Warm Nordic bringer varmen ind i dansk indretning igen
Danskerne og alle andre er klar til mere dristige farver og nye designs i stuerne, mener indehaver og direktør i Warm Nordic, Frantz Longhi
Farveglade mennesker vil nok mene, at den danske møbel- og interiørbranche de seneste år har haft en tendens til at gå efter de samme, kølige farver til mange af deres designs.
Står det til møbel- og interiørfirmaet Warm Nordic, så ændrer det sig i takt med, at firmaet med hovedkvarter i Aarhus-forstaden Viby for alvor får varmet motoren op. Warm Nordic har endnu kun fejret sin første fødselsdag, men nærmer sig sin anden, men ambitioner er der nok af hos virksomheden, der har særdeles kompetente, erfarne og – også vigtigt – pengestærke folk i ryggen.
Ejeren af Warm Nordic hedder Frantz Longhi. Han ejede tidligere Kähler Design, som han solgte til Rosendahl Design Group for et trecifret millionbeløb. Nu har han kastet sin passion ind i at genoplive ikonisk møbel- og interiørdesign fra især 50’erne, hvor der var en anden form for varme i dansk møbelkunst.
I spidsen for den mission står Frantz Longhi, og det er netop ham, der i samarbejde med 10 andre medarbejdere skal positionere Warm Nordic som dansk møbelkunsts nye darling.
"Godt design er ikke tidsbestemt, hvilket også er årsagen til, at vi har genoplivet en masse nordiske designs med Warm Nordic. Vi tror på, at danskerne og alle andre er klar til mere dristige farver og nye designs i stuerne", siger han.
Detektivarbejde for de tabte klassikere
Da Warm Nordic søsatte sig selv som brand, var de stålsatte på, at de skulle genintroducere designs på et marked, der i mange år har været domineret af få brands, der har mange af de kendte designeres signaturmøbler i porteføljen. Det er der fra Warm Nordics synspunkt intet galt i, men samtidig var de overbeviste om, at der lå flere gode, danske møbeldesigns gemt rundt omkring, som aldrig fik den succes, Warm Nordic føler, de fortjener. Nu får de en chance mere.
"Mange af vores designs er fra 50’erne og 60’erne. Alle rettigheder er kommet under vores vinger via detektivarbejde, men jeg ejede enkelte møbler fra den oprindelige produktion. Mange af designerne bag de møbler, vi har i porteføljen, er desværre ikke blandt os længere. Desuden havde mange af designerne relativt ”almindelige” danske navne, hvilket har gjort det her til en… udfordring. Med efternavne som Olsen, Sørensen og lignende var det lidt af en opgave", griner Frantz Longhi.
Det faktum betød nemlig, at folkene bag Warm Nordic måtte finde detektivgrejet frem og indlede jagten på de ønskede designeres familier, hvis de ville genskabe de tabte klassikere. Heldigvis er Frantz Longhi en uhyre passioneret mand omkring design, hvorfor han også over årene har opkøbt klassikere fra for eksempel Hans Olsen. Alligevel skulle der lidt opsøgende arbejde til.
"For det første skulle vi finde designernes familier, hvis de altså havde børn. Fandt vi dem, så skulle vi indgå en aftale med dem om at måtte bruge designet, og ikke mindst varetage familiernes arv, og ideelt skulle vi se, om de lå inde med tegninger, skitser, andre møbler og lignende fra deres slægtninge".
Det lykkedes at finde frem til mange af designernes familier, som for størstedelens vedkommende også var villige til at lave en aftale med Warm Nordic, så de kunne komme i gang med at producere de forsvundne designs.
"Vi havde en meget ærlig tilgang til familierne. Vi forklarede dem, at vi gerne ville sætte deres forældres eller bedsteforældres designs i produktion, hvorefter vi lavede en ganske fair kontrakt med dem. Vi lovede selvfølgelig også, at vi ikke pillede for meget ved det essentielle design, da vi jo netop gerne vil beholde det klassiske udtryk, møblerne allerede har. Det er nemlig møbler i andre farver og træsorter, end vi primært ser i møbelbranchen i dag".
Et varmt og ærligt foretagende
For Warm Nordic har det været vigtigt, at de gør tingene på deres egen måde. Det ses også på deres salgskanaler herhjemme, hvor man leder forgæves efter Warm Nordic i diverse multibrandstores.
"Vi har truffet et valg om kun at være fysisk repræsenteret i Paustians butikker på det danske marked. Online kan vores produkter også kun købes på vores egen web-shop samt Paustians", siger Frantz Longhi.
Det giver også Warm Nordic en helt speciel fordel i forhold til kun at indgå samarbejder med forhandlere, som vil sælge et repræsentativt udsnit af Warm Nordics produkter. Warm Nordics fulde univers skal komme til sin ret.
"Vi ejer selv kanalerne igennem mit ejerskab af Paustian, hvilket er vigtigt for os. Ærligheden om produkterne og priserne betyder rigtig meget for os. Det hele er tilgængeligt og gennemsigtigt, og vi kører ikke med kampagner", siger Frantz Longhi.
I forhold til forhandlere oplever Warm Nordic især interesse fra USA og Asien. Brandet er allerede repræsenteret på 25 forskellige markeder, men kontraktmarkedet rykker og er også et fokusområde. Især fordi Warm Nordic kan tilbyde noget, der er noget nært umuligt for mange andre brands.
”Leveringstiden på møbler er længere end på biler. Men ikke hos os”
Netop kontrakt- og projektmarkedet er fokusområder for Warm Nordic.
"Det er bestemt et interessant område for os. Hvad vigtigere er, så virker det også til, at det er interessant for arkitekterne, der sidder med projektsalg og kontraktmarkedet hos forskellige aktører, at bruge os som leverandør".
Det er der en ganske simpel men samtidig meget krævende årsag til.
"Vi har, stort set, alt på lager. Stole, borde, reoler, accessories. Selvfølgelig er det interessant for aktører på kontraktmarkedet at arbejde med en leverandør som os, der har alt på lager hele tiden, da det fjerner ventetiden for dem. Der er jo ingen, der gider vente på noget i dag", smiler Frantz Longhi.
Frantz Longhi erkender også, at Warm Nordic er privilegerede. Det er de færreste møbelbrands i dagens Danmark, der kan have så mange varer på lager, som Warm Nordic præsterer.
"Det er klart, at det betyder noget for os som firma, at vi har noget startkapital. Omvendt træffer jeg ikke beslutninger udelukkende på baggrund af Excel-ark og er ikke bange for at gøre tingene lidt skævt. Det gør ting mulige, som ikke er mulige for andre meget unge brands. Samtidig tror jeg, at vores varme farver og anderledes møbler giver os en fordel i forhold til mange af de brands, der kører den kølige og meget minimalistiske skandinaviske stil. Den er der intet galt med, men der skal også være et alternativ. Det alternativ må gerne være os", siger Frantz Longhi og fortsætter:
"Mange steder er leveringstiden på en specifik sofa eller stol i en meget specifik farve eller stof jo længere, end den er på en ny bil. Det kan der være gode grunde til, men det er noget, vi vil gøre alt for at undgå. Det er et af vores vigtigste konkurrenceparametre, at vi har alle varer på lager. Men det er selvfølgelig også en form for begrænsningens kunst for os selv".
Årets up coming brand, erfarne folk og leverings- betingelser, kunder ikke troede på
Warm Nordic lagde hårdt ud med at sikre sig en samarbejdsaftale med modemagasinet ELLE i forbindelse med ELLE Style Awards. De sørgede også for at sikre sig medarbejdere, der allerede havde erfaring fra andre brands i møbelbranchen. Og så har de overrasket kunderne ved at have leveringsbetingelser, som kunderne ikke helt kunne forstå til at starte med.
"Vi leverer produkterne hjem til kunden på deres adresse og bærer produkterne ind. Vi henter også produkterne igen, hvis de ikke vil have det alligevel", siger Frantz Longhi og fortsætter: "Vi tager produkterne tilbage kvit og frit. Sådan synes vi, det skal være".
Warm Nordic vandt også prisen for årets up coming brand i 2018, hvilket gav dem et rygstød. Det fik dem manifesteret på markedet, som Frantz Longhi udtrykker det.
"Det gav også folk en ide om, at vi som brand også er her i morgen. Det, tror vi, er vigtigt i denne branche".
Samtidig har Warm Nordic allerede fra starten haft en organisation på plads, der fungerer. Den bliver konstant udbygget med nye medarbejdere, men det betyder meget, at man har styr på tingene fra start.
"Vi er i den heldige situation, at vi har haft muligheden for at få de rette folk ombord, som allerede kender branchen. Allerede inden vi begyndte at lancere produkter. Det betyder, at det er folk med erfaring, der ved, hvordan man skal drive sådan et firma her", siger Frantz Longhi.
Fremtiden er gamle møbler og ny teknologi
Cirka 75 procent af Warm Nordics omsætning hentes på eksportmarkederne, hvoraf Skandinavien er 30 pro- cent af det, forklarer Frantz Longhi.
Ambitionen er klart at blive større på eksportsiden, og Warm Nordic har da også femårsplanen klar.
"Om fem år er vi en designproducent, der er bredt repræsenteret i mere eller mindre hele verden. Vi er mere kendt for vores designs, end blot for vores møbler. Allerede nu føler vi dog, at vi har en kollektion, der er bred nok til at fungere over for mange segmenter og på mange markeder, hvilket vores data, som vi benytter meget, også understøtter. Først og fremmest handler det dog om balance. Vi skal ikke kaste os ud i noget, vi ikke har 100 procent styr på. Vi er ikke tvunget til at gøre noget drastisk".
Derfor bygger Warm Nordic også stabilt op, men de forventer bestemt, at kurverne bliver stejlere hen ad vejen.
"Vi arbejder meget med de sociale medier, udlån af møbler til photo shoots, arbejdet med pressen, influencers og så videre. Det er en væsentlig del af vores markedsføring, og når det har været i gang lidt længere, så begynder vi også at kunne se kurverne ændre sig markant i forhold til vækst, om end det allerede er begyndt", siger Frantz Longhi.
"Vi vil se stejle kurver i forhold til vækst, lancere nye produkter og genoplivede klassikere samt kuratere hele kollektionen og produktudvikle i en specifik retning. Og så vil vi blive ved med at værne om vores brand. Hvis en forhandler ikke ønsker at sælge det, vi vil kalde for et ”repræsentativt udsnit” af vores produkter, så er det næppe en samarbejdspartner, vi vil gå i dialog med. Warm Nordic skal være noget unikt, og det bliver det".