13.01.22 TMI Nyheder

Ny vejledning guider til korrekt klima- og miljømarkedsføring

Hvordan må virksomheder markedsføre sig ift. klima og miljø? Forbrugerombudsmanden giver svar i en ny kvikguide

Hvis din virksomheds produkter er mindre belastende for klimaet eller miljøet end andre produkter, eller hvis virksomheden i øvrigt gør en indsats for klimaet eller miljøet, er det vigtige budskaber at markedsføre.

Men markedsføringen skal overholde markedsføringsloven – og den særlovgivning, der eventuelt gælder på virksomhedens brancheområde.

Det kan være svært af finde rundt i, og derfor har Forbrugerombudsmanden netop udgivet en kvikguide, som beskriver, hvad I som virksomhed skal være opmærksomme på, når I markedsfører jeres produkter med, at de belaster klimaet eller miljøet mindre end andre produkter på markedet.

Hovedpointerne i guiden er:
  • Markedsføringen må ikke være vildledende og faktiske oplysninger skal kunne dokumenteres
    Dvs. at udsagn skal være korrekte og forståelige. Og at udsagn skal kunne underbygges af uafhængige eksperter

  • Generelle udsagn som grøn, klimavenlig og bæredygtig skal som hovedregel dokumenteres af en livscyklusanalyse

  • Konkrete udsagn om et produkt eller om virksomheden skal kunne dokumenteres
    Dvs. at I skal dokumentere, at jeres udsagn er korrekt, og I må ikke udelade væsentlig information fra markedsføringen.

  • Bæredygtig er et svært ord at benytte i markedsføringen
    Dokumentation for påstande om bæredygtighed skal baseres på en livscyklusanalyse, der viser, at virksomheden ikke forringer de kommende generationers mulighed for at opfylde deres behov inkl. hensyn til sundhedsmæssige, sociale og etiske forhold. Det er derfor meget vanskeligt at kalde et produkt mv. bæredygtigt uden at vildlede.

  • Produkter mærket med officielle mærkningsordninger behøver ikke livscyklusanalyse
    Eksempelvis Svane- eller EU-Blomst-mærkede produkter må kaldes fx mindre miljøbelastende eller mere miljørigtigt uden, at der er lavet en livscyklusanalyse mv.

Kvikguiden er en forkortet udgave af Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande. Den indeholder mange gode eksempler på, hvornår det kan være en overtrædelse af markedsføringsloven at skrive positivt om et produkts miljømæssige påvirkning uden at have den tilstrækkelige dokumentation.

Læs Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring hos Forbrugerombudsmanden

Kom i gang

Som TMI-medlem får du hjælp til at dokumentere dine produkter. Du har adgang til en EPD-generator for møbler, hvor du kan lave miljøvaredeklarationer (EPD'er). Du kan også få rabat på Målbars klimascreeningsværktøj 

Søren Hinge-Christensen

Søren Hinge-Christensen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3558
  • Mobil +45 4025 7767
  • E-mail sohc@di.dk

Relateret indhold