Overenskomst som salgsargument: ”Jeg lever af dem, der ikke har det”
Det er blevet lettere at bruge ordentlighed til at skille sig ud fra konkurrenterne, siger direktøren hos LAUREN Erhvervsrengøring. Han opfordrer dog kunder til at være mere kritiske – for ikke alle leverer den løn og de arbejdsvilkår, de lover.
”Jeg kommer lige fra et salgsmøde, og jeg tror, vi får den opgave,” siger Lau Laursen som det første fra sin telefon i bilen.
”Vi snakkede nemlig meget om værdier, og den slags spørgsmål kommer normalt først, når man er godt på vej mod en aftale og taler med nogle, der er tæt på toppen hos kunden”.
Lau Laursen er direktør i LAUREN Erhvervsrengøring og på vej mod virksomhedens kontor i Dragør nær København. Som leder har det altid været centralt for ham at passe godt på sine medarbejdere og miljøet. Derfor blev hans virksomhed allerede i 00’erne certificeret med både Servicenormen og Svanemærket.
For tyve år siden battede dokumenteret ordentlighed dog ikke særligt hårdt som salgsargument, konstaterer han.
Vi var meget hurtige til at gå med på en samfundsudvikling, og i starten kendte kunderne hverken Svanemærket, Servicenormen eller de skrappe krav, vi skal leve op til for at være med. Men det har altså ændret sig de seneste 5-10 år Lau Laursen
Metroen krævede overenskomst
Det var en tilfældighed, at Lau Laursen for 32 år siden kom ind i rengøringsbranchen. Da han som 28-årig var mellem jobs, gik hans svigermor på efterløn, og han valgte at overtage hendes lille firma.
”Jeg havde to medarbejdere og en håndfuld kunder, og vi tog tingene, som de kom,” husker Lau Laursen.
Da firmaet landede opgaven med at polere vinduer på Københavns første metrolinje, mødte de imidlertid et krav om at tegne overenskomst. Og selv om det irriterede Lau Laursen at få kravet presset ned over hovedet, fik han ret hurtigt øje på fordelene.
”Der var en del at sætte sig ind i. Men fordi vi var så få, og de ansatte i forvejen fik en god løn, kostede det mig ikke noget ekstra,” fortæller han.
Til gengæld blev det lettere at give tilbud. For fra den dag af gav jeg jo bare en pris baseret på overenskomsten, og det blev et salgsargument, at vi gør tingene ordentligt Lau Laursen
Ung generation stiller nye krav
Når LAUREN i dag giver et tilbud, ligger prisen 25-30 procent over dem, der kommer fra konkurrenter uden overenskomst. Men prisen er ikke noget Lau Laursen putter med.
”Jeg siger ligeud, at min pris ligger dér, fordi jeg går op i, at mine ansatte får en fair løn, tillæg, uddannelse og pension, så de har noget at leve af, når de bliver gamle,” siger han.
Så må kunden jo forholde sig til, om det er også noget, de går op i – og det oplever jeg, at flere og flere gør Lau Laursen
Presset for at vælge ansvarlige leverandører kommer fx fra ildsjæle hos kunderne eller fra kundens interessenter. Som noget nyt møder LAUREN også kunder, hvis unge medarbejdere insisterer på, at deres arbejdsplads køber ansvarligt ind.
”Så jeg bruger det til at starte en samtale med kunderne og skille mig ud fra flokken. Det er min klare holdning, at jeg lever af dem, der ikke har overenskomst,” siger han.
Kunder bør stille de svære spørgsmål
Lau Laursen glæder sig over, at der nu er hul igennem, når han i sit salg bruger overenskomst, Servicenorm og Svanemærkning til at positionere sig.
Men det er ikke nok, at kunderne køber ordentlighed som salgsargument, mener han. De bør også tage ansvar for at undersøge, om der reelt er orden i sagerne hos de leverandører, de vælger.
”Der er stadig mange, der vælger laveste pris og håber på det bedste, selvom det ofte er et tegn på, at medarbejderne ikke får en ordentlig løn. Det, mener jeg, er hykleri, hvis man giver udtryk for at være en ansvarlig virksomhed,” siger Lau Laursen.
Især blandt virksomheder, der ikke har tegnet overenskomst, men i salgssituationer hævder at følge den, ser han mange eksempler på mangelfuld løn og på det, han kalder ”meget kreative arbejdsvilkår.”
Derfor er hans opfordring til kunderne klar:
Som kunde skal du tage ansvar og stille de svære spørgsmål: Hvorfor er I billigere? Hvordan betaler I jeres medarbejdere? Ellers er du en del af problemet i stedet for løsningen Lau Laursen
Velkommen på forsiden
På nogle punkter oplever Lau Laursen overenskomsten som forældet og stram. Fx har han ansatte fra Pakistan, der ønsker at arbejde mere end 37 timer i perioder, så de senere kan holde to måneder fri og rejse til hjemlandet. Den fleksibilitet er for dyr at give dem i de nuværende rammer – men i en branche med medarbejdere fra mange lande er der i stigende grad brug for den, mener han.
Han savner også nogle lønniveauer, der giver bedre mulighed for at indsluse medarbejdere helt uden erfaring med faget, sproget, kulturen og dagligdagen på en arbejdsplads.
”Men jeg kunne ikke drømme om at melde mig ud af overenskomsten – for mig er det alt eller intet,” understreger Lau Laursen, som i stedet engagerer sig og prøver at påvirke overenskomsten, hvor han kan.
Han vurderer, at virksomheder uden overenskomst i fremtiden vil få sværere ved at indfri ambitioner om vækst. For den kommende generation stiller nye krav, som hverken store eller små kunder kan lukke øjnene for.
”For mig er overenskomsten en hovednøgle til at vælge ordentlige leverandører. For hvis du har styr på noget så kompliceret som lønnen, så har du sikkert også orden i resten af butikken,” lyder det.
I dag kan man jo hurtigt ende på forsiden med en sag om nogle underbetalte polakker i en elendig barak. Så selvfølgelig er det et salgsargument, at du skal vælge sådan nogle som os, der ikke kun bliver holdt i ørerne af dig som kunde – men også af fagforeningen og af arbejdsgiverforeningen via Servicenormen Lau Laursen
Servicenormen
Servicenormen er en godkendelsesordning som sætter standarden for ordentlighed i servicebranchen. For at blive godkendt skal man være medlem af Dansk Industri og SBA og underlægge sig streng kontrol af den uvildige auditor DNV. Servicenormen er til for at gøre det lettere for kunder at navigere i markedet og spotte seriøse serviceudbydere – og det gør den ved kontrol af strenge krav til bl.a. OK-løn, arbejdsmiljø, kvalitet, personaleforhold og miljø samt samme krav til underleverandører.
Læs mere om Servicenormen her – eller ræk ud til sekretariatsansvarlig Camilla Sandfeld på casa@di.dk eller 30 70 20 34.
Bedre Offentlige Rengøringsudbud
En indsats der fremmer ordentlighed i offentlige rengøringsudbud.
I fremtiden skal offentlige rengøringsudbud skabe værdi for alle parter – ordregivere, leverandører, brugere og medarbejdere. Sådan lyder budskabet i indsatsen ”Bedre Offentlige Rengøringsudbud”, igangsat af DI Service og Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA) – en del af Dansk Industri.
DI Service og SBA udvikler i skrivende stund en skabelon til udbudsbetingelser og en branchespecifik arbejdsklausul, som ordregivere vil kunne bruge direkte i deres kommende udbud. Med følger en vejledning til, hvordan man kan tænke ordentlighed ind i udbudsmaterialet.
- Klare og tydelige arbejdsklausuler skal sikre, at rengøringsmedarbejderne får den løn og de arbejdsvilkår, som de fortjener. Men det skal også kontrolleres om det efterleves i praksis.
- Markedsdialog og fleksible udbudsformer skal gøre det nemmere at stille de rigtige krav. Den gode dialog bør også være udgangspunktet for et godt samarbejde i kontraktperioden.
- Kvalitetskriterier der vægter 55-70 pct. skal gøre op med det langvarige fokus på laveste pris alene. Et fokus der som oftest sker på bekostning af kvalitet og medarbejderforhold.
Materialet forventes færdigt ultimo 2025 – men allerede nu kan ordregivere søge sparring hos DI Service/SBA. Målet er at sikre udviklingen i fællesskab.
Læs mere her – eller ræk ud til projektleder, Signe Sarka Brunstedt på sisb@di.dk eller 52 13 23 47.