Øverst fra venstre: SIMAC, Danfoss House, HavneBryggen Sirius. Nederst fra venstre: Besøgscenter Skamlingsbanken, H. C. Andersens Hus, Nationalparkcenter Thy.

Torben Eskerod
09.05.23 Dansk Beton Pressemeddelelser

Se de nominerede til Betonelement Prisen og In-situ Prisen 2023

Seks talentfulde og innovative projekter – boligbyggerier, museer og en uddannelsesinstitution – er netop nu nomineret til de to attraktive priser.

Priserne uddeleles af Betonelement-Foreningen og Fabriksbetonforeningen, og de endelige vindere afsløres – sammen med Betoninnovations Prisen – til Betonens Prisfest den 1. juni 2023.

Betonelement Prisen 2023 – juryens begrundelser:

• Danfoss House (Sønderborg), Kent Martinussen, DAC, udtaler: Demonstrerer flot sammentænkning af bæredygtighed og arkitektonisk kvalitet på højt niveau. Ved brug af kendte byggeteknikker og klassiske materialer, udviklet med bæredygtighed for øje, bl.a. LCC Betonelementer og LESS Teglsten, reduceres CO2-emission markant i dette boligbyggeri, der fremstår i stærk skulpturel udformning med en lys, let og elegant fremtoning.
Foto: Torben Eskerod
  • Havnebryggen Sirius (Kbh.), Kent Martinussen, DAC, udtaler: Viser betonelementets evne til at forene arkitektonisk høj kvalitet med bygbarhed og bæredygtighed og fremstår med elegance og integritet som boligtårne på 14 etager. Betonelementernes arkitektonisk udtryk iklæder som hvide blonder facaden en lys og let dragt med markant facadedybde af barokke dimensioner, der indfrier bymenneskets krav om store altaner.
Foto: Torben Eskerod
  • SIMAC (Svendborg), Kent Martinussen, DAC, udtaler: Konsekvent og arkitektonisk gennemtænkt anvendelse af betonelementer, der i ét overbevisende greb samler den bærende konstruktion og den rumlige struktur til et spændstigt gitter af søjler og dragere. Facadeplanet er dristigt trukket tilbage, så betongitteret manifesterer sig som det dominerende element også i uddannelsesinstitutionens ydre fremtoning.
Foto: Torben Eskerod

Den samlede jury i Betonelement Prisen består af: Kent Martinussen, arkitekt og adm. dir. i DAC; Bente Scavenius, mag.art. i kunsthistorie og kunstkritiker; Peter Thorsen, adm. dir. - partner - arkitekt MAA, Lundgaard & Tranberg Arkitekter samt Christian Cold, CEO Entasis, arkitekt MAA. Læs mere om de nominerede til Betonelement Prisen her.

In-situ Prisen 2023, begrundelser fra Fabriksbetonforeningen, der har faciliteret nomineringen af projekterne:

• Besøgscenter Skamlingsbanken (Kolding), Jesper Ketelsen, Fabriksbetonforeningen, udtaler: Følger næsten skjult de organiske linjer i det gamle istidslandskab. Her har man arbejdet med betonens muligheder i tagets dobbeltkrumme dæk og i facaderne, hvor betonen er indfarvet med fritlagte sten i et rustikt udtryk. Alt i alt et smukt eksempel på gennemtænkt arkitektur og godt håndværk.
Foto: Torben Eskerod
  • Nationalparkcenter Thy, Jesper Ketelsen, Fabriksbetonforeningen, udtaler: Et stenkast fra Vesterhavet og skærer sig stringent ind i klitterne. Byggeriet skal modstå naturens kræfter og er derfor bygget i robuste materialer som beton, stål og massivt egetræ. Man er lykkedes med en stram, organisk arkitektur, hvor de lyse, nøgne materialer giver en attraktiv indgang til nationalparken.
Foto: Torben Eskerod
  • H.C. Andersens Hus (Odense), Jesper Ketelsen, Fabriksbetonforeningen, udtaler: Udspringer af tangerende cirkler der bevæger sig mellem digterens virkelige og eventyrlige verden. Konstruktioner i og under jord er udført i beton og dækkonstruktionen over udstillingen er en trekantfacetteret dobbeltkrum flade i et flot, formmæssigt kompromis mellem rampe, udstilling og haven ovenpå.
Foto: Torben Eskerod

Den samlede jury i In-situ Prisen består af: Sophus Søbye, arkitekt MAA, adm. dir. i Sophus Søbye Arkitekter og Jesper Gottlieb, arkitekt MAA, Gottlieb Factory samt Ane Cortzen, arkitekt og tv-vært. Læs mere om de nominerede til In-situ Prisen her.

Om Betonens Priser

Vinderen af In-situ Prisen og Betonelement Prisen offentliggøres til Betonens Prisfest den 1. juni 2023 i Industriens Hus, hvor vinderne af Betoninnovations Prisen og Betonarkitektur-ideen ligeledes offentliggøres. Læs mere her.

Pressefotos til download (kreditering Torben Eskerod):

Danfoss House (Sønderborg)

HavneBryggen Sirius (Kbh.)

SIMAC (Svendborg)

H.C. Andersens Hus (Odense)

Besøgscenter Skamlingsbanken (Kolding)

Nationalparkcenter Thy (Nr. Vorupør)

Om Dansk Beton

Dansk Beton er en branchesammenslutning i DI Byggeri. Dansk Betons medlemskreds tæller knap 50 betonvirksomheder, der tilsammen udgør stort set alle betonproducenter i Danmark og beskæftiger ca. 6.000 medarbejdere.

Birgitte Theresia Henriksen
Skrevet af: