13.05.24 SBA Nyheder

Vi har altid været et ordentligt firma – og nu kan vi skilte med det

Du behøver ikke at tage Svanen Aps på ordet, når de skilter god moral og orden i sagerne. De har nemlig papir på det. Hør erfaringerne fra en stolt Niels Rydahl – han ejer og leder en af de mindste virksomheder, der er certificeret med Servicenormen.

Der er hovedkontorer med facader i glas og stål, og så er der Niels Rydahls spisebord i det røde kolonihavehus på Azaleagangen. Herfra leder han Svanen Aps, et mindre firma som leverer ejendomsservice og snerydning til sine kunder. 

Ud over Niels Rydahl og hans kone tæller firmaet et par faste medarbejdere og en god håndfuld ekstra folk i vintersæsonen. I år har de fået certifikat på, at Svanen lever op til Servicenormen – en høj standard for ordentlighed, som Servicebranchens Arbejdsgiverforening står bag.

Det er Niels Rydahl selv, der har siddet ved spisebordet og samlet den dokumentation, der skulle til for at få certifikatet i hus.

”Jeg er da lidt stolt, for det er altså ikke noget, man kommer sovende til. Men vi har altid været et ordentligt firma, og nu har vi også papir på det,” siger han med tilfredshed i stemmen.

På kursus i overenskomsten og Servicenormen

Da Svanen sidste år løb ind i en løntvist med en kunde, besluttede Niels Rydahl sig for at melde firmaet ind i Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA) for at få råd og støtte.

I foreningen skal alle medlemsvirksomheder leve op til Servicenormens krav inden for en række områder som løn, arbejdsmiljø, kvalitet, personaleforhold og miljø.

”Jeg må indrømme, at jeg først tænkte, at det ville blive svært,” husker Niels Rydahl, som dog hurtigt tog fat på opgaven med at samle dokumentation.

Altså jeg startede jo med at læse hele Serviceoverenskomsten, og der er en del regler at sætte sig ind i. Men så tog jeg et endagskursus først om overenskomsten og siden om Servicenormen hos SBA, og der blev jeg klogere på det Niels Rydahl, adm. direktør hos Svanen

Niels Rydahl begyndte at samle de nødvendige dokumenter i en mappe på computeren. Nogle havde han i forvejen – så personalepolitik og APV skulle fx bare finpudses, mens blandt andet en miljøpolitik skulle skrives fra bunden.   

”Det gjorde ikke så ondt, som man skulle tro, og jeg fandt rigtig meget hjælp på SBA’s hjemmeside. De kom også en tur herud, og så talte vi certificeringen igennem og så på, om jeg havde de rigtige ting klar,” fortæller han.

Ingen stramme masker

At medlemmerne af SBA lever op til kravene i Servicenormen, bliver løbende kontrolleret af certificeringsvirksomheden DNV. Det er også dem, der rykker ud med en tjekliste, når en virksomhed skal certificeres. Det kaldes en audit.

Hos Svanen var Niels Rydahl noget spændt på forløbet.  

”Altså de skulle jo se mine dokumenter, og jeg havde af en eller anden grund forestillet mig, at der ville dukke to auditorer op, og at de ville være sådan lidt stramme i masken,” fortæller han.

”Men der kom bare en enkelt, og hun var både smilende og snaksaglig. Så det hele var meget uformelt, selv om hun selvfølgelig førte ordet og var klar omkring, hvad hun skulle se.”

En audit tager typisk mellem halvanden og tre timer. Der kan aftales flere besøg, hvis der er noget, virksomheden skal have på plads. Men hos Svanen var der kun brug for et enkelt, for mappen på Niels Rydahls computer viste sig at indeholde alt det, den skulle.

Et kvalitetsstempel for Svanen

En uge efter auditeringen kom posten med Svanens certifikat. Siden har firmaet skiltet med Servicenormen alle de steder, hvor de har mulighed for det.

”Det er jo et kvalitetsstempel, så det er det første, du ser på vores hjemmeside, og når vi giver et tilbud, har vi selvfølgelig en passage med om det,” fortæller Niels Rydahl, som også har den positive fortælling med i sin e-mailsignatur.

På sigt håber han, at Servicenormen kan komme ham til gode i et marked, hvor det kan være svært at finde tilstrækkeligt med arbejdskraft. Lige nu søger Svanen ikke nye medarbejdere, men bliver det aktuelt, vil Niels Rydahl i jobopslaget slå på de fordele, som de ansatte har hos ham.

”Hvis du tager et job i en virksomhed uden overenskomst, så vil du få mindre i løn, og du vil ikke få pension, som du får hos os. Jeg håber, det vil gøre en forskel.”  

En god beslutning

Da det er få måneder siden, Svanen blev certificeret, har virksomheden til gode at se, om det nye kvalitetsstempel kan trække kunder og opgaver til.  

”Vi må se, hvad det kommer til at betyde for forretningen,” siger Niels Rydahl og uddyber:

”Det hører jo med til billedet, at vores lønninger er steget, og vi vil ikke gå på kompromis med prisen, så vi skal finde de rigtige kunder. Men lige nu har vi den størrelse, vi skal have, så det er ikke noget, vi har travlt med.” 

Servicenormen – kort fortalt

Servicenormen er en standard for ordentlighed over for medarbejdere, kunder og miljø. En standard, som kræver to ting: At man lever op til kravene og lader sig kontrollere af uvildig auditor, og at man er medlem af Servicebranchens Arbejdsgiverforening.

Servicenormen er til for at gøre det lettere for kunder at navigere i markedet og spotte serviceudbydere, der sætter standarden for ordentlighed. Det gør den ved at stille krav til bl.a. løn, arbejdsmiljø, kvalitet, personaleforhold og miljø.

Derudover har alle medlemmer adgang til et digitalt værktøj, hvor de kan sammenligne sig med andre virksomheder i branchen. 

Se mere om Servicenormen

Eleonora Holm Rosenkilde
Skrevet af:

Eleonora Holm Rosenkilde, Rikke Ravn Faber

Relateret indhold