Rengøringsfirma: ”Det offentlige bør følge tættere op på sine leverandører”
Leverer vinderne af offentlige opgaver reelt, hvad de lover på papiret? Det bør offentlige udbydere i højere grad kontrollere, mener direktøren for Danren Bogdol. Han ønsker et mere transparant marked, hvor seriøse aktører kan konkurrere på lige vilkår.
”Hvis det kun handler om at finde den billigst mulige rengøring, siger vi gerne fra, når vi får en forespørgsel. Det ville være skønne spildte kræfter, at vi bruger tid på et tilbud, når vi ikke vil gå på kompromis med vores værdier,” slår Jacob Nibe fast.
Som administrerende direktør i Danren Bogdol, der i knap 50 år har leveret erhvervsrengøring med fokus på ordentlighed, faglighed og effektivitet, er han på det rene med, at det ikke er prisen i sig selv, der får kunder til at vælge hans virksomhed.
Vi er ikke naive, selvfølgelig er prisen også vigtig for os. Men billigst går vi ikke efter at være, for vi insisterer på at levere mere end gulvvask og rengøring af toiletter. Vi leverer en samlet løsning, hvor du som kunde kan være sikker på dokumenteret ordentlighed og høj kvalitet i alle led Jacob Nibe
Skarp konkurrence på et uroligt marked
Med afdelinger i Odense og Aarhus leverer Danren Bogdol primært erhvervsrengøring, vinduespolering og facility service til kunder på Fyn og i Jylland. Virksomheden er certificeret med Servicenormen – en godkendelsesordning fra Servicebranchens Arbejdsgiverforening, som bl.a. stiller høje krav til løn, arbejdsmiljø og kvalitetssystemer.
”Vi har altid gået meget op i at have orden i penalhuset, og med tiden har vi opbygget så godt et renomme i branchen, at vi får mange opgaver ind via relationer,” fortæller Jacob Nibe.
Men som alle andre mærker Danren Bogdol naturligvis den intense konkurrence på rengøringsmarkedet, hvor små og store virksomheder – med og uden overenskomst – byder ind på de samme kontrakter.
”Det er et uroligt marked med mange aktører, og der skal være plads til både konkurrence og forskellighed. Men jeg ser gerne, at der kommer fokus på, hvad man reelt får hos de forskellige leverandører,” siger han.
Man skal ikke kunne klemme sig ind og få en opgave på et forkert grundlag. Så der skal mere transparens til, hvis det skal være fair for os, der måske ikke matcher prisen én til én - men til gengæld har styr på fx løn, arbejdsmiljø og den dokumentation, vi skal levere Jacob Nibe
Arbejdsklausuler uden konsekvens
Ifølge Jacob Nibe er det et skridt i den rigtige retning, at der i dag typisk indgår klausuler om løn- og arbejdsvilkår i offentlige udbud. Men han oplever, at det sjældent bliver fulgt op med reel kontrol.
Han efterlyser derfor, at det offentlige stiller krav om dokumentation, så det bliver tydeligt for både udbydere og konkurrenter, hvem der faktisk spiller efter reglerne.
Hvis vi skal kunne byde og levere på lige vilkår, så skal der konkret opfølgning til Jacob Nibe
Han nævner eksempler på udbud, hvor der står, at der ikke må lønnes under overenskomstniveau – men hvor opgaven alligevel går til virksomheder uden overenskomst eller med en såkaldt gul overenskomst. Og det er fint, hvis de faktisk betaler korrekt, fremhæver han – men det bliver sjældent kontrolleret.
Ifølge Jacob Nibe er udfordringen ofte ressourcerne. Mange kommuner har svært ved at afsætte tid og penge til at føre en effektiv kontrol. Men enkelte kommuner har faktisk etableret særlige task forces til opgaven, og der er også eksempler på, at mindre kommuner køber sig ind i disse ordninger.
Hvis der står i kontrakten, at der bliver fulgt op på kravene, så skærper det incitamentet til fx at aflønne korrekt – og i et marked, hvor små marginaler afgør, hvem der får opgaven, er det helt afgørende Jacob Nibe
Han understreger samtidig, at det er lovligt i Danmark at drive virksomhed uden overenskomst, og at der næppe kommer en regeringsbeslutning og ændrer ved det.
”Så på det private marked er der frit slag – selv om en certificering med Servicenormen med sine ESG-gevinster jo trækker i en god retning,” siger han.
Men det offentlige har altså en særlig pligt til at vælge leverandører med orden i sagerne. Og det er også i deres interesse at få en ordentlig løsning i stedet for noget, der kan ende som en møgsag på de sociale medier Jacob Nibe
Dårlige sager smitter af på alle
Ønsket om større gennemsigtighed handler for Jacob Nibe både om at skabe fair konkurrencevilkår for den virksomhed, han står i spidsen for – og om at imødegå det blakkede ry, hans branche undertiden kæmper med.
”Jeg ærgrer mig på rengøringsbranchens vegne, når jeg hører om kommuner, der hjemtager opgaver, fordi de oplever, at det er for bøvlet at have leverandører. På den måde smitter det jo af på alle, hver gang én træder ved siden af,” siger han og konkluderer:
Så derfor ser jeg langt hellere, at man kigger os systematisk efter i kortene, så der ikke er tvivl om, hvem der reelt leverer det, de lover Jacob Nibe
Servicenormen
Servicenormen er en godkendelsesordning som sætter standarden for ordentlighed i servicebranchen. For at blive godkendt skal man være medlem af Dansk Industri og SBA og underlægge sig streng kontrol af den uvildige auditor DNV. Servicenormen er til for at gøre det lettere for kunder at navigere i markedet og spotte seriøse serviceudbydere – og det gør den ved kontrol af strenge krav til bl.a. OK-løn, arbejdsmiljø, kvalitet, personaleforhold og miljø samt samme krav til underleverandører.
Læs mere om Servicenormen her – eller ræk ud til sekretariatsansvarlig Camilla Sandfeld på casa@di.dk eller 30 70 20 34.
Bedre Offentlige Rengøringsudbud
En indsats der fremmer ordentlighed i offentlige rengøringsudbud.
I fremtiden skal offentlige rengøringsudbud skabe værdi for alle parter – ordregivere, leverandører, brugere og medarbejdere. Sådan lyder budskabet i indsatsen ”Bedre Offentlige Rengøringsudbud”, igangsat af DI Service og Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA) – en del af Dansk Industri.
DI Service og SBA udvikler i skrivende stund en skabelon til udbudsbetingelser og en branchespecifik arbejdsklausul, som ordregivere vil kunne bruge direkte i deres kommende udbud. Med følger en vejledning til, hvordan man kan tænke ordentlighed ind i udbudsmaterialet.
- Klare og tydelige arbejdsklausuler skal sikre, at rengøringsmedarbejderne får den løn og de arbejdsvilkår, som de fortjener. Men det skal også kontrolleres om det efterleves i praksis.
- Markedsdialog og fleksible udbudsformer skal gøre det nemmere at stille de rigtige krav. Den gode dialog bør også være udgangspunktet for et godt samarbejde i kontraktperioden.
- Kvalitetskriterier der vægter 55-70 pct. skal gøre op med det langvarige fokus på laveste pris alene. Et fokus der som oftest sker på bekostning af kvalitet og medarbejderforhold.
Materialet forventes færdigt ultimo 2025 – men allerede nu kan ordregivere søge sparring hos DI Service/SBA. Målet er at sikre udviklingen i fællesskab.
Læs mere her – eller ræk ud til projektleder, Signe Sarka Brunstedt på sisb@di.dk eller 52 13 23 47.