TMI

Flexa er ikke kommet legende til successen

Flexa har fokus på global eksport, men er først og fremmest skandinavisk funderet

FLEXA designer og producerer møbler hovedsageligt til børn. Firmaet er mest kendt i det store udland, hvilket skyldes, at virksomheden siden starten har fokuseret på at tilbyde kunderne møbler i primært massivt træ i høj kvalitet med stor fokus på eksportmarkederne og dem, som er længere væk end nærmarkederne.

Det afspejles klart i virksomheden i dag, hvor 98 procent af firmaets omsætning ligger på eksportmarkeder det meste af verden over.

”Siden grundlæggelsen af FLEXA i 1972 har vi fokuseret på at være et internationalt brand med appel til børnefamilier i mange forskellige lande”, siger Carsten Dan Madsen, direktør hos FLEXA.

Generelt er firmaet internationalt funderet med to fabrikker i Estland samt sourcing af andre varer fra flere steder i verden.

Grundet virksomhedens vækst de seneste år har en af udfordringerne været at skaffe arbejdskraft til fabrikkerne i Estland.

”Arbejdsløsheden i Estland og Østeuropa, hvor vi primært producerer, har nærmest aldrig været lavere. Mange af arbejderne rejste for flere år siden til andre EU-lande og blev der, selv efter opsvinget kom i deres hjemland. Det betyder, at der ikke er samme mængde arbejdskraft i vores produktionsland, som der var engang”, fortæller Carsten Dan Madsen og uddyber:

”Vi vil derfor i de kommende år blive tvunget til at prioritere mængden af egen produktion samt øge vores andel af sourcede varer fra andre dele af verden”.

Det er dog vigtigt, at produktprogrammerne, som sælges i Asien og specielt Kina, er produceret på fabrikker i Europa.

””Made in Asia” vækker ikke gode associationer hos vores asiatiske kunder om kvalitet til børn. De vil have massivt træ produceret under europæiske normer”.

Stor fremdrift med digitalisering både on- og offline

FLEXA har de senere år fokuseret på at komme bredere ud til kunderne via onlinesalg. Især i Kina, som i dag er FLEXA’s andet største marked.

”Det seneste halvandet år er der sket store ting. Nu kommer 15-20 procent af vores omsætning via den kinesiske internetplatform T-mall, hvilket er en kraftig vækst. Det er også et område, vi satser på, især da vi, især i Kina, har store, digitale muligheder”, siger han.

I Kina køber man nemlig ofte hele løsninger til et børneværelse ét sted, hvilket giver en større omsætning hos FLEXA. Samtidig betyder det også, at virksomheden skal levere en god service, hvis kunden skal vælge netop dem som leverandør til et nyt børneværelse. Derfor har FLEXA da også gjort meget for at kunne overbevise kunden om, at de er den helt rigtige leverandør. Blandt andet via digitale tiltag, som nok ville få os her i vesten til at hæve et øjenbryn eller to.

”I Kina kan vi på få minutter, med kundernes adresse, få adgang til plantegningen over deres hjem. Helt ned til de mindste mål. På den måde kan vi se, hvordan det giver bedst mening at indrette et værelse hjemme hos kunden, uden vi har været på besøg i kundens hjem. Det giver os de optimale arbejdsbetingelser for at levere en god service til kunderne”.

Ydermere har FLEXA introduceret Virtual Reality-briller (VR) i flere af sine butikker.

”Det giver kunderne en unik mulighed for at se, hvordan et møbel vil se ud i netop deres hjem. Én ting er jo, hvordan det ser ud online eller i vores butik, men sådan behøver det ikke se ud hjemme hos kunden. Samtidig betyder det også, at vi ikke skal have helt så store butikker, fordi vi ikke behøver have alle vores fysiske produkter stående som udstillingsmodeller. Vi har 110 FLEXA-butikker i Kina, så det betyder en del”, siger Carsten Dan Madsen.

Møbler til generationer, samarbejde og mere fokus på det nære

FLEXA ved, at deres møbler kan holde til meget mere, end ét barn udsætter det for. Derfor går brandet også op i, at produkterne skal gå i arv til det næste barn eller måske sælges videre.

”Vi vil gerne være mere bæredygtige, men vi er allerede okay med på bæredygtighed, da vores produkter holder virkelig længe. Samtidig bruger vi kun FSC- eller PEFC-certificeret træ, mens vi opsamler alt savsmuld fra vores fabrikker, der bliver komprimeret til træpiller, som vi kan fyre med. På den måde skaber vi co2-neutral energi. Vi arbejder meget med at optimere vores transport, emballage og at udnytte alt, vi kan, så der er et minimalt spild af ressourcer”, siger Carsten Dan Madsen.

Samarbejder er de også åbne for hos FLEXA, men med deres kunder værende primært udenlandske, så skal der virkelig hives et kendt brand frem, for at det giver mening. Den klassiske Disney-finte virker ikke for et firma som FLEXA, forklarer Carsten Dan Madsen.

”Et samarbejde med Disney om at måtte bruge deres ikoniske figurer kan fungere for rigtig mange, men vi er ikke en af dem. Vores brand er og skal være så skandinavisk, at for os skulle et samarbejde hellere være med H.C. Andersens figurer eller LEGO, hvis vi skal kigge på noget mere nutidigt, der er kendt globalt. Vi er først og fremmest skandinavisk funderet, og det skal vi altid huske i vores virksomhed”.

Og netop det at huske på, hvad man selv er, har FLEXA på det seneste gjort mere i.

”Vi er dygtige i Danmark – men vi skal også genopfinde os selv”

”Der er ingen tvivl om, at den danske møbel- og interiørbranche i mange år har været toneangivende i verden, hvilket kendskabsgraden til brands fra Danmark også vidner om. Vi har været fremadsynede i lang tid. Når det er sagt, så skal vi også til at arbejde endnu mere med innovation, for vi skal genopfinde os selv, hvis ikke vi vil overhales indenom”, siger Carsten Dan Madsen.

Han mener ikke, vi i Danmark er lige så innovative som for bare fem år siden, og at hvile på laurbærrene kan være farligt.

”Vi bliver ved med at udklække dygtige designere, og danske brands er dygtige til at markedsføre sig. Møbelbranchen har desværre afviklet sig selv mere og mere de sidste 30 år, og ændrer vi ikke på det, så går der jo ikke oceaner af år, inden vi når bunden. Vi bliver nød til at kigge på, hvad der skal produceres hvor, finde vores nicher, som mange af de ”nye” firmaer har været rigtig stærke til”, siger han og nævner brands som Muuto og HAY.

”De har formået at producere små, enkle produkter, som ændrer udtrykket i et rum, og folk vil hele tiden have noget nyt. Selvfølgelig skal vi også holde fast i vores egen DNA, for vi har også en stærk designtradition. Generelt tror jeg bestemt på den danske møbelbranche, men jeg tror også, at vi over de kommende år vil se, at vi skal genopfinde os selv, hvis ikke vi skal overhales”, siger Carsten Dan Madsen.