Fra forelskelse til langtidsforhold: Kan konsulenter tiltrække og fastholde de unge talenter?
Unge konsulenter bliver tiltrukket af konsulentjobbet, fordi karrieren styrker deres konkurrenceevne, og arbejdsmiljøet og kulturen er krævende og social. Men hvad så, når hvedebrødsdagene er forbi?
Mangel på dygtige folk
Der er en generel mangel på dygtige medarbejdere, også i konsulentbranchen, som mange organisationer søger hjælp hos i forbindelse med store forandringer. Det er afgørende for konsulentvirksomheder at tiltrække og fastholde kompetente medarbejdere, især de nye generationer, som træder ud på arbejdsmarkedet.
Konsulentvirksomhedernes medlemsforening, Managementrådgiverne satte sig derfor for at undersøge, hvad der tiltrækker unge til konsulentbranchen, og hvordan virksomheder kan få dem til at blive længere. Partner i EY, Mette Bøgelund har ledet arbejdsgruppen bag undersøgelsen, og ifølge hende kan man illustrere de unges oplevelse af konsulentjobbet som et parforhold med en forelskelsesfase og en hverdagsfase, som enten bliver afløst af en skilsmisse eller et livslangt kærlighedsforhold.
Konsulentjobbet som et parforhold
I begyndelsen er der forelskelsen: De unge er begejstrede over de udfordrende opgaver, den hurtige læring og de mangeartede projekter. De føler, at karrieren ligger åben, og at jobbet styrker deres konkurrenceevne på fremtidens jobmarked. Arbejdsmiljøet og kulturen er fast-paced og social, hvilket tiltaler dem meget.
Men som i ethvert forhold kommer der en hverdag efter hvedebrødsdagene. Selvom de stadig værdsætter udviklingsmulighederne og det sociale og faglige miljø, begynder de også at se ulemperne. Lange arbejdstimer, vanskeligheder ved at sige nej til opgaver og udfordringer med at balancere karriere og privatliv bliver mere tydelige. Især kvinder påpeger manglen på rollemodeller og diversitet i de højere lag af virksomheden.
Skilsmisse eller livslangt forhold
For nogle unge fører disse udfordringer til en "skilsmisse" fra branchen. Uforudsigeligheden, som engang var spændende, bliver en byrde, når behovet for stabilitet og planlægning melder sig med fx børns indtog. Konsulentlivet kan være svært at forene med privatliv, familieliv og fritidsinteresser. Mange føler sig ofte kastet ud i situationer, hvor de ikke kan bunde.
Dem, der bliver i konsulentbranchen, værdsætter den konstante udvikling og de mange muligheder. Det er typisk dem med flair for salg og evnen til at finde deres egen måde at balancere arbejde og privatliv, der bliver hængende.
Vejen til fastholdelse
For at få flere til at blive længere i branchen kan virksomhederne gøre en indsats i alle faser af medarbejderens rejse. I starten, under "forelskelsen", bør virksomhederne skabe realistiske forventninger til jobbet og konsulentlivet, så udfordringerne ikke kommer som en overraskelse senere.
Hvis de unge alligevel vælger at forlade branchen, er det en god strategi at holde kontakten, da flere efterfølgende savner miljøet og nogle endda vender tilbage efter at have arbejdet andre steder. For dem, der bliver, er det vigtigt at vise, at det er muligt at kombinere arbejde og privatliv på mange forskellige måder og hjælpe dem med at finde deres egen vej.
Sådan kan branchen sikre, at den stormfulde forelskelse bliver klippefast og holder i mange år. Til fordel for både branchen, medarbejderne og også de virksomheder som branchen hjælper.
Du kan læse hele analysen fra projektet Love for Talent her.