Ny i branchen: ”Ordentlighed skal ikke hænge på ét menneske, det skal ligge i organisationen”
Når du vil styrke din servicevirksomhed, er det en stor hjælp at have adgang til faglig sparring, kurser og branchenetværk. Sådan siger direktøren hos nordjyske SG Erhverv, der er medlem af Servicebranchens Arbejdsgiverforening og for nylig er certificeret med Servicenormen.
”For mig har et godt branchenetværk altid været alfa og omega, men jeg kan jo ikke bare ringe til mine nærmeste konkurrenter og spørge, om vi skal dele erfaringer,” siger René Buus Pedersen, der er direktør hos SG Erhverv i Aars.
Virksomheden tilbyder erhvervsrengøring, erhvervsservice og ejendomsservice til kunder i det nordjyske. På få år er den vokset fra en enkeltmandsvirksomhed til et anpartsselskab med 28 lønnede medarbejdere.
Da René Buus Pedersen sidste år trådte ind som direktør i det nystartede selskab meldte han virksomheden ind i Dansk Industri og dermed også Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA).
”Det var for at få faglig sparring og adgang til et godt netværk, hvor jeg kan tale med servicevirksomheder i hele landet og lære af, hvad de gør,” fortæller han.
”Godt nok har jeg været leder og arbejdsgiver i 25 år, men før drev jeg et opholdssted for unge. Så der er mange nye regler og måder at gøre tingene på, nu hvor jeg er trådt ind i min kones virksomhed.”
Ingen tåbelige krav
Som medlem af Servicebranchens Arbejdsgiverforening skal man leve op til Servicenormen – en godkendelsesordning, der stiller høje krav inden for områder som løn, arbejdsmiljø, kvalitet, personaleforhold, miljø og underleverandører.
”Jeg viste ikke noget om Servicenormen, da jeg meldte mig ind, og lige da jeg så listen med krav, må jeg indrømme, at jeg tænkte – hold da op, der er meget, man skal have styr på,” husker René Buus Pedersen.
”Men i virkeligheden er det ret lige til, for der er ingen tåbelige krav. Det hele er meget oplagt og relevant, hvis du vil drive en ordentlig virksomhed, og det har altid været vigtigt for os,” siger han.
Det, virksomhederne i SBA bliver kontrolleret på, stemmer nogenlunde overens med det, man i SG Erhverv plejer at kalde ”nordjysk ordentlighed”, konstaterer René Buus Pedersen.
”For mig giver det jo sig selv, at vi skal behandle vores medarbejdere ordentligt, og at de skal vide, hvad de laver, og hvorfor de laver det,” siger han.
Jo mere kontrol, jo bedre
I januar 2024 modtog SG Erhverv for første gang et link til en selvevaluering, hvor de punkt for punkt skulle gennemgå Servicenormens krav – og på tro og love erklære, at virksomheden opfylder dem.
Forud for selvevalueringen fik René Buus Pedersen en digital værktøjskasse med hjælp til at forstå og opfylde kravene. Han havde inden da også taget et par endagskurser i Serviceoverenskomsten og Servicenormen hos SBA.
”De kurser var supergode, for jeg lærte utroligt meget på kort tid, og det var også en kæmpe hjælp, at sekretariatet gennemgik kravene med os på et par møder. Den ene gang tog de faktisk toget helt herop til Nordjylland for at mødes med os,” fortæller René Buus Pedersen.
Til august skal SG Erhverv for første gang auditeres af det uvildige certificeringsfirma DNV, som kontrollerer, at medlemsvirksomheder efterlever Servicenormens krav. Så for tiden går René Buus Pedersen og samler den dokumentation, han skal fremvise.
”Når jeg fx betaler min erhvervsforsikring, så er der lige en stemme i baghovedet, der siger, at jeg skal gemme kvitteringen det rigtige sted. For jeg har jo ikke en stor administration, som kan hjælpe mig ved sådan et kontrolbesøg,” siger René Buus Pedersen.
Selv om han er lidt spændt, imødeser han faktisk både dette og de kommende kontrolbesøg, som vil finde sted hvert tredje år. For hans skyld måtte kontrollen faktisk gerne være hyppigere.
Det er kontrollen, der gør, at ordningen virker. Jo mere kontrol, jo mere vil virksomhederne skærpe deres procedurer, og det er godt. Der skal være høj evidens for, at vi leverer det, vi skal, ellers klinger det hult René Buus Pedersen, adm. direktør i SG Erhverv
En stærkere organisation
For René Buus Pedersen og SG Erhverv har indmeldelsen i DI og SBA blandt andet sat skub i udviklingen af en stærkere organisation.
”I små servicevirksomheder er ordentligheden ofte bundet op på en enkelt eller få personer. Det har den også været hos os, og det er selvfølgelig meget sårbart,” fortæller han.
”På det punkt er der virkelig sket noget. Fx opbygger vi ikke længere én stilling ad gangen til ét menneske. Vi har fået skabt en fælles arbejdsplan, hvor du indgår sammen med dine kollegaer – og så har vi taget underleverancer som fx havearbejde hjem, så vi også har styr på, hvordan de opgaver bliver løst.”
Det er blevet nemmere for SG Erhverv at få nye medarbejdere, nu hvor de tilbyder løn efter overenskomst og meget transparente vilkår. Samtidig oplever Rene Buus Pedersen, at både medarbejdere og ledelse får mere ro til at løse opgaverne, når de basale ting i organisationen er sat i system.
Vi kan ikke konkurrere på prisen, men det behøver vi heller ikke. For vi vil gerne have kunder, der vil betale lidt mere for ordentlighed – og efterhånden har vi opbygget så godt et ry, at vi ikke behøver at jagte dem. Faktisk bruger vi hverken tid eller penge på markedsføring. René Buus Pedersen, adm. direktør SG Erhverv
Servicenormen – kort fortalt
Servicenormen er en standard for ordentlighed over for medarbejdere, kunder og miljø. En standard, som kræver to ting: At man lever op til kravene og lader sig kontrollere af uvildig auditor, og at man er medlem af Servicebranchens Arbejdsgiverforening.
Servicenormen er til for at gøre det lettere for kunder at navigere i markedet og spotte serviceudbydere, der sætter standarden for ordentlighed. Det gør den ved at stille krav til bl.a. løn, arbejdsmiljø, kvalitet, personaleforhold og miljø.
Derudover har alle medlemmer adgang til et digitalt værktøj, hvor de kan sammenligne sig med andre virksomheder i branchen.