TMI

Carl Hansen: Klassiske møbler og ordentlig opførsel har bragt os langt

Familievirksomheden Carl Hansen har investeret i ny robotteknologi og opkøb af virksomheder med stort håndværkerfokus

På Bredgade i et af Københavns inderste hjertekamre har Carl Hansen & Søn kontor og flagshipstore. Møbelproducenten har siden grundlæggelsen i 1908 arbejdet sig op som én af dansk møbelindustris absolutte sværvægtere med et imponerende sortiment, der møder anerkendende nik i både ind- og udland. 

Firmaets velkendte klassikere skabt af møbelmestre som Hans J. Wegner, Børge Mogensen, Arne Jacobsen og mange andre går stadig som varmt brød. Både inden- og udenfor grænserne. Men klassikere til trods, så er der stadig tale om et firma, der følger med tiden og fornyer sig. Finanskrisen, hvis indtog efterhånden er et årti siden, satte da også skub i firmaets udvikling i nye retninger.

Alligevel er det et familieejet firma, der holder fast i de klassiske dyder – og i særdeleshed i sig selv.

"Vi skal aldrig sælges til en kapitalfond. Ikke så længe jeg bestemmer. Ellers tak. Jeg går hellere min vej, end jeg spørger nogen med en kugleramme til råds først", siger Knud Erik Hansen, der er administrerende direktør og ejer, tredje generation i firmaet – og barnebarn til grundlæggeren Carl Hansen.

En gammel hund kan sagtens lære nye tricks

Selv om man er klassisk i både sin møbelkunst og sin forretningstilgang, så er det hos Carl Hansen & Søn ikke ensbetydende med, at man ikke kan udvikle sig og udvide på nye områder. Det være sig både internt og eksternt.

"Vi sælger ikke noget af virksomheden fra, ikke mens jeg bestemmer, men vi opkøber virksomheder og produkter, der passer til vores eksisterende sortiment. Kina er også blevet et marked for os, nu hvor kineserne har indset, at det er meningsløst at putte kinesiske kopimøbler ind i deres nye, fine luksuslejligheder. Samtidig har vi udviklet ny e-commerce platform og implementeret nye fremstillingsteknikker, blandt andet i form af nye robotter. Jeg vil tro, vi i dag har én af Europas mest moderne møbelfabrikker", siger Knud Erik Hansen.

Samtidig har virksomheden ekspanderet med nye flagshipstores i forskellige lande, de forsøger sig med en grøn omstilling med større fokus på at udnytte restprodukterne og bruger nu de sidste små trærester på at generere fjernvarme til Gelsted, hvor virksomhedens produktion finder sted, og så er leasing den nyeste knopskydning på Carl Hansen & Søn-træet.

Projektsalget udgør også en pæn portion af det samlede salg, men hovedparten kommer stadig fra klassikerne til privatmarkedet, beretter Knud Erik Hansen om.

"70 procent af vores salg er vel til private, hvor resten så er projektsalg til hoteller og lignende. Efter krisen har vi også haft rigtig stort fokus på eksporten, som er steget utrolig meget, men vores succes siden finanskrisens indtræf er en kombination af mange forskellige faktorer. Det er svært at pege på det vigtigste".

Vækst, effektivitet og godt håndværk

Carl Hansen & Søn har oplevet vækst efter finanskrisen. Noget, der er blevet arbejdet hårdt for.

"Virksomheden skal vækste, hvis hjulene skal holdes i gang og udviklingen skal fortsætte i den rigtige retning og overlevelse skal sikres. Effektivitet er også et vigtigt parameter, da prisen pr. møbel ellers bliver for høj for os som virksomhed. Her har vi naturligt nok investeret i maskiner, der klarer de tungere opgaver på en effektiv måde og sikrer en ensartethed i fræsninger og malearbejde", siger Knud Erik Hansen.

Maskinerne tager altså deres tørn i fremstillingen af møblerne, men fokus for Carl Hansen & Søn ligger i mindst lige så høj grad på menneskerne i virksomheden.

"For en virksomhed som vores, der skatter det at producere i Danmark meget højt, er det ualmindeligt vigtigt at have adgang til kvalificeret arbejdskraft. Derfor har vi også 11 lærlinge i øjeblikket og planer om flere, for mange af vores arbejdsopgaver udføres
stadig af dygtige snedkere og andre håndværkere, som efterhånden bliver en eftertragtet arbejdskraft. Desuden er det altid givende at arbejde med mennesker kontra maskiner", mener Knud Erik Hansen.

Carl Hansen og Søn har ligefrem planer om at udvikle deres eget akademi, der uddanner den bedste og mest kvalificeret arbejdskraft.

"Vi har intet ønske om kun at arbejde med døde designeres møbler. Vi vil rigtig gerne have flere nulevende designeres møbler ind i vores sortiment, men vi er også kræsne med, hvem vi indlemmer. Det både må og skal vi være, når vi værner om et traditionsrigt
brand. Vi er altid på udkig efter nye designere og designs, og vi får tilsendt masser af forslag, men det skal passe perfekt ind i vores sortiment, hvis vi skal sige ja. Får vi et gennemarbejdet forslag, der er gennemtænkt, passer ind og tegnet af en designer, der viser flair for det kommercielle og håndværket, så er vi bestemt ikke afvisende", siger Knud Erik Hansen.

Kapitalen og kopierne

Knud Erik Hansen pakker ikke tingene ind.

"Den største udfordring ved at drive virksomhed i Danmark er kapital. Enten har du en rigtig god bank, der støtter op om din forretning, eller også skal du have en masse penge selv. Kapitalfonde skal vi ikke have noget at gøre med. Flere danske møbelproducenter har de senere år flyttet produktionen helt eller delvist til eksempelvis Polen, men det er ikke noget, Carl Hansen & Søn lader sig friste af".

"I min optik skal danske møbler produceres i Danmark. Sådan har jeg altid haft det. At andre flytter produktionen til udlandet, ændrer ikke på den holdning. Vi kunne sikkert tjene flere penge pr. solgt møbel, men vi værner om kvaliteten og vores brand, hvorfor det også er vigtigt for os, at produktionen foregår i Danmark".

Af andre udfordringer nævner direktøren kopierne af virksomhedens designklassikere.

"På alle oversøiske markeder er der kopier. Både i Nordamerika og Asien. Vi kæmper mod det og dem, så godt, som vi kan, men det er jo som at slås mod vindmøller, og der er ingen, der hjælper os. Vi har indgået en rettighedsalliance og samarbejder med EU, men det er svært at få bugt med kopisterne. Min påstand og mit håb er selvfølgelig, at kvaliteten sejrer".

Opkøb frem for samarbejder

De seneste år har Carl Hansen & Søn udvidet forretningen, men de gør det via opkøb af mindre virksomheder fremfor samarbejder med andre brands.

"Det er primært små virksomheder, vi de senere år har opkøbt. Især virksomheder med stort fokus på håndværkstraditionerne er interessante for os. Vi har mange designs, hvor traditionsrigt snedkerarbejde spiller en stor rolle, og det er netop med det henblik, vi opkøber disse virksomheder", siger Knud Erik Hansen.

Ved flere lejligheder har Carl Hansen & Søn opkøbt mindre møbelproducenter og indlemmet dem i virksomheden. Især med ældre virksomheder, som beskæftiger dygtige håndværkere men ingen penge tjener.

"Vi opfører os altid ordentligt, når vi overtager en virksomhed. Ofte er der tale om mindre virksomheder, hvor deres designs og håndværk passer ind i vores virksomhed. Vi gør det altid på en ordentlig og ansvarlig måde, hvor vi betaler en fair pris for virksomheden og ofte kan tilbyde medarbejderne at fortsætte i deres respektive jobs hos Carl Hansen & Søn. Det er vigtigt for os, at vi opfører os ordentligt og ikke tromler nogen".

Alligevel har Carl Hansen & Søn noget på bedding, der ikke ellers er en del af strategien med opkøb af mindre, danske håndværksvirksomheder. De har nemlig været på opkøb i Vietnam og har investeret i en virksomhed, som producerer udendørsmøbler.

"Det er en naturlig del af et ønske om at brede sig til nye markeder og få indsigt i andre dele af møbelindustrien, men det er vigtigt at understrege, at produktionen af vores Wegner designklassikere hører hjemme i Danmark, og det vil de fortsat gøre. Det er også derfor, at vi har investeret 100 millioner kroner i vores fabrik i Danmark for at fremtidssikre produktionen af møbelklassikere mange år frem med en kombination
af toptunet produktionsteknologi og klassiske håndværkstraditioner", siger Knud Erik Hansen.

Spår en blandet fremtid for dansk møbelindustri

Danske møbler er globalt anerkendt som godt design og god kvalitet.

Sådan vil det højst sandsynligt også forholde sig i fremtiden, men der alligevel udfordringer forude for dansk møbelindustri, spår Knud Erik Hansen.

"Jeg tror, fremtiden bliver meget delt. Der er de store virksomheder, som vi efterhånden må betegnes som værende én af, der bliver ved at vokse og opleve vækst. Jeg tror dog også, at der er mange små virksomheder i møbelindustrien, der aldrig bliver store. Konkurrencen er hård, og den bare vokser og vokser. Mange af de små virksomheder har fokus på design, men glemmer at de også skal vokse sig større for at overleve
i en global konkurrence", siger Knud Erik Hansen og fortsætter:

"Mange af de små og mindre bliver så måske opkøbt af kapitalfonde eller andre virksomheder. Nogen flytter måske produktionen til udlandet for at tjene mere. Vi holder fokus på kvalitet og pris. Vi har altid produceret klassikere, hvilket vi bliver ved med. Klassikerne går heldigvis aldrig af mode".

Relateret indhold