TMI

Bolia: Kreativitet, design, teknologi og vilde ideer

Jeg ser det som en af mine vigtigste opgaver at dedikere tid til arbejdet med det nye, kreative og ubekendte, siger Lars Lyse, CEO hos Bolia.

Bolia.com blev født digitalt. 
Virksomheden har bygget sig selv op siden begyndelsen i 2000, hvor de startede som en ren netbutik med små showrooms. Siden er de blevet både mere fysiske og mere digitale. Nu har Bolia en lang række internationale salgskanaler som fungerer på kryds og tværs og er i gang med at implementere en ny strategi som skal sikre en bæredygtig omstilling, bygge en ny digital platform og bane vejen for Bolia designs til hele verden.

"De første 10 år ekspanderede vi med designbutikker i Danmark og på de nærmeste europæiske markeder, som alle var bygget op omkring vores webshops, samt styrkede vores kollektioner år efter år. Det var en forretningsmodel som skabte platformen for mange nye fremtidige forretningsmuligheder", siger Lars Lyse, der er CEO hos Bolia.com.

"I takt med at vi etablerede samarbejde med internationalt anerkendte designere og styrkede vores kollektioner, blev den globale efterspørgsel på Bolia-designs imidlertid så stor, at nye salgskanaler måtte udvikles og organisationen løbende skulle justeres."

"Vores 58 egne designbutikker med de tilknyttede webshops i ni lande, er stadig kernen i vores forretning i dag, men vi har også udviklet en salgskanal som udelukkende koncentrerer sig om internationale webshops og rent digitalt salg. Her tænker vi kun digitalt og har blandt andet udviklet vores webshop, så den omfatter 30 europæiske lande. Vi udbygger hele tiden vores vareudbud, vores tekniske platform og vores logistik set-up, så vi nu kan levere hurtigt og direkte hjem til kunderne, næsten uanset hvor de bor i Europa."

Derudover har Bolia udviklet en wholesale model, som man også kender det fra andre aktører i møbelbranchen. Og så alligevel. For man opdager relativt hurtigt, at intet er, som man kender det, når hovedpersonen er Bolia.

"På wholesale har vi i dag mere end 450 forhandlere i mere end 50 lande, som sælger udvalgte Bolia designs på lige fod med andre fine danske designbrands. Udover at vi er fysisk repræsenteret i butikken, så sker alt andet digitalt. Vores wholesale forhandlere behøver ikke nødvendigvis at have møblerne på lager. Vil en sydamerikansk kunde for eks. købe en Bolia-sofa, som forhandleren ikke har udstillet, så sælger forhandleren den online til kunden på vores platform. Et godt eksempel på at kreativitet kan benyttes til både at udvikle designs og digitale løsninger," siger Lars Lyse.

"Jeg er meget taknemmelig og stolt over mine mange medarbejdere, men det er ingen hemmelighed at vi ligger megen kreativitet og fokus på vores digitale udvikling for at skabe en effektiv salgsplatform, som kan fungere uden for megen manuelt bøvl og menneskelige fejl," griner Lars Lyse og fortsætter:

"Spøg til side. Den digitale tilgang har bragt os langt, hvilket også er årsagen til at vi fokuserer så meget på alle de sider af Bolia, som slutbrugeren aldrig ser. Der ligger løsningerne ofte i kodning og en optimering af de digitale løsninger. Når vi rammer den rigtige kodning, så går det hele pludselig op i en højere enhed. Det er den samme kreative proces, vi også benytter i udviklingen af vores design-kollektioner".

Strategisk samarbejde med amerikansk kontormøbel-gigant

I efteråret 2017 lancerede Bolia et samarbejde med den amerikanske producent af kontormøbler Steelcase, der er en international sværvægter med en omsætning, der snuser til 20 milliarder årligt.

Det samarbejde repræsenterer også en ny forretningsmodel i Bolias vækststrategi.

"Vores globale samarbejde med Steelcase kan betyde big business for os på sigt, fordi vi supplerer hinanden så godt. De er verdensmestre til at levere de mere praktiske og traditionelle møbler til kontorerne. Vi leverer til gengæld alt det smukke og inspirerende tilbehør inden for møbler, tæpper, lamper og så videre", siger Lars Lyse.

Og de leverancer bliver der brug for.

"Tendenser viser, at de klassiske kontorer, hvor man sidder og arbejder hver for sig er i opbrud. Arbejdspladsen kommer i højere grad til at bestå af en lang række inspirerende arbejdszoner, hvor der kommer møbler ind i kontorlandskabet, man også kan finde i private hjem. Det er netop her, vi kommer ind i billedet, hvor vi kan levere produkter, som Steelcase ikke selv her i deres sortiment. Vi leverer de produkter, der skaber noget inspirerende på arbejdspladsen. De to brands komplimenterer hinanden fantastisk her, hvilket også er en del af grunden til, at Steelcase valgte os som samarbejdspartner", siger Bolia-CEO’en.

Herudover vægtede Steelcase det højt, at Bolia er ’hurtige, effektive og produktive’. Som Lars Lyse selv siger, så udvikler hans virksomhed omkring 250 designs fra bunden hvert eneste år. Det imponerede Steelcase, der endte med at udvælge Bolia blandt ’40 potentielle partnere’. Over de kommende år skal Bolia derfor levere kollektioner, der er specielt tilpasset til Steelcases kunder.

"Der stilles enormt høje krav til designs som skal sælges til offentligt brug, og vi skal jo af samme årsag leve op til verdens højeste standarder. Alle vores designs skal derfor testes, og det er en ganske kompliceret, langsommelig og dyr investering, men det danner grundlaget for vores fremtidige succes sammen med Steelcase, og det fremtidige potentiale verden over er enormt".

X for Xplorer

Lars Lyse er nået til at fortælle om den sidste forretningsmodel, der tager sig af alt det, der ikke passer ind i nogen andre modeller, Bolia arbejder med. Alligevel kan den, på længere sigt, måske blive den vigtigste model overhovedet.

"X er der, hvor vi arbejder med nye koncepter, forretningsmodeller, nye retail-koncepter eller hvor vi udforsker nye mulige kreative græsgange. Men det er samtidig ikke en afdeling, der egentlig eksisterer, for alle Bolia-medarbejdere indgår i X, hvis de har lyst. Alle ideer, lige meget hvor vilde og urealistiske de kan være, er velkomne. Måske er ideen genial, mens tiden bare ikke er moden til den. Men det bliver den måske", siger Lars Lyse.

Hos Bolia er der masser af vilde ideer. Og det er generelt vigtigt, at man som Bolia-medarbejder får ideer, ser potentialer og er åben for at arbejde med nye opgaver.

"Jeg ser det som en af mine vigtigste opgaver at dedikere tid til arbejdet med det nye, kreative og ubekendte. Vi arbejder meget med mantraet ’always in beta’ i vores virksomhedskultur. Folk her hos os skal kunne trives med forandring, være nysgerrige og elske at have mange kreative bolde i luften".

’Blurred lines’ skaber kreativitet

Ifølge Lars Lyse er kreativitet det vigtigste, hvis man vil arbejde hos Bolia.

Kreativitet kommer på forskellige tidspunkter, ved forskellige former for aktivitet, og du kan ikke sætte det i kasser. Men du kan sørge for at lægge ideerne på en hylde, når de kommer, og så kan du afprøve dem, når tiden er moden, siger Lars Lyse med henvisning til, at en ide måske ikke vil fungere i den næste kollektion, men måske er perfekt i 2021. At forene kreativitet med struktur og substans, det er noget af det, jeg synes vi er blevet gode til.

Af samme årsag arbejder de også med mange forskellige typer af mennesker hos Bolia.

"Designere, administrative medarbejdere, producenter, DJ’s, fashionfolk, IT folk, kunstnere, butikspersonale – vi er alle kreative mennesker. Derfor samarbejder vi også med så mange forskellige personligheder, der alle hjælper os med at udviske linjerne og tænke på kreativitet på en ny måde. I år har vi for eksempel et spændende kreativt samarbejde med Ohland, hvor vi sammen udforsker grænserne mellem design, musik og kunst".

Kreativitet, udvikling og ekspansion kræver store investeringer. Hvilket blandt andet vil kunne aflæses i regnskaberne de kommende par år. Det tager Lars Lyse dog med ophøjet ro.

"Vi investerer konstant i, hvordan vi ønsker vores globale forretning skal se ud i fremtiden og optimerer den til de udfordringer, der kommer. Vi er nu i en den mest spændende periode i Bolias historie, hvor vi tager meget store strategiske investeringer, men vi laver stadig flotte overskud hvert år og har ikke behov for likviditet til vores investeringer og ekspansion, fra vores ejerselskab JYSK Holding. På det punkt er jeg en old-school købmand, som ikke ønsker at bruge flere penge end vi har råd til", siger Lars Lyse.

Gør noget godt for verden – dine kunder og medarbejdere forventer det

Dagens – og morgendagens – kunder forventer, at firmaer, de handler med, tager ansvar for kloden. Blandt andet ved at forholde sig til FN’s 17 Verdensmål.

"Det befriende ved Verdensmålene er, at de er ret praktiske. Som designvirksomhed er det begrænset, hvor meget vi kan gøre for at forbedre vandforsyningen til udsatte områder i verden, men vi kan gøre noget positivt for arbejdsforhold, produktion, bæredygtighed, lighed for kønnene på arbejdsmarkedet og meget mere. Vi tror på, at man skal vælge de rigtige ting at fokusere på ud fra den virksomhed, man er. Det hele drejer sig om at træffe sunde valg. Valg som giver mening", siger Lars Lyse.

Det er bl.a. derfor vi er i gang med en bæredygtig omstilling i Bolia og de første resultater kan allerede ses.

"Der er ved at forme sig et opgør med smid-væk kulturen, som kan ses ved at forbrugerne køber færre, men bedre produkter. Vores designs og producenter bliver kvalitetstestet i henhold til verdens strengeste standarder og er skabt til at holde i rigtigt mange år, og det er i bund og grund noget af det vigtigste en virksomhed som os, kan gøre for bæredygtighed i dag. Derudover minimerer vi overforbrug og spild i vores produktion, idet vi først producerer møblet når kunden bestiller det".

"Vi har også netop indfaset en række spændende bæredygtige møbelstoffer til alle vores sofaserier. Lige fra møbelstoffer skabt af genanvendt uld, til smukke stoffer produceret af recirkulerede plastflasker. Så vidt jeg ved, er vi derudover den første møbelvirksomhed, der fuldstændigt har udfaset brugen af ikke-sporbart læder af hensyn til dyrevelfærd."

I øjeblikket er bæredygtige materialer dog ofte væsentligt dyrere end jomfruelige materialer, og da prisen ofte er en væsentlig faktor ved møbelkøb, så har Bolia taget en strategisk beslutning om at prissætte disse produkter lavere for at gøre det gode valg enklere for kunden.