Fremtidens arbejdsmarked byder på et mere fleksibelt arbejdsliv med en stor grad af online møder, fortæller Henrik Horn Andersen, Senior Partner hos Implement Consulting Group.

Foto: Implement Consulting Group
25.08.21 MR Nyheder

Mangler du gode og konkrete råd til virtuel facilitering?

Hvilke parametre er vigtige at prioritere, når du planlægger og eksekverer onlinemøder? I bogen Virtuel facilitering, der nu også er udkommet på dansk, peger Henrik Horn Andersen, seniorpartner hos Implement Consulting Group, m.fl. på konkrete redskaber til at afholde succesfulde onlinemøder. Få hans fem vigtigste takeaways her.

Hvis man spørger Henrik Horn Andersen, byder fremtidens arbejdsmarked på et mere fleksibelt arbejdsliv med en stor grad af online møder. Under coronapandemien har danske virksomheder og medarbejderne nemlig afprøvet og fået erfaringer med "nye" arbejdsmetoder, som peger ind i fremtidens måde at arbejde på.

I hans nye bog får du som leder og medarbejder redskaberne til, hvordan du i fremtiden fortsat kan benytte virtuel facilitering af online møder internt i medarbejderteams og eksternt rettet mod kunder eller samarbejdspartnere, på en måde, der øger kvaliteten og engagementet.

Læs også: Seks gode råd til inkluderende hybridmøder

Vi er ikke færdige med virtuelle møder

Dansk Industris adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, har skrevet forordet til den danske version af bogen. Her sætter han rammerne for bogens udformning under en pandemi, hvor de fleste danske virksomheder har måtte hjemsende medarbejdere i flere måneder, hvilket har resulteret i nye måder at arbejde og samarbejde på.

Lars Sandahl Sørensen skriver:

"Jeg tror på ingen måder, at vi er færdige med de virtuelle møder – de er uden tvivl kommet for at blive både ud fra et miljømæssigt, økonomisk, tidsmæssigt og sundhedsmæssigt perspektiv […] Opgaven bliver for virksomhederne at finde en balance mellem at skabe fleksibilitet for den enkelte og sammenhængskraft i teams og i virksomhederne som helhed [...] Vi har brug for at finde praktiske og enkle løsninger på de udfordringer, vi står overfor. De skal finde løsninger på at skabe en inkluderende ar­bejdsplads, uanset hvor man arbejder fra […]. Denne bog er et godt eksempel på nogle konkrete og effektfulde værktø­jer til at skabe endnu bedre virtuelle og hybride møder".

Læs også: Få inspiration til at tiltrække og fastholde talenter

De fem vigtigste takeaways

Når vi spørger Henrik Horn Andersen om de vigtigste takeaways i bogen, peger han på følgende fem:

1. Engager deltagerne: Hvis du mener, at forretning drejer sig om mennesker, ved du også, at forretning drejer sig om engagement. Uden engagement sker der meget lidt. Vi mener derfor også, at engagement er afgørende for faciliteringsprocessen, og det er dit ansvar som facilitator at skabe engagementet.

2. Styr energien: Husk at energien er noget, du har indflydelse på. Du har muligheden for både at skrue op og ned og rette den hen mod et vigtigt emne i sessionen. Variation er afgørende. Som facilitator er du nødt til at sikre, at energiniveauet egner sig til de aktiviteter, du har planlagt. Her skelner bogen mellem to forskellige energiformer afhængig af scenariet: kreativ energi og fokuseret fordybelse.

3. Skab den røde tråd: Husk at tænke på dine deltagere. De har sikkert ikke brugt de seneste dage på sessionens kontekst og indhold, ligesom du har. Derfor skal du tegne det overordnede billede for dem. Det er dit ansvar at fortælle, hvorfor din session er vigtig og forklare processens trin.

4. Få styr på teknikken: Lær dine digitale værktøjer at kende til et niveau, hvor du føler, du har overskud, så du kan flytte fokus fra det tekniske til deltagerne og indholdet. Men glem ikke at være nysgerrig på at lære og udnytte de mange muligheder, som der er i de forskellige systemer. Vi tror på, at virtuel facilitering handler om at gøre det virtuelle rum menneskeligt. Det drejer sig ikke om teknologien i sig selv, men vælg den platform du ved virker, og lær at udnytte den bedst muligt.

5. Stil skarpt på formålet: Du skal som facilitator stå i spidsen for processen, og et naturligt begyndelsespunkt er at stille det store hvorfor-spørgsmål: Hvorfor skal vi afholde denne session? Hvad skal der til for, at den bliver en succes? Hvilken effekt ønsker vi at opnå? Det er vigtigt at være specifik, men du bør også være realistisk i forhold til den tid, du har til rådighed.

Virtuel facilitering udkom første gang på engelsk i december 2020.

Læs også: Fire fejl du ikke vil begå på online kundemøder

HOLD DIG OPDATERET

Modtag  DI Managementrådgivernes nyhedsbrev og få information om consultingbranchen, seneste nyt fra den politiske scene, analyser, faglig inspiration og relevante arrangementer.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Catherina Asferg Andersen
Trine Riis
Skrevet af:

Catherina Asferg Andersen Trine Riis

Relateret indhold