Bedre trivsel, bedre håndværk: Me&We gør en forskel
Unge menneskers trivsel er afgørende for deres udvikling og succes, især under deres uddannelse. Desværre viser undersøgelser, at trivslen blandt unge i Danmark er faldende. Dette problem har programmet Me&We taget op.
Flere danske unge rapporterer om stress, angst og depression, og selvom sociale medier gør det lettere at holde kontakt, melder mange om ensomhed og manglende dybe relationer. Gode venner og et stærkt netværk er stadig afgørende for trivsel. Dette viser rapporter fra Sundhedsstyrelsen, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (VIVE) og Børns Vilkår.
Vi har talt med Ida Enghave, direktør for Just Human. Sammen med Mary Fonden og Tuborgfondet står de bag Me&We, et program, der arbejder for at styrke unges ’sociale muskler’ og fællesskaber på erhvervsuddannelserne.
Baggrunden for Me&We
Me&We er et trivselsprogram målrettet unge på efterskoler, 10. klasser og nu også erhvervsskoler. Programmet fokuserer på at styrke unges sociale kompetencer, relationer og fællesskaber gennem konkrete aktiviteter og øvelser på uddannelsesstederne.
Me&We Erhvervsskole udvikles i samarbejde med Nationalt Center for Erhvervspædagogik og fire erhvervsskoler: EUC Sjælland, U/Nord Hillerød, Aarhus Tech og Roskilde Handelsskole.
Baggrund for Me&We
Me&We har siden 2018 været en del af trivselsarbejdet på efterskoler landet over, i 2022 kom landets 10. klassecentre til. Nu omfatter indsatsen også erhvervsuddannelserne.
Me&We er udbredt til 135 efterskoler og 19 10. klassecentre.
"Vi kunne se i undersøgelser at flere og flere unge oplever stress, pres, nedtrykthed og ensomhed, både på erhvervsuddannelserne og andre ungdomsuddannelser. Det er afgørende, at unge har gode betingelser for sociale relationer og fællesskaber," siger Ida Enghave. Hun understreger, at gode relationer er fundamentet for, at unge trives både nu og i deres senere liv – og god trivsel er en forudsætning for læring. Hvis man ikke kender sine klassekammerater i skolen og ikke føler sig som en del af fællesskabet, er det svært at koncentrere sig og få meget ud af undervisningen.
Samarbejde med tømrerlærlingene
Me&We har oplevet mange fordele ved deres samarbejde med erhvervsskolerne og tømrerlærlingene. Gennem forskellige øvelser hjælper de unge med at lære hinanden bedre at kende og opbygge venskaber.
"Trivsel er en kompleks størrelse med mange årsager. En af årsagerne kan udspringe af at vi har en generation af unge, som er vokset op med teknologi og sociale medier, hvilket kan påvirke deres sociale relationer," siger Ida Enghave og tilføjer: "Aktiviteterne i Me&We hjælper dem til at opdage, at de ikke er alene om deres følelser og oplevelser. Det giver dem en glæde og social robusthed, som de kan tage med sig på arbejdspladserne."
En overvejelse, som Me&We havde, da de indgik samarbejdet med erhvervsskolerne, var, om man kunne finde tid og plads til trivsel i de allerede tætpakkede skemaer. Men her blev de mødt med stor opbakning fra skolerne, som gerne ville prioritere tid til øvelserne.
Dette er positivt, da erhvervsuddannelser utvivlsomt har meget på skemaet, som de skal nå på kort tid. Alligevel investerer de i trivsel, som kan have stor betydning på lang sigt.
Me&We har store ambitioner for fremtiden og ønsker at fortsætte deres arbejde med erhvervsskolerne for at gøre trivsel til en naturlig del af uddannelseskulturen. Kulturændringer tager tid, men det er nødvendigt.
Opfordring til virksomheder
Ida Enghave har en stærk opfordring: "Trivsel er en lille investering, der kan give store resultater. Ved at prioritere trivsel og fællesskab kan vi som skole eller arbejdsplads hjælpe de unge med at udvikle sig til robuste og glade individer, der er klar til at tage fat."
Martin Skou Heidemann, formand for Træsektionen, ser stort potentiale i Me&We-programmet, og udtaler:
"Initiativer som Me&We, der fokuserer på at styrke unges sociale kompetencer og relationer på erhvervsuddannelser, er positive for deres trivsel og succes. Vi bakker fuldt op om disse tiltag og ser frem til at se de positive resultater hos lærlingene – som vi er sikre på, også kan ses i erhvervslivet”
Han tilføjer hertil: ” Ved at give skolerne værktøjer til at opbygge stærke relationer og et godt fundament for lærlinge, bidrager det til de unges overordnede udvikling og succes – både i skolen og på arbejdsmarkedet.”