TMI

HAY: Flyt dig ud af komfortzonen

Komfortzonen er farlig, når man arbejder med design og produktudvikling, mener Rolf Hay, en af stifterne af HAY

Siden 2002 har designfirmaet HAY manifesteret sig som et af de helt store møbelbrands fra ”new nordic”-bølgen på den danske scene møbelscene. Hay er et globalt brand med butikker på adskillige, også fjerne, eksportmarkeder som Kina, Sydkorea og Thailand.

En af årsagerne til den succes, HAY nyder, skyldes blandt andet trangen til at komme ud af komfortzonen, hvis man spørger Rolf Hay, der sammen med sine kone Mette og Bestseller-stifter Troels Holch Povlsen grundlagde firmaet. Både Rolf og Mette Hay er stadig er dybt involveret i driften og designet, om end flere investorer er kommet til siden starten for efterhånden mere end 15 år siden.

”Noget af det farligste, når man arbejder med design og produktudvikling, er at opholde sig i komfortzonen. Komfortzonen er farlig, når man lever af at være kreativ”, siger Rolf Hay, da han sætter sig i en stol i det smukt indrettede mødelokale i det gamle pakhus på Horsens Havn, hvor HAY har deres hovedkvarter.

Han definerer selv ”komfortzonen” som det mentale sted, man befinder sig, når man tror, man har styr på alting. Når man er for sikker på sin egen smag og instinkt.

”Komfortzonen er det område, hvor du stopper med at sætte spørgsmålstegn ved, hvad du laver, og hvorfor du gør det. Det er her, konventionel tænkning hersker, og du gør det, du er vant til”, siger Rolf Hay.

Spændende at samarbejde med yngre kræfter

”I forhold til design, så er det én af de ting, der giver os rigtig meget som firma – at tage nye, unge designere ind, som ikke er så anmelderroste endnu. Det kræver meget at følge med i, hvem der virkelig kan noget i branchen, men det prioriterer vi at følge med i”, siger Rolf Hay om det faktum, at de i HAY gerne etablerer samarbejder med yngre designere, inden han fortsætter:

”Vi skal tilbyde unge designere et miljø, der er fedt at udvikle deres produkter i. Og så tror jeg grundlæggende på, at tvivl er sundt. Det er rigtig sundt at arbejde med de yngre og mere uprøvede designere, som skubber til ens grænser og opfattelser og gør, at man ikke helt ved, hvad samarbejdet ender med. Den tvivl er givende”.

En forlomme til det asiatiske marked

HAY var blandt de første danske designbrands fra møbel- og interiørbranchen, der manifesterede sig i Asien, da ”New Nordic”-trenden for alvor fik fat.

Relativt hurtigt fik HAY gang i de nye, spændende markeder i Asien, hvilket blandt andet kan tilskrives erfaring fra Bestseller-stifteren Troels Holck Povlsen, der selv har åbnet adskillige butikker i Asien. I Kina, som er et meget udfordrende marked, har HAY i dag 12 butikker.

”Kunderne er ikke så meget anderledes – hverken i Kina eller globalt set. Vi har lige åbnet butik i Portland, Oregon i USA, og byen minder meget om København. Både by- og klimamæssigt, og kundernes smag er tæt på den, vi kender herhjemme. Smag er global, som vi ser det. Selvfølgelig er der forskelle på for eksempel klima og størrelsen på boligerne. Vores mest solgte bord i Asien er også kun 1,2 meter langt, da boligerne bare er mindre i Asien”, siger Rolf Hay og påpeger trenden ’compact living’.

”Der sker meget med compact living i øjeblikket. Varer, der er designet til større rum, fungerer ikke nødvendigvis bare til andre markeder, hvor rummene er mindre. Derfor arbejder vi selvfølgelig med at ramme balancen for et produkt, så det fungerer på alle vores markeder. Det er en spændende udfordring”.

Drømmesalget, der blev en realitet

I juni måned 2018 var der varmt i mere end én forstand. HAY var i færd med en forhandling af en licensaftale med den amerikanske designgigant Herman Miller, der blandt mange ting er producenten bag de ikoniske Ray og Charles Eames-møbler, men i processen ønskede Herman Miller at købe sig ind i virksomheden NINE UNITED, selskabet bag HAY.

”Ray og Charles Eames har altid været de mest interessante designere for mig, da de var så store eksponenter for deres egen tid. De var så drevne og inspirerede af det industrielle, hvilket passer virkelig godt til den måde, vi ser tingene på i HAY. De var pionerer i forhold til nye materialer og demokratisk design i en tid, hvor der var stor efterspørgsel på møbler til fair priser, efter amerikanerne i mange år kun havde lavet krudt og kugler i forbindelse med anden verdenskrig. Og så havde de det sjovt med det, de lavede”, siger Rolf Hay.

Derfor passede det også Hay-parret og Troels Holch Povlsen perfekt, at Herman Miller købte 30 procent af firmaet.

”De kommer med en masse knowhow, produkter, viden og distributionskanaler, som vi kan blive inspireret af. Så der er tale om et samarbejde, hvor vi i fællesskab udvikler firmaet. Der er intet galt i at sælge til en kapitalfond, hvis det er det, man vil. Der kan være dage, hvor jeg bare kan have lyst til at tage på fisketur. Trække stikket helt. Det føltes bare ikke rigtigt for HAY”, siger Rolf Hay.

Endnu har der ikke været de store udfordringer med samarbejdet med den amerikanske gigant. Det skyldes en udpræget grad af ordentlighed fra amerikanernes side samt en indledningsvis forventningsafstemning firmaerne i mellem, mens den personlige kemi mellem virksomhedernes nøglepersoner også hurtigt blev etableret.

Åben- og venligheden, som HAY-stifterne blev mødt med af Herman Millers CEO, har været generel for det relativt nyligt indgåede samarbejde.

”Der er fuld åbenhed. De er helt cool med at vise deres pipeline med produkter frem, selv om mine designere sidder med til mødet og teoretisk set kan gå ud og tage et nyt job hos en konkurrent i morgen. Samtidig er der ingen, der siger nej. De stiller bare nysgerrige spørgsmål, som bringer os videre i designprocessen. Måske kommer de på et tidspunkt og siger, at tingene skal gøres på en anden måde, men så må vi se på det til den tid”, siger Rolf Hay.

’Oplevelser er noget vi får i LEGOLAND’

Med en ny investor og partner ombord er HAY godt rustet til fremtiden.

Ting kommer til at ændre sig, men essensen af det, HAY beskæftiger sig med, skal der rokkes minimalt ved, hvis det står til Rolf Hay.

”Udgangspunktet for HAY var og er, at vi skal arbejde med nogen af de bedste designere fra vores generation med produkter i en økonomisk tilgængelig kontekst. Det er jeg ret sikker på bliver ved med at være vores vision”.

Og så vil HAY fortsat kæmpe for, at de fysiske butikker har deres berettigelse, selv om E-handel fylder mere og mere. Rolf Hay vil dog ikke gå så langt som at sige, at HAY skal give kunderne oplevelser.

”Oplevelser er noget, vi får, når vi tager en tur i LEGOLAND. Vi producerer og sælger designmøbler, men det er ikke oplevelser, vi sælger, når kunderne kommer i butikkerne. Det, du får i vores butikker, er inspiration. Det skal vi blive ved med at tilbyde. Det handler om at finde den lokation, hvor det er gode fysiske rammer, der er til at betale, som inspirerer kunderne”, siger Rolf Hay og fortsætter:

”Vores produkter skal stadig findes i de fede designbutikker på vores forskellige markeder. Vi er opmærksomme på, at salgskanalerne flytter sig, men det er meget vigtigt, at vi bliver ved med at arbejde for, at både den fysiske del og web-delen er profitabel. Oplevelser laver vi gennem co-labs, som når vi fx udstiller med SONOS i Milano, hvor de så leverer et vildt soundtrack til udstillingen i Milano i samarbejde med forskellige DJ’s”.

Og så vil HAY fortsætte med at skubbe sig selv ud af komfortzonen.