Spændte 7.klasseselever står klar til en anderledes skoledag på Koppers’ fabrik ved Nyborg Havn.

Foto: Koppers
17.03.23 PI Nyheder

Skolebesøg på virksomhed sætter tankerne i gang om uddannelsesvalg

Folkeskoler i Nyborg inviteres indenfor hos virksomheden Koppers, hvor lærlinge selv står for aktiviteter til skoleeleverne. Besøgene har været en kæmpe succes.

Hvad laver en teknisk designer, en laborant eller en procesoperatør? Og hvilke muligheder er der for at blive uddannet i et erhvervsfag og komme i lære hos en virksomhed?

Det er nogle af de spørgsmål, som folkeskoler i Nyborg Kommune har mulighed for at få svar på og opleve, når de for en dag skifter klasselokalet ud med et besøg på virksomheden Koppers.

Mange kan formentlig nikke genkendende til, at det er svært og en anelse forvirrende, når der skal vælges uddannelse efter folkeskolen, og størstedelen ender med at vælge gymnasiet i stedet for erhvervsskolerne. I 2021 søgte ca. 70 % ind på gymnasiet, mens blot 20 % valgte at stile efter en erhvervsuddannelse.

For at åbne flere unges øjne op for mulighederne med en erhvervsuddannelse inden for IT, teknologi, naturvidenskab og håndværk har Naturvidenskabernes Hus indgået et samarbejde med Nyborg Kommune og flere virksomheder i Nyborg, heriblandt Koppers, for at bygge bro mellem skole og virksomhed.

Besøgene har været en kæmpe succes, og mine elever har givet virkelig positiv feedback. Det er helt sikkert en ordning, vi kommer til at fortsætte med. Hans Milter Pedersen, lærer på Danehofsskolen

På den lange bane skal samarbejdet synliggøre de mange muligheder for de unge og samtidig inspirere dem til at se i andre retninger, end de måske hidtil har gjort, lyder det i en pressemeddelelse.

Koppers har særligt lagt vægt på to ting, da de indgik skolesamarbejdet.

- Vi får først og fremmest et tættere forhold til lokalsamfundet, men vi vil også gerne være med til at inspirere de unge mennesker til at vælge en erhvervsuddannelse, for ellers får mange virksomheder svært ved at finde tilstrækkelig kvalificeret arbejdskraft i fremtiden, siger Dan Baade-Pedersen, Fabrikschef hos Koppers Denmark.

Det handler om at vække de unges interesse.

- Jo mere de unge kommer i kontakt med os, jo mere får de lyst til at være i en virksomhed som vores, siger han.

Artikel fortsætter under faktaboksen. 

Om Koppers

  • Koppers Denmark ApS er en del af en international koncern med hovedsæde i Pittsburgh, USA.
  • I Nyborg destilleres råtjære først og fremmest til beg, der bruges af aluminiumsindustrien.
  • Desuden producerer de carbon black, der især bruges til bildæk, kreosotolie, der bruges til imprægnering af træ, naftalin-olie og flere andre produkter.
  • Virksomheden i Nyborg beskæftiger godt 110 medarbejdere.
Teknisk designerelev: Det er en fed følelse at vise sit fag frem

En af de unge, der i folkeskolen blev inspireret til at se i andre retninger, er 18-årige Nikolaj Skou Thede, der er teknisk designerelev hos Koppers.

- Da jeg selv skulle vælge uddannelse i 9. klasse, vidste jeg heller ikke, at der var noget, der hed teknisk designer, men det vidste min uddannelsesvejleder heldigvis. Jeg har virkelig været glad for, at jeg valgte at gå den vej, fortæller han.

Som elev hos Koppers er Nikolaj Skou Thede en del af en gruppe kaldet GELP (Gruppen for elever, lærlinge og praktikanter). GELP fortæller om de forskellige uddannelsesmuligheder hos Koppers og forbereder aktiviteter og opgaver, når skoleklasserne kommer på besøg.

- Vi har lavet nogle plancher om Koppers og om uddannelserne, som vi starter med at forklare. Bagefter har vi hver især forberedt nogle opgaver, som folkeskoleeleverne kan lave. Når de kommer over til mig, har jeg f.eks. forberedt, at de kan få lov til at tegne i 3D, forklarer han.

Indtil videre har tre skoleklasser været på besøg siden projektet startede i slutningen af januar. For Nikolaj Skou Thede har det været en god oplevelse at være med på projektet som en slags ambassadør.

- Det er super fedt at fortælle videre til andre, hvad det vil sige at være teknisk designer, så flere får øjnene op for hvad det går ud på. Der er flere af eleverne, vi har på besøg, som virkelig viser interesse får det. Det er en fed følelse, siger han.

Besøgene sætter tanker i gang om muligheder

Elevernes store interesse har lærer på Danehofskolen, Hans Milter Pedersen, også kunne mærke, når han haft sine klasser med ude hos Koppers.

- De (eleverne red.) fandt det meget inspirerende at være ude på Koppers. Det er også rigtig godt, at det er lærlingene, der står for aktiviteterne. På den måde er det til større inspiration for eleverne, siger Hans Milter Pedersen

Artiklen fortsætter efter billedet. 

Nysgerrige elever sættes igang med én af de opgaver, som lærlingene hos Koppers har forberedt.

Foto: Koppers

Besøgene har helt klart har sat nogle tanker i gang hos flere, omkring hvad det er muligt at blive.

- Eleverne har fortalt, at de har fået meget bedre viden om andre slags uddannelser. For der er jo mange flere veje at gå inden for håndværksfagene, end man lige umiddelbart tænker, siger han og fortsætter.

- Besøgene har været en kæmpe succes, og mine elever har givet virkelig positiv feedback. Det er helt sikkert en ordning, vi kommer til at fortsætte med.

Samarbejdet er stadig en forsøgsordning, og derfor påpeger folkeskolelæreren også en enkelt ting, som kan forbedres.

- Besøgene skal ligge tidligere på skoleåret. Mange af 9. klasserne har allerede besluttet sig for, hvad de skal efter sommerferien. Det vil have endnu større effekt, hvis de er knap så afklarede. Det tror jeg, er rigtig vigtigt, afslutter han.

Elevernes interesse skal fanges tidligere, hvis fremtidens arbejdskraft skal sikres

Hos Koppers selv er de også rigtig glade for skole-virksomhedssamarbejdet, men ser også et par forbedringsmuligheder.

- Det er gået super fint, men hvis vi skal fange fremtidens arbejdskraft, så er det 7. klasserne, vi skal satse på. 9. klasserne har allerede truffet deres valg, fortæller direktionssekretær Trine Andreassen.

Det kan også godt være en udfordring at vise alt det spændende på fabrikken frem eller lave endnu mere udfordrende aktiviteter, når virksomheden kører på højtryk døgnet rundt 365 dage om året.

- Det er ikke nemt at lave aktiviteterne sværere, når der er folk, der arbejder. Vi kan ikke så godt tage elever med op på toppen af en tank eller sætte unge under 18 til at svejse. Men vores egne elever er gået i tænkeboks, siger Trine Andreassen.

Koppers har evalueret besøgene sammen med skolerne, og her er der særligt ét ønske, der går igen fra skoleeleverne.

- De vil have mere kage og sodavand, så det skal vi jo bare sørge for, at de får, afslutter Trine Andreassen med et smil.

Relateret indhold