Jan Kreiberg Larsen, administrerende direktør i BELFOR.

Steen Knarberg
18.09.24 SBA Nyheder

Skadesservicevirksomhed: Det er en fordel for alle, når kunder stiller krav om Servicenormen

Forbedrede krav har givet Servicenormen et kæmpe løft – og hvis flere begynder at stille samme krav i deres udbud, vil det både lette arbejdet for indkøberne og skabe fair konkurrence for leverandørerne, mener de hos skadesservicevirksomheden BELFOR.

”Kernen i vores danske forretning er skabt af Anders, Gunnar og Kjeld, som havde en håndværksmæssig baggrund. Så vi kommer som mange andre virksomheder fra et meget praktisk udgangspunkt,” fortæller Jan Kreiberg Larsen, der er administrerende direktør i BELFOR.

BELFOR er verdens største skadesserviceleverandør, og det Anders, Gunnar og Kjeld i sin tid byggede op, er i dag en del af den internationale virksomhed, der opererer i 27 lande og alene i Danmark beskæftiger omkring 600 medarbejdere. 

I dag står vi jo over for nogle helt andre krav, end man gjorde dengang. I Servicebranchen er det ikke nok, at du som virksomhed kan løse opgaven – du skal også vise, at du på alle mulige måder tager ansvar for dine kunder, medarbejdere, miljøet osv.” Jan Kreiberg Larsens, administrerende direktør i BELFOR.

I Jan Kreiberg Larsens øjne kommer ingen større servicevirksomheder derfor uden om at have en holdning og sætte ansvarligheden i system. Han bakkes op af kommerciel direktør i BELFOR, Britt Hennig, som peger på, at skadesservicebranchen generelt har flyttet sig.

”Vi har nok alle sammen bevæget os fra ”bare at gøre ting” til at være mere systematiske, strategiske og helhedsorienterede, og det hænger selvfølgelig sammen med, at vi møder stigende krav og forventninger,” siger hun.

Kontrol styrker fair konkurrence

BELFOR har i en årrække været medlem af DI og Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA). I SBA skal alle medlemmer kunne dokumentere, at de lever op til kravene i Servicenormen – en godkendelsesordning, der stiller høje krav inden for områder som løn, arbejdsmiljø, kvalitet, personaleforhold, miljø og underleverandører.

Sidste år forbedrede og skærpede SBA kravene i Servicenormen, og man skiftede samtidig ordningens auditor ud med det akkrediterede certificeringsfirma DNV. Det betyder, at medlemmerne i dag skal leve op til mere fintmaskede dokumentationskrav, når det er tid til et kontrolbesøg. Det oplevede BELFOR for første gang i februar i år.  

For 10 år siden ville det nok have været en større opgave for os at leve op til samtlige krav. Vi skulle i hvert fald have arbejdet lidt på at få dokumenterne på plads. Men vi har været igennem en længere professionaliseringsproces, og i dag er det meste integreret i vores systemer. Derfor skal vi ikke skabe noget fra bunden op til et kontrolbesøg - det handler mere om at trække de nødvendige data fra alle dele af forretningen. Britt Hennig, kommerciel direktør i BELFOR

Hos BELFOR ser man de forbedrede krav og kontrollen i Servicenormen som et kæmpe løft for ordningen. For én ting er at krydse af på en liste, at du lever op til forskellige krav – noget andet er, når der står en auditor, som fx skal se tre lønsedler, en serviceattest, en miljøpolitik osv.

”Det kræver lidt mere af os, men det betyder, at vi kan være sikre på, at alle medlemmer af SBA lever op til de samme krav. Så det øger troværdigheden og skaber grundlag for en fair konkurrence,” siger Jan Kreiberg Larsen.

Bredden er Servicenormens force

Der er mange måder at tale ordentlighed på, og med skiftende overskrifter som verdensmål, ESG og CSRD kan det være svært at finde ud af, hvornår man gør nok som virksomhed. Det har de godt bemærket hos BELFOR.  

”Mens der før har været fokus på fx miljøet eller det sociale, så er kravene nu meget brede. Forventningen er, at virksomheder tænker ansvarlighed hele vejen rundt,” konstaterer Jan Kreiberg Larsen.  

”For os er det helt naturligt at tage ansvar,” samler Britt Hennig op: ”Men vi håber, at EU’s nye lovgivningskrav kan bidrage til at skabe et fælles sprog og en fælles forståelse af, hvad der er godt og godt nok – for det trænger vi til.”

I mellemtiden roser både hun og Jan Kreiberg Larsen Servicenormen for at komme hele vejen rundt om virksomhedens ansvar og være dækkende på tværs af skiftende krav og forventninger.

”Jeg er fx 100 procent sikker på, at Servicenormen passer ind i et E og et S og et G, hvis man scroller ned gennem kravene. Punkterne passer ind i de i de større mål, som omverdenen i stigende grad kræver, at vi lever op til,” konstaterer Britt Hennig.

Kommericel direktør i BELFOR Brit Hennig.

Foto: Steen Knarberg

Servicenormen gør arbejdet for indkøberne

Ifølge Jan Kreiberg Larsen består skadeservicebranchen af ”en håndfuld store virksomheder, et par håndfulde mellemstore og en underskov af håndværkere, der også har et par affugtere.”

Selvom mange af de større virksomheder i skadesservicebranchen er med i SBA og lever op til Servicenormen, er der plads til, at flere kan tage ansvaret på sig, mener han.  

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad andre gør. Men efter min mening bør alle store og også nogle af de mellemstore virksomheder være med, så vi er 100 procent sikre på, at vi konkurrerer på lige vilkår. Jan Kreiberg Larsen, administrerende direktør i BELFOR.

Han håber derfor, at SBA vil arbejde videre for at gøre Servicenormen til en velkendt og ufravigelig minimumsstandard i servicebranchen.

”Når du laver et udbud, så har du som indkøber ansvar for at skabe en fair konkurrence, og det ansvar kan du tage på dig ved at kræve, at dine leverandører skal leve op til Servicenormen eller tilsvarende,” siger Jan Kreiberg Larsen. 

Med de stigende krav til virksomheders ansvarlighed, begynder flere kunder at stille netop den type krav. Og det vil komme dem til gode, mener Jan Kreiberg Larsen, der ser kravet om Servicenormen som den korteste vej til at spotte de seriøse serviceudbydere:

”Hvis en kunde stiller krav om Servicenormen, så er meget af indkøbsafdelingens arbejde jo lavet. For så får du kun tilbud fra dem, der har orden i butikken og leverer kvalitet – og det kan spare dig for både tid og penge som indkøber.”

Skrevet af:

Rikke Ravn Faber