21.03.25 TMI Nyheder

”Takket være skoven” – kampagne med direkte adresse til grøn trepart

Der skal rejses 250.000 ha skov i Danmark. Kampagnen ”Takket være skoven” spiller direkte ind i regeringens skovrejsningsplaner og de igangværende lokale trepartsforhandlinger med fokus på alt det, som et velfungerende og aktivt skovbrug bidrager med.

Den grønne trepart har sat tydeligt fokus på, hvor stor værdi Danmark har af aktivt skovbrug og skovrejsning. Det gælder i forhold til CO2-optag, produktion af materialer til den grønne omstilling, beskyttelse af drikkevandet mod forurening, mindskning af kvælstofudvaskning til vandmiljøet, fremme af natur og biodiversitet og friluftsliv – skovbruget bidrager til det hele. 

I øjeblikket arbejder de lokale grønne treparter på højtryk for at bidrage til, hvordan vi finder de store arealer, som skal omlægges til bl.a. skov, og hvordan vi sikrer, at omlægningen sker bedst muligt, så vi får mest muligt for pengene. 

Kampagnen ”Takket være Skoven” er derfor en venlig reminder om, at det aktive skovbrug bidrager til at løse en række af vores største samfundsudfordringer. Det gælder i forhold til at håndtere velkendte udfordringer som klimadagsordenen, miljøudfordringer og biodiversitetskrise. Og det gælder ikke mindst udfordringer med ressourceknaphed og forsyningssikkerhed, der, siden den grønne trepartsaftale blev vedtaget, kun er kommet endnu højere på den politiske dagsorden. Også her kommer træ til materialer, produkter og energi til at spille en stadig større rolle. 

Skovenes store og højaktuelle værdi for samfundet er årsagen til, at Dansk Skovforening, Hedeselskabet, Skovdyrkerne og TMI – Træ- og Møbelindustrien er gået sammen i Partnerskab for Dansk Skovbrug om at lancere kampagnen ”Takket være Skoven”, der sætter fokus på alle de ting, de danske skove bidrager med. 

“Skovrejsning er et af de bedste værktøjer til at sikre landbrugets klimareduktioner. Gevinsten bliver allerstørst, når de produktive skove i fremtiden også leverer træ til byggeri, møbler og andre langvarige produkter, der lagrer CO2”, siger branchedirektør Tanja Blindbæk Olsen. 

Om kampagnen #takketværeskoven 

Kampagnen ”Takket være skoven” er udviklet af Partnerskab for Dansk Skovbrug, som består af Dansk Skovforening, Skovdyrkerne, Hedeselskabet og TMI – Træ- og Møbelindustrien.  Kampagnen består af en række centrale budskaber om alle de ting, vi får takket være skoven, fx

•    Byggematerialer til den grønne omstilling
•    CO2-optag og levesteder til arter
•    Træprodukter, fx klassisk dansk møbeldesign, som danskerne holder meget af

Fra slut marts til slut maj vil kampagnen være at finde på reklamestandere ved busholdepladser og andre offentlige steder, på web hos væsentlige nyhedsmedier, SoMe og streaming.  

Besøg takketværeskoven.dk for at læse mere om kampagnen eller mere spændende viden om skoven.

For yderligere information eller opfølgende spørgsmål til kampagnen kontakt: 
Anders Frandsen, Direktør, Dansk Skovforening (30488450 / af@danskskovforening.dk)
Simon Auken Beck, Chefkonsulent TMI, (26719651 / siab@di.dk) 
Christian Bogh, Kommunikationsdirektør, HedeSelskabet, (20345030 / cbo@hedeselskabet.dk ) 
Michael Gehlert, Skovbrugsdirektør, Skovdyrkene, (mgh@skodyrkerne.dk).  

Simon Auken Beck

Simon Auken Beck

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3411
  • Mobil +45 2671 9651
  • E-mail siab@di.dk

Relateret indhold