TMI

Fredericia Furniture har fokus på eksport og digitalisering

USA er et stadig stigende marked for Fredericia, som også har succes med digitalisering og branding

Det er ti år siden, finanskrisen ramte Danmark og påvirkede stort set alle brancher. En af de brancher, der blev hårdt ramt, var den danske møbelbranche.

I dag har mange af aktørerne fra branchen atter fart på forretningen, og en af dem, der har pustet nyt liv i forretningen via nye tiltag er Fredericia Furniture, producenten bag ikoniske møbler designet af berømte designere som Børge Mogensen, Hans J. Wegner, Nanna Ditzel og mange andre. Der har og foregår en markant produktudvikling med nye produkter, som står fint i samspil med de gamle klassikere. Blandt andet har den spanske stol opnået stor hype hos den yngre målgruppe, der ønsker autenticitet og produkter med ikon-status, der holder.

Kaja Møller, direktør for Fredericia Furniture, peger derudover på et øget fokus på eksport, branding og kommunikation, digitalisering og spændende samarbejder som værende en af nøglerne til, at der de seneste fire år har været betydelig fremgang hos virksomheden, hun er i front for.

En amerikansk eksplosion

Et af de markeder, Fredericia Furniture har stort fokus på i øjeblikket, er USA.

”USA er eksploderet. Vores eksportandel øges meget der i øjeblikket, og vi har fået en del nye forhandlere på tværs af kontinentet. Vi har lige fået en ny partner i USA, med base i New York til at varetage salg, markedsføring og distribution i Americas regionen, så vi forventer fortsat kraftig vækst”.

Ligesom for resten af det globale salg er kernesegmentet i USA ”high end residential og commercial” – en fordeling der er relativt konstant.

Kaja Møller er begejstret for fremgangen på det amerikanske marked, men medgiver også, at der er udfordringer på markedet. Udfordringer, man desværre også finder andre steder.

”Så snart der er tale om oversøiske markeder, så er der også kopivarer af vores produkter. Vi gør, hvad vi kan for at forsvare vores brand, men vi kan ikke gøre ret meget mere, end vi allerede gør. Navnene på designerne og møblerne må de ikke bruge, men vi kan ikke gøre ret meget ved, at de kopierer formgivningen af møblerne”, siger direktøren, der dog ser tendenser til, at kunderne ikke vil have kopivarer til lavere priser i dårlig kvalitet.
”Heldigvis vil kunderne gerne købe de originale produkter. Vi har en lang historie og en stor troværdighed, så det værner vi selvfølgelig meget om. Kunderne vil have produkter, der holder i mange år. Også de unge. Det får man ikke ved at købe et kopiprodukt”.

Digitalisering på dagsordenen

Eksporten er altså et kardinalpunkt hos Fredericia Furniture, men virksomheden arbejder også intensivt med andre områder af forretningen.

”Digitalisering fylder meget for os som virksomhed. Det er en af vores ”must win battles”, hvor vi har en klar strategi frem mod 2022. Det gælder både interne processer samt for eksemel at øget fokus på at støtte vores forhandlere med materiale, som supporterer deres onlinesalg”, siger Kaja Møller.

Fredericia Furniture har pt ingen planer om at åbne op for onlinesalg via egen platform. Den del forbliver hos de nøje udvalgte forhandlere.

Branding via sociale medier er til gengæld et område Fredericia Furniture har fokus på.

"Vores sociale platforme er strategisk vigtige for os som en del af vores internationalisering, og vi har konstant fokus, så vi sikrer relevant content på alle platforme".

"Udover vores showroom i København har vi lige åbnet showroom i London, så vi kan aktivere vores samarbejde med forhandlere, arkitekter og interiørdesignere i UK. Det er et vigtigt skridt for os og danner endnu en vigtig platform for vores internationalisering".

”Danske designmøbler er et rigtig godt sted nu, og fremtiden ser meget lys ud”

Kaja Møller er spændt på de kommende år for dansk design.

"Jeg ser den danske designbranche på vej til at blive fantastisk stærk. Med brands der har opbygget en stærk position, er markedsorienterede og globalt anlagte. Vi har i Danmark så mange gode eksempler på firmaer, der har fundet vejen til at få dansk design positioneret som noget særligt. Udlandet kigger på os og vores livsstil, vores moderne design og funktionalisme er meget attraktivt", siger hun.

Fremtiden ser også lys ud for Fredericia Furniture:

"Har du en god historie, en god baggrund, en klar position og plan for fremtiden, så vil dygtige medarbejdere gerne være med på en rejse. De unge vil have en vision at arbejde efter, men det skal være tydeligt, hvad firmaet vil, og så vil de have det sjovt. Vi har heldigvis alle tre dele at tilbyde vores medarbejdere".

"Det er medarbejderne, der gør en forskel. Her er vi rigtig godt rustet med gode værdier og det bedste team", slutter Kaja Møller.

Relateret indhold