiverede valget af Orientkaj Station, som et af tre nominerede byggeprojekter, således:

- Betonen er anvendt, så den inviterer brugerne ind. Stationen er økonomisk bæredygtig, fordi den er udført til at holde i mange år, socialt bæredygtig fordi den er en tryghedsskabende, lys og åben, og miljømæssigt bæredygtig, fordi betonkonstruktionen er slank med minimeret materialeforbrug, udtaler det begejstrede jurymedlem.

Holdet bag vinderprojektet Orientkaj Station var mødt talstærkt op til Betonens Prisfest og takkede for prisen.

Konstruktionen på Orientkaj Station viser, hvor smuk beton kan være, lød det fra Jesper Malmkjær fra Metroselskabet, som takkede Dansk Beton for prisen.

Dan Stubbergaard fra Cobe takkede for det gode samarbejde i projektteamet gennem mange år:

- Det har været et tandhjul, der bare kørte, og der har hele vejen været plads til at udfordre hinanden.

Projektbeskrivelse af Orientkaj Station

Metroprojektet bidrager stort til at gøre København mere bæredygtig, og den smukke æstetik på Orientkaj Station bevirker, at flere mennesker anvender metroen. Stationen er optimeret i sit design og viser hvor enkelt - og dermed også bæredygtigt - en station kan udformes, samtidig med at stationen giver en optimal passageroplevelse og bidrager til grøn og bæredygtig udvikling i den omkringliggende bydel.

Orientkaj Station er projekteret og udført med stor respekt for at skabe en arkitektonisk og æstetisk løsning, hvor betonens egenskaber udnyttes til det yderste, og arbejdet med betonoverflader og komplekse betonstøbninger har medført et meget flot resultat. Stationen er kendetegnet ved slankt design, forspændte in-situ-støbte konstruktioner, formgivning, imponerende udkragninger. Station og viadukt er baseret på store spænd, der ikke er mulige i andre materialer end beton, og som skaber lys og plads til trygge, grønne byrum under stationen.

Betonen gør det muligt

Gennemgående er stationen lys og luftig, fuld af gennemsyn og udsyn – over havet og bydelen, og den flotte æstetik giver ejerskab for brugerne, så der bliver passet godt på den. Tryghedsparameteret er især vigtigt i starten, hvor der endnu ikke bor så mange mennesker i bydelen Nordhavn. Derfor har man valg en markant konstruktion, der kun står på to små ”fødder”, så der er masser af luft under.

Det er betonen, der gør den lette konstruktion mulig, så den føles fri med masser af udsyn og ingen gemmesteder. Stationen svæver hen over landskabet, og et så lille fodaftryk ville ikke være muligt i andre materialer end beton. Herudover giver betonens robusthed stationen stor holdbarhed, hvilket også bidrager til bæredygtigheden. Gennemgående er stationen lys og luftig, fuld af gennemsyn og udsyn – over havet og bydelen, og den flotte æstetik giver ejerskab for brugerne, så der bliver passet godt på den.

Fakta om Orientkaj Metrostation

Bygherre: Metroselskabet
Arkitekt: Cobe og Arup (PLH Arkitekter: udførelsesprojekt for stationerne)
Rådgivende ingeniør: Rambøll - Arup