TMI

Snedkergården Them: Godt håndværk og godt købmandskab går hånd i hånd

Virksomheden har optimeret og effektiviseret produktionen og kan levere en vare, hvor kvalitet og pris passer godt sammen

Ordrerne væltede ind over dørtærsklen, da Finn Bruun og makkeren Erik Skovgaard i 2008 købte virksomheden Snedkergården A/S i Them. Desværre gjorde finanskrisen det samme, og pludselig begyndte der at være længere mellem de nye ordrer.

"Det var jo det værst tænkelige tidspunkt, vi kunne købe en møbelvirksomhed på. Men det var der jo ikke nogen, der kunne vide", siger Finn Bruun, medindehaver af Snedkergården A/S med hovedsæde i Them.

Optimister vil mene, at intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Det mantra kan man sige, at Snedkergården A/S hælder mod, da de indstiller sig på den nye tid med nedgang i møbelbranchen.

"Vi beslutter, at vi lige så godt kan prøve at tilrettelægge produktionen efter, at vi ikke har ret meget at lave. Vi produktionsopdeler efter produkter, så omstillingen fra at producere et møbel til et andet bliver markant nemmere. I praksis vil det sige, at vi har dage, vi producerer borde, dage vi producerer stole og så videre. Pludselig var vi jo så den eneste leverandør, der havde ventetid, fordi vi minimerede vores lagerbeholdning betragteligt, men kunderne forstod det faktisk godt", siger Finn Bruun.

Snedkergården A/S optimerer medarbejdertimerne, så hver medarbejder genererer flere kroner. De effektiviserer arbejdsgangene, hvilket er en nødvendighed for at overleve. Men det virkede, forklarer Finn Bruun.

"Vi var desværre nødt til at fyre en hel del af vores medarbejdere og var en overgang helt nede på syv mand. I dag er vi 13-14 stykker, men jeg tror, vi bliver flere og flere det næste stykke tid. Stille og roligt begyndte det at lysne, og sidenhen har vi hentet stigninger i omsætningen på 20 procent det første år og 30 procent i årene derefter".

Eksporten og kontraktmarkedet som markant vækstfaktor

Da finanskrisen ramte, afsatte Snedkergården A/S primært sine produkter på det hjemlige og nærtliggende nabolandes detailmarkeder.

Sidenhen har virksomheden taget en stor beslutning i forhold til at udvide med fokus på både eksport til væsentligt fjernere egne samt en indtræden på kontraktmarkedet.

"Når vi kan sælge til detailmarkedet, så kan vi sikkert også sælge til kontraktmarkedet, tænkte vi. Det kan vi også, men det tager lang tid at løbe noget nyt i gang, så man skal bevare tålmodigheden og holde en høj arbejdsmoral. Kontraktmarkedet er meget specielt, og det hele handler meget om tillid, når man laver aftaler med arkitekter, der udvælger ens firma som møbelleverandør. Man skal levere på samtlige parametre, men det allervigtigste er i vores optik gode relationer. Ellers vælger den ansvarlige arkitekt en anden leverandør", siger Finn Bruun og konstaterer, at de fik hul på kontraktmarkedet, inden han fortsætter:

"I dag er fordelingen cirka 50/50 mellem detailmarkedet herhjemme og så kontraktmarkedet og eksport. Men det har krævet hårdt arbejde, og det gør det stadig. Konkurrencen er benhård", lyder det fra Snedkergårdens medejer.

Han nævner gerne Montana og Carl Hansen & Søn som værende store konkurrenter, men udelukkende på en positiv måde.

"De to firmaer sidder på rigtig meget. De har brandet sig godt i mange, mange år og har fuldstændig styr på de arkitekter, der træffer beslutningerne på kontraktmarkedet. Nu forsøger vi at skabe relationer til arkitekterne, opbygge tillid og vise dem, hvor vi gerne vil hen. Det kan godt være, det ikke er vores produkter, de som udgangspunkt vælger, men når vi så kommer med noget, de ikke har tænkt over, så giver det en lille åbning. De kører ofte på de velkendte brands, men af og til er der åbninger for et alternativ som os", siger Finn Bruun.

Snedkergården vil dog gerne have en større bid af kontraktmarkedets kage, og for at skaffe sig det, valgte firmaet at tage en genvej. For ”det koster penge at tjene penge”, som Finn Bruun siger, inden han fortæller, hvordan hans firma ”købte” sig til et større netværk og allerede etablerede relationer.

"Som jeg forklarede, så handler kontraktmarkedet i høj grad om tillid og relationer. Det tager lang tid at opbygge, og det kan vi ikke vente på. Så vi ansatte en salgschef fra HOLMRIS B8, hvor vi på den måde ”købte” os adgang til hans netværk, kontakter og ikke mindst hans tillid hos kunderne. I min verden er det noget af det bedste, vi har gjort", siger Finn Bruun.

Den nye salgschef har leveret resultater langt hurtigere end forventet, og det har da også givet blod på tanden hos Them-virksomheden.

"Om fem år har vi forhåbentligt en større volumen på kontraktmarkedet. Vi skulle gerne vækste 30 procent indenfor de næste to til tre år. Detailhandlens størrelse forbliver højst sandsynligt uændret, så vi kommer til at prioritere færre, men større, forhandlere på detailsiden, mens vi intensiverer vores arbejde på kontraktmarkedet".

Udfordringerne er arbejdskraften og væksten

Snedkergården A/S producerer stadig sine møbler i Them, hvilket både har sine fordele og ulemper.

"Vi har rigtig godt styr på produktionen, men vi må også erkende, at pladsen begynder at blive trang, når vi samtidig oplever vækst. De fysiske rammer kan simpelthen ikke udvides meget mere", forklarer Finn Bruun.

Samtidig er det ikke uden udfordringer for virksomheden at rekruttere kvalificeret arbejdskraft.

"Der bliver ikke uddannet så mange af de dygtige håndværkere som møbelsnedkere længere. Dem har vi brug for i det lange løb. Lærlinge er en løsning, men det er også en dyr en af slagsen, hvis de så stopper som lærlinge på grund af uddannelsesskift eller noget andet. Selv når de er færdige, risikerer vi jo, at de smutter til et andet job", siger Finn Bruun og fortsætter:

"De store firmaer kan bedre plukke de allerbedste. For mig at se er det en skam, at man straffer de små firmaer ved, at de skal tage en lærling, i stedet for at give dem en bonus, hvis de tager en lærling. Det er simpelthen et problem, når vi skal bruge tid på at lære nogen op. Det er desværre hårdt at afsætte tid til oplæringen. Det koster på kroner og ører. Nu har vi en lærling, og det går godt, så det skulle gerne give pote i sidste ende".

Udfordringer vil der altid være, men generelt går det godt hos Snedkergården A/S, mener Finn Bruun. Virksomheden har netop udviklet en ny, vandafvisende lak til træmøbler, som virksomheden selv spår gode chancer på kontraktmarkedet med fokus på kantiner, sygehuse og lignende.

"Vi tror på en fremtid med vækst fra kontraktmarkedet, og vi tror på, at vi stadig er aktuelle, fordi vi leverer en vare, hvor kvalitet og pris passer perfekt sammen. Vi hører jo aldrig noget fra vores kunder, når vi har leveret – udover at de er tilfredse. Så vores fremtid består mest i at holde os oppe på tæerne og finde nye designere, der passer ind i sortimentet. Vi har heldigvis allerede nye, spændende designere at tilbyde vores kunder. Vi kan jo ikke kun arbejde med døde folk", slutter Finn Bruun smilende.