Foto: YOKE

10.06.22 TMI Nyheder

Danmarks kreative erhverv får fælles besøgscenter

Nyt besøgscenter vil understøtte eksporten gennem branding af Danmark som internationalt kreativt foregangsland. Centret åbner til nytår.

Dansk arkitektur, mode, design, film, musik mv. får nu et fælles showroom, hvor besøgende fra hele verden fysisk og virtuelt kan opleve de danske, kreative brancher helt tæt på.

Besøgscentret, som fysisk vil ligge i BLOX i indre København, er etableret med støtte fra Realdania og Industriens Fond. Driften forestås af den offentligt-private, not-for-profit markedsførings-organisation Creative Denmark, som arbejder med international promovering af dansk kreativitet som et eksportparameter, og som står bag initiativet med at etablere besøgscentret.

”Der er stor efterspørgsel efter det særlige, som danske virksomheder kan med kreativitet. Det er både efter kreative produkter som mode, design, arkitektur og gaming, og efter viden om hvordan man arbejder med design og kreativitet som forretningsstrategi og som afsæt for produktudvikling i andre industrier. Besøgscentret i BLOX bliver udlandets naturlige indgang til danske kreative spidskompetencer, og vi glæder os til at lancere det fysiske rum og den virtuelle platform, hvor virksomhederne hver for sig og sammen kan stå stærkere med afsæt i en samlende fortælling om dansk kreativitet,” udtaler Creative Denmarks direktør, Majken Kalhave.

Covid som brændende platform

Efter Covid-epidemien oplever Creative Denmark stor efterspørgsel efter en virtuel platform, hvor brancherne kan møde deres markeder uanset rejserestriktioner og aflyste møder, messer og konferencer. I det virtuelle besøgscenter kan potentielle kunder fra hele verden kunne ose danske løsninger, deltage i talks og workshops samt ikke mindst få værdifuld indsigt i bredden af danske løsninger på netop deres udfordringer.

I BLOX-huset vil det fysiske besøgscenter aktivere økosystemet omkring såvel store, internationalt kendte mærker som mindre opstartsvirksomheder via samarbejder med en bred vifte af kreative organisationer, der også vil kunne booke besøgscentret til blandt andet egne events, besøg og udstillinger, og det estimeres at besøgscentret vil facilitere omkring 150 aktiviteter årligt.

Centret bliver det første af sin art i Danmark for de kreative erhverv og vil samle aktører på tværs af adskillige brancher som arkitektur, mode og design, film, tv og animation, musik og lyd samt digitale spil og XR (virtual og augmented reality), som på trods af corona samlet set eksporterede for ca. 130 mia. kr. i 2021.

Økonomi i kreativitet

Besøgscentret, som skal bidrage til vækst i de kreative erhverv samt facilitere videndeling og match-making med internationale aktører, har modtaget en bevilling på i alt 9 mio. kr.

”Der sker vildt meget inden for de kreative erhverv. Idérigdommen er stor, og kreative virksomheder overalt i Danmark udbyder unikke produkter og løsninger af høj kvalitet. Deri ligger der et stort eksportpotentiale, og det skal det nye besøgscenter være med til at indfri. Vi har gode erfaringer med besøgscentre inden for cleantech, sundhed og digitalt iværksætteri, og de erfaringer skal nu bruges til at internationalisere de kreative erhverv og fremvise virksomhedernes produkter for et globalt publikum,” siger administrerende direktør i Industriens Fond, Thomas Hofman-Bang.

Sidste år omsatte de omtalte kreative erhverv for 276 mia. kr. plus formodede afledte effekter i andre erhverv på 134 mia. kr. Dertil har de over en periode på 11 år oplevet en eksportvækst på 91 pct.

Bredt fagligt og politisk samarbejde

Som showroom for dansk, kreativ ekspertise bliver besøgscentret et unikt værditilbud til den brede vifte af virksomheder og organisationer, der i stigende grad fylder i den samlede danske eksport.

"Besøgscentret er for hele den kreative branche, men for Realdania er særligt delbrancherne, der understøtter det byggede miljø, i fokus. Placeringen i BLOX, som i forvejen er en smeltedigel for mange kreative erhverv, vil forhåbentligt give Creative Denmark endnu mere medvind, end de i forvejen har. Vi ser derfor frem til at se realiseringen af et helt unikt rum, som både kan vise det bedste, Danmark er kendt for inden for kreativitet, og som samtidig kan fremme de mange besøgendes og brugeres kreativitet, når de besøger og benytter centret”, udtaler projektchef i Realdania, Simon Kofod-Svendsen

Besøgscentret er en strategisk prioritering fra partnerkredsen bag Creative Denmark, herunder tre ministerier, Dansk Industri, Dansk Erhverv og Realdania, og nyder støtte fra en bred kreds af de kreative erhverv, som bidrager til Creative Denmarks advisory board. Dertil har Dansk Design Center og BLOXHUB allerede engageret sig i samarbejdet om det kommende besøgscenter.

Designbureauet YOKE, der er kendt for deres interaktive koncepter for udstillings- og oplevelsesdesign, har vundet opgaven med at designe Creative Denmarks besøgscenter i såvel fysisk form som online.

Fakta

Om Creative Denmark
Creative Denmark er en offentlig-privat, not for profit-organisation med politisk mandat til at markedsføre og profilere danske kreative kompetencer og styrkepositioner internationalt. Det sker blandt andet ved at understøtte og afvikle internationale events og besøgsdelegationer på politisk og kommercielt niveau i samarbejde en bred vifte af samfundsaktører, herunder de stiftende partnere: Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet og Kulturministeriet samt Dansk Industri, Dansk Erhverv og Realdania.

Læs mere her

Lærke Flader

Lærke Flader

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3410
  • Mobil +45 2275 0415
  • E-mail lfla@di.dk

Relateret indhold