TMI

Kvist: Finanskrisen har gjort os til meget mere end en traditionel underleverandør

Kvist Industries er sine kunders effektive produktionsapparat, men har også logistik, rådgivning og sparring på paletten

I Årre mellem Varde og Esbjerg ligger Kvist Industries.

Et område, virksomheden primært har for sig selv, for der er ikke så mange andre virksomheder at kæmpe med pladsen om. Men da finanskrisen kom, kunne man med rette frygte for, om en underleverandør til møbelindustrien kunne klare krisen og ikke mindst presset på priserne.

Det viste Kvist Industries, at de formåede. Men de viste også, at det skulle gøres på en anden måde, end ved kun at konkurrere på pris, som CEO Jens Bach Mortensen forklarer.

”Vi var en traditionel underleverandørs-virksomhed. Contractual Manufacturing, kalder vi det. Medmindre du har en meget konkurrencedygtig pris, så har du ringe chancer for at overleve, hvis det er det eneste, du laver”, siger han.

Så Kvist Industries sadlede om, hvorfor de i dag kan meget mere.

”I dag er der få af vores kunder, der har egen produktion, så vi bliver deres produktionsapparat. Samtidig har vi udviklet os i en retning, hvor vi gør mere end at løse de produktionsmæssige udfordringer – nu løser vi også logistikken med at sammensætte møbler for virksomhederne, inden de sender møblerne til deres kunder. På den måde bliver vi en løsning, hvor der kun skal én partner til”, siger Jens Bach Mortensen.

Faktisk kan Kvist Industries i dag mere end det. De rådgiver og sparrer blandt andet med kunderne, så de føler sig sikre og godt serviceret. Og så kan de levere:

”Vi kan også sende direkte til slutbrugeren. Kunderne føler, at vi har et færdigvarelager, selvom vi faktisk ”bare” er hurtige til at levere deres varer. Vi har komponenterne liggende på lager, og så kan vi hurtigt levere, hvilket minimerer vores kunders behov for eget lager, som så igen kan gøres op i kroner og ører”, siger Jens Bach Mortensen, som samtidig understreger, at innovation er vigtigere end nogensinde før, for at de som virksomhed kan holde kadencen.

Indover med de(t) nye

Netop vigtigheden af hele tiden at tænke nyt er ikke til at tage fejl af hos Kvist Industries. De er udmærket klar over, at 6818 Årre ikke er verdens navle, men det gør kun, at de arbejder endnu hårdere på at tiltrække den rigtige arbejdskraft, der kan forny virksomheden.

”Vi har valgt at gøre noget aktivt ved, at vi ligger, hvor vi ligger, så vi lykkes med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft på forskellige niveauer. Men vi gør også meget for det. Blandt andet med PRO-Varde og Erhvervsrådet hernede, som har tilknyttet 80 virksomheder, hvor vi sparrer med hinanden. Vi har også dage, hvor elever i 8. og 9. klasser kan komme ud til os og kigge, og det er bestemt noget, der trækker folk til. Det er hurtigt booket, skolerne er helt vilde med det, da de kan vise eleverne, at der også er andet end gymnasiale uddannelser at kaste sig over efter folkeskolen”, siger Jens Bach Mortensen.

Kvist Industries kan dog ikke klare sig udelukkende med interesse fra de håndværksinteresserede unge. De har også brug for akademikerne, hvorfor de også har oprettet et samarbejde med Syddansk Universitet.

”Vi har en god kontakt til Syddansk Universitet, som formidler viden til de studerende, hvilket betyder, at vi får forskellige typer af studerende herud i blandt andet praktik. Eneste krav er, at de får deres eksamen og at vi også får noget ud af det. Vi har også studentermedhjælpere, hvor de arbejder med forskellige områder, bl.a. miljø, supply chain-delen, og andre ting. I øjeblikket har vi to studerende, der skriver opgave her, som vi rigtig gerne vil tilbyde job, når de er færdige, mens en tredje kun har været her kort tid”.

Ydermere her Kvist Industries oprettet Kvist Academy i Letland, hvor virksomheden har en betragtelig del af sin produktion. Her hjælper de lettiske studerende med at få en uddannelse og et job.

Automatisering og grøn omstilling

På produktionsdelen har Kvist Industries også investeret i nyt maskinel, der gør hverdagen nemmere for de ansatte.

”Vores CNC-fræser sparer en masse tid for vores folk i produktionen, og generelt har vi fået skabt en masse knowhow rent produktionsmæssigt på færre lokationer, hvilket gør, at vi er ret godt med på den front”, siger Jens Bach Mortensen.

Noget andet, Kvist Industries også har bygget den nuværende forretning op omkring, er deres rådgivning i forhold til bæredygtighed.

”Løbende har vi haft kunder, der har spurgt ind til bl.a. FSC, men det var meget drevet af kontraktmarkedet, hvor vores kunder blev mødt med de krav. Nogen kunder har så truffet en beslutning om, at de vil FSC-vejen, og så har vi kunne vise vejen. Men det blev en smule omstændeligt”, forklarer Jens Bach Mortensen, som dog tog en mere proaktiv rolle i forhold til kunderne herefter:

”Efter noget tid gjorde vi sgu noget andet – vi meldte ud, hvad vi gjorde, og det kunne folk lide, for så slap de for at træffe den beslutning. Nu kommer folk og spørger os, hvad vi tænker i forhold til bæredygtigheden. I dag ringer folk til os, når de udvider til nye markeder, spørger os om vi lige fikser det, og det gør vi jo så selvfølgelig”, siger Kvist-chefen.

Virksomheden har, som en del af den proaktive indsats over for sine kunder, taget konsekvensen af efterspørgslen på bæredygtige tiltag:

”Vi har besluttet to ting indtil videre: fra 1. januar er alt, vi kan omlægge til FSC-certificeret træ, omlagt, mens man kan få Miljøblomsten til alle produkter produceret her, hvis man ønsker det. Det er de to ting, vi tror, der vinder på den lange bane, men der kommer flere, valgene er bare ikke truffet helt konkret endnu”, lyder det.

Store muligheder – men man skal følge med

Kvist Industries nyder efter eget udsagn i øjeblikket godt af de valg, de tog i kølvandet på finanskrisen. Af samme årsag går det godt for produktionsvirksomheden, der dog godt kan mærke, at de får travlt i fremtiden.

”Vi kigger meget på den konsolidering, der sker i branchen - hvilken effekt vil have på vores produktion? At vores kunder bliver større, betyder også, at vi får mere at lave. Udfordringerne er her, om vi kan følge med til den volumen, disse virksomheder efterspørger. Som det ser ud nu, har vi tænkt os at være en del af det, så langt som det nu kan lade sig gøre”.

Samtidig kan Kvist Industries også se antydningen af, at deres virksomhed kommer til at ændre sig i fremtiden.

”Der sker en ændring i måden, vi lever på. Jeg er ikke så bange for det med, at flere mennesker bor alene, for der er stadig samme antal mennesker på jorden, og de skal stadig sidde ned af og til. Omvendt begynder træ at blive brugt til andre ting, end det gør i dag. Vi ser det blive brugt i byggeriet, så der bliver nok fokus på, at brugen af træ skal minimeres fremover. Så må vi se på genbrug, take-back-ordninger og selvfølgelig blive ved med at producere i så høj kvalitet, at produkterne holder”.

Samtidig kigger virksomheden i Årre meget på digitalisering og lader sig inspirere af andre brancher. Af flere forskellige årsager, forklarer Jens Bach Mortensen.

”Gik vi fem år tilbage, kunne jeg give dig navnene på vores tre største konkurrenter. Men vi er tredoblet på den periode, hvor de har bibeholdt deres størrelse. Der er ikke så mange konkurrenter tilbage i vores specifikke branche, så vi lader os ofte inspirere af andre. Vi kigger på virksomheder, der er dygtige til at løse de opgaver, vi føler, vi er sat i verden til”.

BMW, Kvist og Silverbacks

Forleden befandt en række ledende medarbejdere fra Kvist Industries sig i München. De var på besøg hos bilproducenten BMW. En inspirationstur, forklarer Jens Bach Mortensen, i samme åndedrag som han siger, at det kan lyde mærkeligt, når de to virksomheder ikke er i samme branche. Men der er mening med det, forsikrer han.

”Vi søger inspiration hos virksomheder, der har produkter, der bliver distribueret bredt - såkaldt mass costumization. Om vi kan vi lære noget af en bilfabrik som BMW? Absolut. Der ser man tingene kørt ud i ekstrem grad. Vi kigger på nogen, der er i stand til at strukturere opgaver, der er væsentlige mere komplekse end vores, selv om vores også er ret komplekst. Det er dét, vi skal kunne i fremtiden”, forklarer CEO’en.

Og samtidig er det en god indikator for, hvilke medarbejdere virksomheden har brug for i fremtiden.

”Hvordan sikrer vi os, at vi har en talentmasse, der kan drive det her fremad? Sådan noget kigger vi meget på. Hvilke nye kompetencer skal vi tilføre? Silverbacks kan komme med erfaring, men der skal også en ny gameplan til, hvis vi skal videreføre traditioner, kultur og kompetencer. Det er bestemt ikke, fordi jeg ikke vil have medarbejdere med erfaring, men vi er nødt til at kigge på fremtidens medarbejdere, hvis vi skal sikre fremtidens virksomhed”, siger Jens Bach Mortensen.

Han mener, at virksomheder generelt bør ansætte de folk, der er i stand til at se muligheder – både eksisterende og kommende. Og så skal man sørge for at videreudvikle dem.

”Den menneskelige faktor er meget vigtigere end alt muligt andet. Dine ansatte skal have ansvar, information, og de skal have lov til at udvikle sig. Den rigtige verden betyder mere, end det gjorde på skolebænken. Unge i dag vil arbejde for et formål, der er større end ”bare” at tjene penge”, siger Jens Bach Mortensen, inden han slutter.

”Mit bedste råd? Der er silverbacks nok. Få nogle unge ind, gerne af begge køn, så vi får noget perspektiv på tingene og skaber fremtidens virksomheder allerede i dag”.

Relateret indhold