Flere danske virksomheder ser store muligheder i Kina som et regionalt marked.

Foto: Getty Images
06.07.22 PI Nyheder

Danske virksomheder i Kina har fokus på regionalisering

På trods af massive nedlukninger og risiko for handelskrig er det kinesiske marked stadig attraktivt. Fokus er især på regionalisering af forsyningskæder, fortæller to danske virksomheder.

De seneste år har budt på store udfordringer og forandringer i Kina. COVID-19 har medført massive nedlukninger og restriktioner, som har udfordret virksomhederne og det kinesiske samfund. Samtidig betyder den geopolitiske situation, herunder ikke mindst relationerne til USA og Rusland, at Kina skal finde en ny balance.

Ovenstående var omdrejningspunktet for det netop afholdte DI Produktion-webinar ’Kina – hvilken vej går udviklingen?’, hvor DI’s politiske chef i Kina, Peter Bøgh Hansen, gav en briefing om den aktuelle politiske og økonomiske situation. 

Global Business Director for Elos Medtech Pinol, Søren Olesen, og en Vice President fra en anden dansk Kina-baseret virksomhed berettede på webinaret om situationen i Kina og den forventede udvikling ud fra et virksomhedsperspektiv.

”Vi skal have mest muligt af værdikæden til at ligge i de markeder, vi sælger på”

Til trods for logistikudfordringer, krav til at være omstillingsparate under den totale lockdown i især Shanghai, samt frygten for handelskrig er det vigtigt for virksomheder at være til stede i Kina pga. det store vækstpotentiale.  Det giver mening at producere i Kina, fordi det er et vigtigt marked, ikke fordi det er billigt. Det var især en af hovedpointerne i webinaret. 

- Lockdown ændrer ikke vores commitment til Kina. Alle større virksomheder, tror jeg, taler om regionalisering, hvis de er globale med en vis skala. Det gør vi også, lyder det fra den ene af virksomhederne.

- Vi skal have mest mulig af vores værdikæde til at ligge i de markeder, vi sælger på. Og Kina er et marked, der har en størrelse for os, så det giver mening at gå efter at have en fuld værdikæde fra sourcing og udvikling til produktion og levering til vores kunder.

Virksomheden kiggede allerede på regionalisering af deres produktion inden corona-nedlukningerne. En regionalisering kan på en og samme tid styrke forsyningssikkerheden og mindske risikoen for, at en handelskrig gør logistikken omkring produktionen særdeles vanskelig. Dette har givet virksomheden et ekstra skub til helt generelt at kigge på, hvor mange varer der sendes på tværs af verden. 

- Vi kan i dag ikke købe alt ind, som vi har behov for, i Kina, men vi giver det et skud at finde mest muligt af det, som vi skal levere til Kina, på det lokale marked. Det er en langsom proces, som vi forsøger at fremskynde.

”Vi er i Kina for Kina – ikke for eksport”

En anden virksomhed, der ser store muligheder på det kinesiske marked er Elos Medtech Pinol A/S, der har haft produktion i Kina i flere år og blandt andet har haft succes med at producere tandimplantater.

Ifølge Søren Olesen, Global Business Director for Elos Medtech Pinol, er det helt rigtigt, at man er nødt til at fokusere på Kina som et marked.

- Vi er i Kina for Kina – ikke for eksport. Elos Medtech ser store muligheder i Kina som et regionalt marked med stigende lokal Medtech-industri og lokale behov, fortæller Søren Olesen.

Siden 2004 har DI via DI-Asia Base (DIAB) hjulpet danske virksomheder med at finde og ansætte personale i Kina, og derigennem opbygget en betragtelig viden og erfaring af rekruttering i Kina. DI har har kontorfaciliteter i både Shanghai og Beijing, og tilbyder også nem og hurtig opstart for virksomheder med DI’s ”Own Man In”-ydelse.

Relateret indhold