Udover at fokusere på tiltrækning af kvinder omfatter Deloittes ansættelsesmetode også at sikre et kønsneutralt sprog i jobannoncer. Dette har resulteret i et øget antal kvinder, der ansøger om stillinger i Deloitte Consulting. Der er imidlertid fortsat behov for rekruttering af flere kvinder, og derfor har Deloitte Consulting besluttet at ændre både ansøgningsprocessen og samtaleprocesserne.
- Ved hjælp af RPA-teknologi udvikles en robot, der skærmer alle indkommende jobansøgninger og fjerner kønsspecifik information fra ansøgningen (navn, foto, e-mail adresse osv.). På den måde vurderes alle kandidater ud fra deres fordele og kompetencer under den første screening, og risikoen for at træffe ubevidst partiske (biased) beslutninger og fravælge kvinder reduceres.
- Kønsbalancen blandt ansættelsesudvalg overvåges, og udvælgelsen af ansættelsesudvalg til en bestemt kandidat udføres omhyggeligt for at sikre, at alle kandidater møder både mænd og kvinder i processen.
- Ansættelsesudvalg gennemgår træning i ubevidste bias for at øge fokus på, hvordan beslutninger om hver kandidat træffes.
- Interviewguides/checklister og tests af kandidater gennemgås med fokus på køn/personlighedsprofil for at sikre, at ikke kun maskuline værdier og præferencer italesættes under ansættelsesprocessen.
Refleksion over effekten af tiltag
Det er stadig for tidligt i implementeringsfasen til at vurdere, i hvilket omfang de nye tiltag virker efter hensigten. Det, de imidlertid klart ser, er, at den blotte bevidsthed om dette skaber diskussioner og refleksion over deres gamle og nuværende tilgange. Derudover skaber det også en interessant dialog om, hvilken slags arbejdsplads de ønsker at være, og hvilken kultur de ønsker at have i Deloitte.