02.12.19 TMI Nyheder

Den danske møbelbranche er i rigtig god form efter et hårdt årti

18 danske møbelvirksomheder deler erfaringer og nye muligheder i kølvandet på finanskrisen for 10 år siden i en ny møbelrapport udgivet af TMI

Finanskrisen bed hårdt i møbelbranchen. Afsætningsgrundlaget blev ændret fra den ene dag til den anden, men krisen medførte også en lang genoprejsningsperiode, hvor møbelvirksomhederne måtte gribe til nye strategiske tiltag – som på længere sigt har rustet branchen langt bedre til international konkurrence. 10 år efter finanskrisen står møbelbranchen generelt styrket.  

18 møbelvirksomheder er blevet interviewet om deres rejse fra finanskrisen til i dag, og i rapporten ”Et årti efter finanskrisen i møbelbranchen & et kig i krystalkuglen” bliver de fælles tendenser for branchens tid efter krisen ridset op. Rapporten er udgivet af TMI i samarbejde med Lifestyle & Design Cluster og er finansieret af TUUF fonden.

New nordic og et voksende kontraktmarked

Bølgen af new nordic-virksomheder, som har ambition om at lever godt design til en pris, der er til at betale, har haft betydning for møbelbranchens ståsted i dag. Mærker som Muuto, HAY og Bolia så et hul i markedet, hvor den nordiske, minimalistiske stil passede godt ind i de globale boligbehov.

”Smag er global, som vi ser det,” siger Rolf Hay, grundlægger af HAY, i rapporten.

Kontraktmarkedet er en anden tendens, der har trukket den danske møbelbranche ud af krisen. Flere af de interviewede virksomheder fortæller, at de har haft stort fokus på indretning af kontorer og offentlige rum, og efterspørgslen efter mere hjemlige kontorer og en udflydende grænse mellem produkter til hjemmet og kontoret har hjulpet udviklingen på vej.

”Norge og Tyskland er markeder, der fungerer godt for os. Især Tyskland hvor vi er kommet godt i gang på projektmarkedet til f. eks. hoteller, konferencer o. lign., og markedet vokser støt og roligt,” fortæller Jørgen Andersen, design manager hos Andersen Furniture, i rapporten.

Produktion ude eller hjemme?

Den danske møbelbranche har traditionelt være dygtig til at eksportere, og eksporten er stadig stigende. Fra 2010 til 2018 er eksporten næsten steget med 40 %. Nærmarkeder som Tyskland, Norge og Sverige er de største aftagere af danske møbler, men både USA og asiatiske markeder som Kina, Japan, Sydkorea og Thailand åbner sig for møbelbranchen. Eksempelvis har den danske møbelkæde BoConcept 285 butikker i 64 forskellige lande.

I kølvandet på finanskrisen lagde flere virksomheder deres produktion ud af Danmark og ændrede sig fra møbelproducenter til møbelbrands. Der er stor fleksibilitet at hente i ikke at eje produktionen, men mange har også lært, at det koster mange ressourcer at holde kvalitet og leveringstider, når produktionen er lagt ud, og nogle virksomheder ønsker nu at hente produktionen hjem igen.

Andre er blevet i Danmark og har investeret massivt i effektivisering og modernisering af produktionen.

”Vi bruger konstant penge på automatisering, robotter og andre tekniske tiltag, så vi kan bevare konkurrenceevnen. Vi kunne sikkert producere billigere andetsteds, men det har ikke interesse. Vi tror i højere grad på, at vi laver møbler ordenligt og i god kvalitet, hvilket vores kunder også forventer,” siger Preben Rasmussen, der er administrerende direktør for Skovby Møbelfabrik i rapporten.

Didde Rishøj

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3776
  • Mobil +45 3091 9269
  • E-mail diri@di.dk