22.06.21 Dansk Beton Pressemeddelelser

Vinderne af Betonens Oscar 2021 er fundet

Dansk Beton uddelte tirsdag aften priser til den mest fremragende og bæredygtige danske betonarkitektur netop nu. Vinderne er byggeprojekter med det til fælles, at de afspejler tidens trends og fremtidens udfordringer.

Tre unikke byggerier har netop modtaget priser som de mest fremragende inden for betonarkitektur ved Betonens Oscaruddeling. Vinderne af Bæredygtig Beton Prisen, In-situ Prisen og Betonelement Prisen blev afsløret for 100 inviterede gæster fra hele byggeriets værdikæde til et brag af en prisfest i Industriens Hus.

Og vinderne er...

Bæredygtig Beton Prisen

Bæredygtig Beton Prisen gik til Orientkaj Station i København.

Betonen er anvendt, så den inviterer brugerne ind. Stationen er økonomisk bæredygtig, fordi den er udført til at holde i mange år, socialt bæredygtig fordi den er en tryghedsskabende, lys og åben, og miljømæssigt bæredygtig, fordi betonkonstruktionen er slank med minimeret materialeforbrug, udtaler juryen i Bæredygtig Beton Prisen, som uddeles til et prisværdigt bygge- eller anlægsprojekt, hvor betonen bruges bæredygtigt.

Juryen bestod af Arkitekt og partner i C.F. Møller, Julian Weyer, adm. dir. i Danske Arkitektvirksomheder, Lene Espersen, arkitekt og ejer af AplusB, Rie Øhlenschlæger, adm. dir. i PensionDanmark, Torben Möger Pedersen, samt adm. dir. i DK Beton og formand for Dansk Beton, Niels Søndergaard.

Orientkaj Station, København
Bygherre:  Metroselskabet
Arkitekt: Cobe og Arup
Rådgiver: Rambøll - Arup
Entreprenør: MetNord (Züblin - Hochtief)
Betonproducent: Unicon

Betonelement Prisen

Betonelement Prisen gik til CODAN i Køge.

Et usædvanligt selvstændigt, uforudseligt og originalt udtryk med høj æstetisk værdi for omverdenen. Betonelementet som enhed skaber helhed gennem repetition og sammenstilling og udsættes for en teknisk og kunstnerisk bearbejdning af sjælden dybde, udtaler Kent Martinussen, adm. dir. i DAC og jurymedlem for Betonelement Prisen som uddeleles til byggeprojekter, hvor betonen er brugt talentfuldt og innovativt og udgør et væsentligt element i byggeriet.

Juryen bestod af Kent Martinussen, arkitekt, adm. dir. DAC, Bente Scavenius, kunsthistoriker, mag. art., Christian Cold, arkitekt, ejer og partner Entasis, Peter Thorsen, arkitekt, adm. dir. Lundgaard & Tranberg Arkitekter, Claus Bering, adm. dir. CRH Concrete og formand for Betonelement-Foreningen.

CODAN, Køge
Bygherre: CODAN Medical
Arkitekt: Johansen Skovsted Arkitekter
Rådgiver: Strunge Jensen
Entreprenør: MT Højgaard
Betonleverandør: Ambercon

In-situ Prisen

In-situ Prisen gik til Karen Blixens Plads i Ørestaden.

Anlægget er et smukt eksempel på, at alt falder på plads, når form, funktion og konstruktion så overbevisende går op i et større hele og her tillige leverer et stringent og konsekvent udsagn om in-situ-betonens muligheder, udtaler Jesper Gottlieb, Gottlieb Paludan Architects, jurymedlem for In-situ Prisen der uddeles til unikt arbejde i pladsstøbt beton, som udfordrer materialets formbarhed og potentiale.

Juryen bestod af Sophus Søbye, arkitekt, adm. dir. i Sophus Søbye Arkitekter og Jesper Gottlieb, arkitekt, seniorkonsulent Gottlieb Paludan Architects.

Karen Blixens Plads, Ørestad
Bygherre: Bygningsstyrelsen
Arkitekt: COBE
Rådgivere: EKJ Rådgivende Ingeniører
Entreprenør: NCC Danmark
Betonleverandør: DK Beton

Klimafokus med klog anvendelse af beton

Med Betonens Priser hyldes de mest fremragende projekter i byggeriet, hvor betonen er anvendt klogt på alle parametre. I Dansk Beton er man imponeret over det høje niveau hos årets vindere.

• Vinderprojekterne afspejler i høj grad tidens trends og fremtidens udfordringer, siger Dorthe Mathiesen, chef for Dansk Beton i DI Dansk Byggeri, som understreger, at det er ekstra imponerende, fordi det kun er to år siden sidste prisfest, men i mellemtiden er klima blevet et ufravigeligt fokus i byggeriet.
  • Det er en imponerende, men også nødvendig omstilling og udvikling, der pågår i byggeriet lige nu. Klimavalget i 2019 slog fast, at man ikke kommer uden om fokus på CO2-udledning. Alle tre vinderprojekter inspirerer ved med stor kreativitet at anvende betonen optimalt med fokus på det æstetiske, økonomiske, socialt og klimamæssigt bæredygtige. Et kæmpe tillykke til alle parter – bygherrer, arkitekter, rådgivere, entreprenører og betonleverandører - bag vinderprojekterne. Godt gået, siger Dorthe Mathiesen.

Betonens Priser 2021 blev afholdt den 22. juni 2021 i Industriens Hus.

Pressefotos kan downloades herunder. Fotokreditering: Torben Eskerod.

Vinder af Bæredygtig Beton Prisen 2021 - Orientkaj Station

Vinder af Betonelement Prisen 2021 - CODAN