TMI

Muuto byggede en succes, der blev solgt

Nu bygger de videre og har stadig stor selvstændighed under designgiganten Knoll, som købte den danske designvirksomhed i 2018

I januar 2018 købte den amerikanske designgigant Knoll officielt den danske designvirksomhed Muuto for lige i underkanten af to milliarder kroner. På trods af salget til en stor virksomhed, har Muuto dog stadig en stor grad af selvstændighed.

"Det er et spændende kapitel i Muutos historie, der har taget sin begyndelse", siger Christian Grosen Rasmussen, der er designdirektør i Muuto.

Ifølge ham har Knoll været meget opmærksomme på DNA’en i det firma, de har opkøbt. Han angiver også den opmærksomhed som én af årsagerne til, at sammensmeltningen er gået mere smidigt, end man måske kunne frygte.

"Knoll tager meget hensyn til, hvem og hvad vi er som firma. Selvom det kan virke som David og Goliat, der skal fungere sammen, så er det gået ret smertefrit".

"De tromler ikke ind over os. Det ville selvfølgelig også være dumt at ødelægge noget, der fungerer godt. Vi er glade for, at vi er blevet opkøbt af en industriel investor. Knoll kender branchen og arbejder med en lang tidshorisont".

Der er selvfølgelig ting, der smelter sammen, men det er umiddelbart kun en fordel for Muuto, forklarer Christian Grosen Rasmussen.

"På det nordamerikanske marked sælger Knolls sælgere nu også Muuto-produkter, hvilket sætter power bag vores kollektion. Af samme grund er vi ved at skalere vores lager i USA, så vi kan holde leveringstiderne nede.

Den store opbygning af brandet Muuto og europæisk produktion

Muuto har bygget et stærkt brand op i løbet af virksomhedens levetid, hvilket Knolls opkøb også vidner om.

"Vi oplever generelt vækst i disse år. Selvfølgelig har vi også lagt mange kræfter i at bygge det hele op, så vi nu står med en stærk organisation og et ben solidt plantet
i både wholesale- og kontraktmarkedet. Der er stadig vækstpotentiale, men det kræver fleksibilitet.

For bl.a. at imødekomme dette krav har virksomheden sin møbelproduktion i Europa.

"Beslutningen om at have møbelproduktion i Europa skyldes flere ting. Med en stigende grad af effektivisering hos de europæiske producenter kan vi se, at vi faktisk kan ramme den pris, kvalitet og leveringstid, vi skal. Samtidig giver det den større fleksibilitet", siger
Christian Grosen Rasmussen.

Der er også andre fordele ved at have produktionen tæt på, forklarer han.

"Det bliver alt andet lige meget nemmere at sikre kvalitet, leveringstider samt en smidig udviklingsproces, når man kan flyve én time fra København og ankomme til produktionsdestinationen. 

Amerikanske krav og den grønne omstilling

Muuto lægger ikke skjul på, at det kan være en jungle at finde ud af, hvilke tiltag man som firma bør investere både tid og penge i.

"Alle vil gerne gøre det rigtige, men det kan være svært at finde ud af, hvad der er det helt rigtige".

"Vi ser os rigtig meget omkring ift. nye bæredygtige materialer og processer, og oplever en stor efterspørgsel efter dette især på kontraktmarkederne".

Der er også andre ting, som Muuto investerer massivt i.

"Tests og øvrige krav især til det amerikanske marked fylder meget, og der investeres store beløb i diverse certificeringer. Det er vigtigt, da vi arbejder med store kunder, for store kunder stiller store krav. De vil være frontløbere, hvilket vi selvfølgelig gerne vil leve op til". 

Kunsten at finde de helt rigtige medarbejdere

Møbelbranchen, og måske især den danske, er blevet et yndet mål for blandt andet kapitalfonde i forhold til opkøb.

"Det betyder dog også, at konkurrencen om de bedste medarbejdere stiger. Det kan være svært at finde de gode, kompetente medarbejdere, og de bedste bliver ofte prikket på skulderen med tilbud", siger Christian Grosen Rasmussen.

Derfor forsøger de også at passe godt på de eksisterende medarbejdere hos Muuto.

"Vi skal selvfølgelig have erfarne medarbejdere, der kan levere fra dag ét. Samtidig har vi en del yngre medarbejdere, der er vildt dygtige, som vi gerne vil udvikle. Begge grupper forsøger forsøger vi i høj grad at holde på. Det er derfor vigtigt at skabe et attraktivt miljø. Et sted hvor der er gode og ambitiøse kolleger, masser af energi og en spændende kultur. Både i forhold til at fastholde og tiltrække arbejdskraft. At man som medarbejder
udfordres, kan dygtiggøre sig og øge sine kompetencer".

"Der skal være muligheder i firmaet. Medarbejderne skal mærke, at det vokser og giver dem muligheder for at udvikle sig i forskellige retninger.

”Stort potentiale for dansk møbelindustri”

Økonomer pegede førhen på, at man kun overlevede som virksomhed, hvis man enten solgte en rigtig billig eller rigtig dyr vare. Alt i mellemmarkedet ville med tiden uddø.

Dén teori har de brands, man med god samvittighed kan kalde ’New Nordic’, modbevist. Et af de brands er Muuto.

"Der var et hul i markedet. Det var ikke alene et spørgsmål om at revitalisere og videreføre skandinavisk design, men også at tænke forretningen på en ny måde, hvor al produktion var outsourcet, for på den måde at gøre virksomheden agil og fleksibel. Og så har MUUTO formået at vise kunderne fra luksussegmentet, at ”affordable luxury” også er attraktivt for dem", siger Christian Grosen Rasmussen.

Den strategi gør også, at designdirektøren hos Muuto tror på fremtiden. Ikke bare for Muuto selv, men også for branchen som helhed.

"Det er positivt, at så mange danske brands har vind i sejlene i disse år, og der er stort potentiale for dansk møbelindustri. Den danske møbelindustri er stadig lille bitte globalt set. Der er masser af markeder derude, både for nye og etablerede brands, men naturligvis er konkurrencen hård.

Selvfølgelig er der også udfordringer, der kan ligge og vente. Nogle af disse kan Muuto selv påvirke, mens andre er sværere at stille noget op overfor.

"På et tidspunkt kommer der sikkert en økonomisk afmatning, men her kan vi hverken gøre fra eller til. Muuto blev imidlertid bygget i en tid med finanskrise, da folk blev mere opmærksomme på, at de sagtens kunne få smukt design i høj kvalitet til en tilgængelig pris".

"Desuden er der faren for, at man går for meget på kompromis med sit design DNA, når man kommer ud på nye eksportmarkeder. Vil man være relevant, må man naturligvis til en vis grad imødekomme lokale præferencer, men samtidig sikre, at man holder fast i sit DNA, så man ikke taber det, man kom med, der gjorde ens brand interessant", siger Christian Grosen Rasmussen.

"Det bliver interessant at se, hvad der sker rundt omkring i de danske møbelvirksomheder. Hvordan udvikler de, der er blevet opkøbt af kapitalfonde sig, kontra dem der er opkøbt af virksomheder fra indu-strien. Vi skal fortsætte med at levere godt design i høj kvalitet til en tilgængelig pris".

Relateret indhold