En måde at arbejde aktivt med måltal på er at bruge dem systematisk i forbindelse med nye rekrutteringer, indstillinger til forfremmelser, samt systematisk følge op på, hvordan kønsfordelingen ser ud i den bunke af ansøgere, der indkaldes til samtale eller indstilles til en forfremmelse. Hvis der er kønsskævheder, skal de personer, der har stået for udvælgelsen, kunne redegøre for, hvorfor der er en sådan kønsskævhed. Denne proces kan være med til, at man i virksomhederne blive opmærksom på ubevidste biases og ser bredere på, hvad der kendetegner talenter. Dette er blot én af måderne, hvorpå man kan arbejde aktivt med måltal.
Vurdering af initiativet
Der er mange MR-virksomheder, der arbejder aktivt med måltal. Blandt andet Accenture, der har et globalt mål om, at der skal være en kønsligevægt med 50/50 pct. Måltal betyder, at hele organisationen bliver bevidste om, hvad deres vurderingskriterier er. Og det skærper opmærksomheden på, om der er noget ubevidst forudindtagethed. Dermed er Accenture blevet bedre til at se bredt efter talenter.