”Servicenormen er det ’stempel’, vi gerne vil have - så er der orden i tingene”
Odense Zoo sætter en ære i ordentlighed og ordnede forhold. Derfor har vi – selvfølgelig - en serviceleverandør, der overholder Servicenormen, siger havens salgschef Dorthe Jørgensen.
I Odense Zoo kigger nogle af de over 2.000 dyr med, når serviceleverandøren DanRen Bogdol gør rent på for eksempel havens selskabslokaler ved løverne.
- Vi er en lidt atypisk virksomhed på den måde, at servicepersonalet skal kunne bevæge sig rundt i mørket og færdes blandt vores vilde dyr, fortæller salgschef i Odense Zoo, Dorthe Jørgensen.
Som Fyns største attraktion med over en halv million besøgende om året, er det afgørende for salgschefen, at gæsterne møder pæne faciliteter.
- Vi ved fra vores gæstetilfredshedsanalyser, at rengøring betyder meget for helhedsoplevelsen, så det er et megavigtigt område for mig, siger hun.
Stemplet
Tre medarbejdere fra DanRen Bogdol kommer fast hver dag og sørger også for, at for eksempel havens publikumsrestaurant ved kamelerne og gæstetoiletterne ved skildpadderne også er i orden. Hyppigheden svinger med det daglige besøgstal – men ikke salgschefens standard.
- I Odense Zoo sætter vi en ære i ordentlighed og ordnede forhold hele vejen rundt. Vi springer aldrig over, hvor gærdet er lavest, så det gør vi heller ikke i forhold til vores serviceleverandør, siger Dorthe Jørgensen.
At DanRen Bogdol er medlem af SBA og overholder Servicenormen er en del af den høje forventning, salgschefen har.
Det er jo ’stemplet’ - det vi gerne vil have, så vi ved, der er orden i tingene, og at de følger regler og normer, præcis som vi selv gør Salgschef i Odense Zoo, Dorthe Jørgensen.
Vores øjne derude
Dorthe Jørgensen sammenligner det med, at hun selv ansætter alle Odense Zoo’s op mod 100 timelønnede medarbejdere – mange af dem unge mennesker - og der for dem selvfølgelig også er orden i tingene i forhold til for eksempel arbejdstid og pauser.
- Som arbejdsgiver og kunde har vi et stort ansvar hele vejen rundt, for alting hænger sammen brand- og oplevelsesmæssigt, siger salgschefen.
Hun forklarer, at DanRen Bogdols personale også er Odense Zoo’s ’øjne’ derude i haven. Dem, der ser og kan sige til, hvis en puslehynde skal skiftes, et håndtag er gået i stykker eller en beholder ved at falde ned.
- De er afgørende vigtige for gæsternes oplevelse af os. Hvis vi ikke kan holde styr på rengøringen, hvad vil de så ikke tænke om, hvordan vi behandler medarbejderne og dyrene.
Aldrig det billigste
Dorthe Jørgensen understreger, at Odense Zoo aldrig ville kunne vælge en serviceleverandør, der ikke overholder Servicenormen. Selvom pris er vigtig, har haven aldrig valgt det billigste, altid haft grundige udbud og fulgt op på aftaler.
- Hvis jeg engang skulle lave om på noget på det her område, kunne jeg højest forestille mig, at vi ansatte vores egne servicemedarbejdere, siger hun.
Fakta: Odense Zoo
Stiftet i 1930
Ca. 2.000 dyr, 130 arter
42 fastansatte, ca. 100 timelønnede og 30 frivillige
525.000 gæster om året, størst på Fyn
Omsætning 100. mio. kr. i 2023
97 firmasponsorer
DanRen Bogdol er serviceleverandør siden 2023
Hvad er Servicenormen?
Servicenormen er en kvalitetsstandard for virksomheder inden for servicebranchen, udviklet af Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA). Den sikrer ordnede forhold inden for overenskomstmæssig løn, personalepolitik, økonomiske attester, miljøhensyn, arbejdsmiljø og kvalitet. Og at underleverandører lever op til de samme krav, som virksomheden selv.
Virksomheder, der opfylder Servicenormen, bliver løbende kontrolleret af DNV (Det Norske Veritas) for at sikre overholdelse af standardens 32 krav. Formålet er at give kunderne tryghed og sikkerhed ved valg af serviceudbyder.