Mærkesager

SBA's mærkesager

Mærkesag 1: En ordentlig branche

SBA ønsker at sikre ordentlighed og ordnede forhold for kunder og medarbejdere hos SBAs medlemmer. Vi har derfor en skrap certificeringsordning, hvor alle medlemmer skal opfylde en række kriterier for at være medlem. Ordentlighed er i højsædet og SBA udfører et årligt servicetjek, som er med til at sikre den høje standard. Vi er stolte af vores Servicenorm og derfor profilerer vi SBAs medlemmer gennem en effektiv kampagneindsats, som er enkel og fleksibel for medlemmerne. Den høje standard er med til at garantere en konkurrencefordel ved udbud og indkøb i både B2B og det offentlige marked. Mærkesagen skaber både værdi for medlemmerne af SBA og er samtidigt med til øge medlemsantallet i SBA.

  • Ny Servicenormskampagne
  • Nye foldere og præsentationer til medlemmer
  • Auditering af Dansk Standard
  • Årlig godkendelse og udstedelse af certifikat
  • Eksponering af Servicenorm-kampagnen på SoMe og specifikt til offentlige indkøbere
Mærkesag 2: Et stærkere rekrutteringsgrundlag

SBA ønsker at styrke den sociale indsats med inklusion af medarbejdere gennem politiske reformer, som øger arbejdsstyrken og rekrutteringsgrundlaget. Desuden arbejder vi for at  gøre det enklere at rekruttere medarbejdere til branchen og det gælder også de administrative udfordringer, som er forbundet med ansættelse af international arbejdskraft. Vi arbejder desuden på at ændre lovgivningen og fremme inklusionen af ansatte med handicap i servicebranchen.

SBA bestræber sig på at øge antallet af elever og lærlinge, samt at virksomhederne uddanner 30 procent flere lærlinge i 2022 end i 2021. Det indebærer samtidigt at virksomhederne uddanner flere medarbejdere til at skulle kunne dansk gennem danskkurser i arbejdstiden. SBA ønsker også at øge brugen af kompetencefondenes midler til at udvikle branchens medarbejdere.

  • Dansk-uddannelse for tosprogede medarbejdere
  • Uddannelsesdag
  • DI Service Lærlingeindsats
  • Serviceassistenten på DM i Skills 2022
  • Historier om rekruttering fra kanten af arbejdsmarkedet
Mærkesag 3: En bæredygtig og fremsynet servicebranche

I SBA arbejder vi for at fremme en innovativ forretningsudvikling, hvor vi inspirerer til at fremme nye teknologiske muligheder og digitale løsninger, som sikrer virksomhedernes produktivitet. Vi ønsker at inspirere og give værktøjer til en grønnere dagsorden med et mindre CO2 aftryk, større genanvendelsesprocent og effektiv brug af naturressourcer. SBA bidrager til at fremme bæredygtighed og den grønne omstilling i samfundet og vil følge, påvirke og udvikle lovgivningen om bæredygtighed.

  • Julemedlemsmøde med inspirationsoplæg
  • Branchenetværk for:
    • Kantine-catering
    • Skadeservice
  • Repræsentation i INSTA 800 DS netværk, NIR referencegruppe og Rådet for bedre hygiejne
  • Følge udvikling af pandemistandard
  • Kurser i NIR og INSTA 800
Mærkesag 4: Konkurrencedygtige overenskomster

DI/SBA arbejder kontinuerligt på skabe de bedste rammebetingelser i form af overenskomster, der understøtter virksomhedernes behov for fleksibilitet, muligheder for indgåelse af lokalaftaler og administrativ forenkling af lønmodellerne i overenskomsterne på brancheområderne. Vi har et vedvarende fokus på fleksibilitet og omkostningsgrundlag som konkurrenceparameter i forhold til ikke-overenskomstdækkede servicevirksomheder. Vi arbejder for, at medlemmerne i højere grad kan gøre brug af lokalaftaler, der tilgodeser virksomhedernes og deres medarbejderes lokale behov. Vi vil styrke incitamenterne for, at medlemmerne bruger og tager del i hele overenskomsten ikke mindst i mulighederne for kompetence- og uddannelsesløft.

DI/SBA arbejder kontinuerligt for at virksomhederne kan gøre brug af:

    • Kurser i overenskomster / personalejuridiske emner
    • Videndeling og personalejuridisk indlæg i medlemspaneler og branchenetværk
    • Dialog med ikke-overenskomstdækkede virksomheder omkring mulighederne i DI-medlemskab
    • Løbende dialog med 3F PSHR om fremme af fælles initiativer indenfor lokalaftaler, fleksibilitet, kompetenceudvikling og samarbejdsprojekter
Mærkesag 5: Flere og bedre udbud

SBA vil skabe flere og bedre offentlige udbud på serviceområdet gennem fleksible udbudsformer. Vi arbejder for at påvirke pris- og lønreguleringsindekset i offentlige udbud, så det i højere grad afspejler udviklingen samt at det offentlige skal konkurrenceudsætte på servicedelen. SBA vil fremme bæredygtige indkøbspraksisser og påvirke offentlige udbydere til at vælge flere udbud, som vægter bæredygtighed. Vi vil sikre, at virksomhederne ikke pålægges urimelige force majeure-klausuler, og at ansvaret for fremtidige epidemier ikke lægges over på virksomheder.

  • SBA medlemmer kobles på DI’s OPS indsatser
  • Dialog med servicemæglere
  • Repræsenteret i Dansk Standards netværksgruppe for INSTA 800
  • Repræsenteret i Statens Serum Instituts følgegruppe til revision af NIR
  • Informationsmateriale om INSTA 800 og konference for offentlige ordregivere