Troels Gjerrild kommer med gode råd til, hvordan du tiltrækker og fastholder talenter nu og i fremtiden.

Foto: Odgers Berndtson
07.09.21 MR Nyheder

Få inspiration til at tiltrække og fastholde talenter

Hvordan gør du din virksomhed attraktiv for unge talenter? Og hvilke talenttrends bliver dominerende i 2022? Vi har spurgt Troels Gjerrild, bestyrelsesformand og partner i Odgers Berndtsons kontor i København.

Tre skarpe til Odgers Berndtson om talenter

1. Hvordan brander I Odgers Berndtson over for unge talenter?

Vores største enkeltstående initiativ er CEOx1Day. Vi udvælger de største talenter fra en årgang via case competition, test og interview. Her får unge talenter fra handelshøjskolen og universiteter mulighed for at følge en adm. direktør i løbet af en dag. Flere af vores deltagende CEO’s gør virkelig meget ud af at planlægge en spændende dag, f.eks. med udenlandsrejser, interessante møder, pressekonferencer og en CEO satte endda dagens CEO på talerstolen på et investormøde med begrundelsen ”det er jo faktisk ikke mig, der er CEO i dag”.

Vi har også lavet et netværk på CBS, hvor de stærkeste finanstalenter mødes til foredrag, indlæg og workshops.

Mange yngre talenter motiveres kraftigt af ansvar, men det kan være svært for en arbejdsgiver at imødekomme tidligt i deres karriere. For at spotte ledelsestalenter tidligt på vegne af vores kunder, har vi udviklet testen LeaderFit®, som vi bruger til at afdække det ledelsesmæssige potentiale ved at belyse elementer som overblik, mental robusthed, handlekraft, drive, forandringsparat og opsøgende adfærd.

Læs også: Rådgivervirksomheder skal afspejle kundernes diversitet

2. Hvad gør I for at fastholde jeres unge medarbejdere?

Det er ikke lige det, vi er bedst til, men en af vores nuværende partnere startede faktisk i studiejob her hos os og har arbejdet sig op internt i virksomheden, efter nogle år i andre virksomheder, er han kommet tilbage som partner her i Odgers Berndtson.

Vi holder både formelle og uformelle sociale arrangementer, sportskonkurrencer og lignende for at dyrke sammenholdet.

Desuden arbejder vi på at ændre vores feedbackkultur, så den passer til den næste generations vaner og ønsker. Generation Y, som snart er den mest repræsenterede på arbejdsmarkedet, er vokset op med instant gratification, likes og comments. Det bør afspejles i feedbackkulturen. 

Læs også: Sådan understøtter du unges ledelsesambitioner

3. Hvilke trends ser du lige nu, og hvad tror du, vi kommer til at se i 2022?

Jeg tror, at fleksibilitet, purpose og medbestemmelse bliver vigtige konkurrenceparameter i fremtiden. Fleksible arbejdstider, virtuel tilstedeværelse, intern rotation af arbejdsopgaver, job-swap med kolleger i andre afdelinger, løbende opkvalificering etc.

Generation Y er - modsat generation X - meget mere risikovillige, tenderende til frygtløse, når det kommer til jobsikkerhed. De vil hellere være arbejdsløse eller lave deres eget start-up end at arbejde med noget, der ikke giver mening for dem.

Jeg ser desuden, at den klassiske linje- og stab-organisering bliver udfordret. Den yngre generation er mere interesseret i at indgå i agile arbejdsgrupper i sprint på specifikke projekter. 

Vi ser også en stigende interesse for ESG-drevne formål. Det er dog ikke forbeholdt de yngre talenter.

Læs også: 32-årige Cathrine vil til tops i dansk erhvervsliv

HOLD DIG OPDATERET

Modtag  DI Managementrådgivernes nyhedsbrev og få information om consultingbranchen, seneste nyt fra den politiske scene, analyser, faglig inspiration og relevante arrangementer.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret indhold