Dansk Beton

Østerbrotunnelen – den nye motorvej for regnvandet

Klimasikring har længe stået på dagsorden landet over, og nu er turen kommet til Østerbro, hvor en regnvands-tunnel skal forhindre oversvømmelser i den østlige del af København.

Tidligere har Østerbro været præget af massive oversvømmelser ved store regnmasser og skybrud. Men nu skal den 580 meter lange Østerbrotunnel transportere regnvand fra Ydre Østerbro direkte ud i havet for at undgå store oversvømmelser, som Østerbro har været underlagt. Tunnelen mindsker belastningen af kloakkerne og reducerer de mange skader, der tidligere har været konsekvenserne af kraftig regn og skybrud.

Som et olympisk svømmebassin

Tunnelen har en diameter på 2,5 meter og kan rumme 29.000 m3 vand. Når tunnelen fyldes til bristepunktet – ved store regnskyl – kan den lede op til 12 m3 regnvand ud i havet per sekund. Tunnelens tømningshastighed svarer således til at tømme et olympisk svømmebassin på 3,5 minutter.

Rom blev ikke bygget på én dag

Østerbrotunnelen er blot én ud af mange brikker, der skal lægges i puslespillet for at klimasikre København og Østerbro. Tunnelen er et rigtig godt skridt på vejen, men der er stadig lang vej endnu før Østerbro kan kalde sig helt skybrudssikker, mener Københavns overborgmester, Frank Jensen (A).

HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, og Københavns Kommune er allerede i gang med at planlægge lignende tunneler andre steder i København. Tunnelerne skal sammen med Østerbrotunnelen aflede regnen på en smartere og mere effektiv måde end gennem byens belastede kloakker.

- Østerbrotunnelen er en slags motorvej for regnvandet, og nu fortsætter arbejdet med at lave alle tilkørslerne, så vandet kan blive ledt fra tage og veje ned i tunnelen og direkte ud i havnen på sikker og forsvarlig vis, siger bestyrelsesformand for HOFOR, Leo Larsen, som er bygherre for projektet.

FAKTA:

  • Østerbro tunnelen er 580 meter lang
  • Diameter på røret er 2,5 meter
  • Det tager under to år at færdiggøre projektet
  • NCC/SMET er entreprenør på projektet
  • COWI er rådgiver på projektet
  • Det koster HOFOR over 100 mio. kroner at anlægge tunnelen

Relateret indhold