07.10.25 SBA Nyheder

Rengøringsfirma med overenskomst: "Når laveste pris vinder, skader det både os og medarbejderne"

I Nordjylland er Jansen’s Rengørings Service trætte af at blive underbudt af firmaer med lavere standarder for løn, kvalitet og arbejdsvilkår. De vil have det offentlige til at sikre alle udbud mod at belønne firmaer, der skærer hjørner.

”Vi har flere kvinder ansat, der kommer fra krigshærgede lande, og nu er de her og skal skabe sig et liv ud af ingenting. Det har vi fundet ud af, at vi godt kan hjælpe dem med.”

Sådan siger John Munk Jansen som det første, når han beskriver sit firma – Jansen’s Rengørings Service i Bindslev. Han driver det sammen med sin kone, Else Munk Jansen, og parret har et nært forhold til deres cirka 30 ansatte. Det er vigtigt for dem at tage socialt ansvar og sikre, at de ansatte falder til og trives i virksomheden.

”Hvis jeg skal huskes for noget, så skal det være, at vi driver en ordentlig virksomhed. Vores ansatte har det godt, de gør et godt stykke arbejde, og de får en anstændig løn for det. Sådan er det desværre ikke alle steder i rengøringsbranchen,” siger John Munk Jansen.  

Nordjyder prutter om prisen

Jansen’s Rengørings Service er certificeret med Servicenormen – en godkendelsesordning fra Servicebranchens Arbejdsgiverforening, som bl.a. stiller høje krav til løn, arbejdsmiljø og kvalitet.

I John Munk Jansens optik burde det være en klar konkurrencemæssig fordel, at hans virksomhed kan dokumentere ordnede forhold som fx løn efter overenskomst. Men det kan være lidt svært at trænge igennem med budskabet på det nordjyske marked, konstaterer han:

”I København kan du profilere dig på høj kvalitet og ordnede forhold. Men heroppe er der kultur for at prutte om prisen, og mange er bedøvende ligeglade med overenskomst. Det skal bare være billigt.”   

John Munk Jansen fortæller, at hans virksomhed pga. lønstigninger har måttet skrue lidt op for priserne de seneste to år. Det har desværre betydet, at der er faldet nogle kunder fra, som ellers var tilfredse med samarbejdet.

”Vi har aldrig afskediget folk før, men for nylig måtte vi sige farvel til to af vores medarbejdere – og vi er rigtig kede af, at det blev nødvendigt,” siger han

Rod i løn og arbejdsvilkår

Hos Jansen’s Rengørings Service oplever de et stigende pres fra virksomheder med lavere standarder for løn- og arbejdsvilkår. De ser et marked, hvor flere end tidligere underbyder for at få kontrakter i hus. 

”Der er blevet markant længere mellem det dyreste og det billigste tilbud. Og der starter hele tiden nye firmaer op, hvor de ikke ved noget om at gøre rent eller have medarbejdere – og det ødelægger markedet, at de får opgaverne, alene fordi de er billigst,” mener John Munk Jansen.

Han får jævnligt sit syn på udviklingen bekræftet, når han har nye medarbejdere til samtale og hører om de forhold, de kommer fra.

”Vi havde fx en ansøger, der selv skulle køre rundt og hente sine kollegaer om morgenen uden at få betaling for det, og om eftermiddagen skulle hun tage de beskidte mopper med fiskeaffald med hjem og vaske dem i privaten. Jeg synes, det er en uanstændig måde at drive forretning på, men den slags historier er der altså mange af.”   

”Og når vi ansætter en medarbejder, har de ni ud af ti gange ikke fået den løn, de skulle have på deres tidligere arbejdsplads. Selv i firmaer, der siger, at de betaler løn efter overenskomst, mangler der tit fx pension, fritvalgskonto eller tillæg – og det skaber en ulige konkurrence for os, der følger alle regler,” siger John Munk Jansen.

Tid til at stille krav 

Han understreger, at der stadig kommer mange nye kunder ind ad døren hos Jansen’s Rengørings Service – og selv om han har rundet de 70 år, har han ingen planer om at dreje nøglen om. John Munk Jansen vil bare gerne sætte fokus på, at der skal gøres noget.  

Han så gerne at flere virksomheder blev overenskomstdækket i rengøringsbranchen, så konkurrencen blev mere lige. Men i første omgang ønsker han, at kommuner og andre offentlige udbydere går foran og kræver mere af tilbudsgiverne – så man ikke utilsigtet belønner de firmaer, der skærer et hjørne her og der.    

”Jeg så gerne, at det offentlige fik ansvar for at stille krav om overenskomst i alle udbud, og så synes jeg, at de skal øge kontrollen af deres rengøringsleverandører og bede om mere dokumentation.”  

Når John Munk Jansen indimellem møder kunder, der stiller mange spørgsmål og følger tingene til dørs, ser han på det som noget positivt:   

”Vi fik en kunde i Aalborg, som havde dårlige erfaringer med useriøse firmaer – også selv om de havde valgt nogle med overenskomst. Så de var skeptiske lige fra første henvendelse og indtil, vi var i gang med opgaven. Men det er jo kun et problem, hvis man ikke har orden i sagerne.” konstaterer han.    

 

 

Servicenormen

Servicenormen er en godkendelsesordning som sætter standarden for ordentlighed i servicebranchen. For at blive godkendt skal man være medlem af Dansk Industri og SBA og underlægge sig streng kontrol af den uvildige auditor DNV. Servicenormen er til for at gøre det lettere for kunder at navigere i markedet og spotte seriøse serviceudbydere – og det gør den ved kontrol af strenge  krav til bl.a. OK-løn, arbejdsmiljø, kvalitet, personaleforhold og miljø samt samme krav til underleverandører. 

Læs mere om Servicenormen her – eller ræk ud til sekretariatsansvarlig Camilla Sandfeld på casa@di.dk eller 30 70 20 34.

Bedre Offentlige Rengøringsudbud

En indsats der fremmer ordentlighed i offentlige rengøringsudbud. 

I fremtiden skal offentlige rengøringsudbud skabe værdi for alle parter – ordregivere, leverandører, brugere og medarbejdere. Sådan lyder budskabet i indsatsen ”Bedre Offentlige Rengøringsudbud”, igangsat af DI Service og Servicebranchens Arbejdsgiverforening (SBA) – en del af Dansk Industri.

DI Service og SBA udvikler i skrivende stund en skabelon til udbudsbetingelser og en branchespecifik arbejdsklausul, som ordregivere vil kunne bruge direkte i deres kommende udbud. Med følger en vejledning til, hvordan man kan tænke ordentlighed ind i udbudsmaterialet.

  • Klare og tydelige arbejdsklausuler skal sikre, at rengøringsmedarbejderne får den løn og de arbejdsvilkår, som de fortjener. Men det skal også kontrolleres om det efterleves i praksis.
  • Markedsdialog og fleksible udbudsformer skal gøre det nemmere at stille de rigtige krav. Den gode dialog bør også være udgangspunktet for et godt samarbejde i kontraktperioden.
  • Kvalitetskriterier der vægter 55-70 pct. skal gøre op med det langvarige fokus på laveste pris alene. Et fokus der som oftest sker på bekostning af kvalitet og medarbejderforhold.

Materialet forventes færdigt ultimo 2025 – men allerede nu kan ordregivere søge sparring hos DI Service/SBA. Målet er at sikre udviklingen i fællesskab.

Læs mere her – eller ræk ud til projektleder, Signe Sarka Brunstedt på sisb@di.dk eller 52 13 23 47.

Skrevet af:

Journalist Rikke Ravn Faber

Relateret indhold