Karen Blixens Plads

Pressefoto: Torben Eskerod
16.11.22 Dansk Beton Pressemeddelelser

Dansk Beton sætter skub i designoptimering af betonkonstruktioner

På trods af nye og alternative materialer i byggeriet vil fremtidens byggeri forventeligt også indeholde beton. Derfor skal alle tiltag i spil for at nedbringe materialeforbruget, når der bygges i beton. Det er baggrunden for, at Dansk Beton nu sender en branchevejledning for designoptimering af betonkonstruktioner i høring.

Dansk Beton har udarbejdet branchevejledningen i samarbejde med en projektgruppe af de fem store rådgivende ingeniørvirksomheder i Danmark samt gennem sparring og dialog med bygherrer, entreprenører, organisationer m.fl.

”Cement- og betonindustrien skal omstilles til produktion med signifikant lavere CO2-aftryk for at imødekomme fremtidens krav om reduktion af CO2-udledningen totalt. Der bygges så meget i beton - ikke bare i Danmark, men også globalt - og derfor er der virkelig store potentialer, hvis vi også ændrer på måden, vi designer betonkonstruktioner på,” siger Dorthe Mathiesen, chef for Dansk Beton, og tovholder på projektet i regi af Bæredygtig Beton initiativet.

Hun påpeger, at det fremtidige ressourceeffektive og CO2 reducerede byggeri ikke må anvende mere cement, beton og armering end absolut nødvendigt for at opfylde funktionskravene til byggeriet.

”Hvor driverne for design, produktion og udførelse tidligere har været tid og omkostninger, er der nu og i fremtiden også et fokus på CO2 og ressourceforbrug. Det betyder ændringer i den måde, vi designer vores bygninger, producerer vores materialer og udfører vores konstruktioner.”

Gevinster ved optimering

Reduktion af CO-udledning handler ikke om materialevalg alene. Det handler også om at høste de gevinster, der er ved at optimere mere nuanceret på konstruktionerne. Det er baggrunden for den nye branchevejledning.

”Vi kommer fortsat til at skulle anvende beton i Danmark, og derfor er branchevejledningen for designoptimering af betonkonstruktioner et virkelig vigtigt input til byggeriets aktører” siger Morten Leen, Chief Sustainability Officer i AP Pension.

”Hvis vi har fokus på at foretage de nødvendige justeringer i idé- og designfase, så er der store gevinster at hente på byggeriets samlede klimaaftryk, og der skal vi som bygherrer gå forrest for at sikre, at de gevinster høstes,” fortsætter Morten.

”Dansk Beton takker alle, der har bidraget med konstruktiv dialog om udarbejdelse af Branchevejledningen,” lyder det fra Dorthe Mathiesen.

Branchevejledningen sendes i høring d. 16. november 2022 og høringsperioden afsluttes den 12. december 2022 kl. 12.00. Se vejledning, høringsskema og høringsbrev på danskbeton.dk.

Download pressefoto af Karen Blixens Plads her. Foto: Torben Eskerod.

FAKTA

Projektgruppe: Rådgivende ingeniører fra Rambøll, MOE, SWECO, COWI, NIRAS, Optum, Spæncom og CRH Concrete.

Dialoggruppe: AP Pension, ATP Ejendomme, Pension Danmark, NREP, Byggeri København, Sønderborg Kommune, Bygningsstyrelsen, Domea, NCC, CG Jensen, MTH, Aarsleff, LM Byg/Pihl, Bygherreforeningen, Foreningen af Rådgivende Ingeniører.

Udgiver: Bæredygtig Beton initiativet forankret i Dansk Beton, som er en branchesammenslutning i DI Byggeri.

Pressekontakt: Birgitte Theresia Henriksen, presserådgiver i Dansk Beton, bith@di.dk / 2928 7786

Om Dansk Beton: Dansk Beton er en branchesammenslutning i DI Byggeri. Dansk Betons medlemskreds tæller knap 50 betonvirksomheder, der tilsammen udgør stort set alle betonproducenter i Danmark og beskæftiger ca. 6.000 medarbejdere.

Birgitte Theresia Henriksen
Skrevet af: