DI's websystemer er lukket for login søndag d. 26. maj pga. vedligeholdelse. Arrangementstilmelding og øvrige loginfunktioner vil være utilgængelige.

Man skal kunne regne med milde og sensitive plejeprodukter

Nogle produkter anpriser at være ’sensitive’ eller til sensitiv hud, men sensitive plejeprodukter kan godt indeholde allergifremkaldende stoffer. Dette vildleder forbrugeren, fordi man ikke kan stole på, at de sensitive produkter er fri for allergifremkaldende parfumestoffer.

Eksempelvis har Forbrugerrådet Tænk Kemi fundet flere plejeprodukter med anprisningen ’sensitive’ og ’mild, der samtidig indeholdt allergifremkaldende stoffer. Miljøstyrelsen har i denne forbindelse vurderet, at disse anprisninger ’mild’ og ‘sensitive' vildleder, når produkterne samtidig indeholder allergifremkaldende parfumestoffer. Miljøstyrelsen har derfor, i en konkret sag, indskærpet, at anprisninger som beskrevet ovenfor er ulovlig, jf. kosmetikforordningens art. 20, stk. 1, og ikke må markedsføres før anprisningerne er slettet på forhandlerens hjemmeside og kosmetiske produkt”.

”Ved at anvende udtrykkene kan der skabes en forventning hos forbrugeren om, at produktet ikke udgør en risiko. Dette harmonerer ikke, når produktet indeholder deklarationspligtige parfumestoffer, der kan være allergifremkaldende” oplyser Miljøstyrelsens Kemikalieinspektionen. Produkter med anprisninger som ’mild’, ’ren’ eller ’skånsom’ bør ikke indeholde stoffer med stor allergirisiko. Sådan lyder opfordringen fra Miljøstyrelsen. Det støtter VKH op omkring.

VKH mener

Anprisningerne ’sensitive’ og ’mild’ giver et indtryk af, at produktet ikke udgør en allergirisiko. Konkrete anprisninger som sensitiv og mild skal være fri fra kendte allergifremkaldende stoffer. Forbrugerne kan vælge produkter med allergimærkerne. Den blå krans og Allergycertified sikrer at man undgår en lang række allergifremkaldende stoffer og parfumestoffer. Læs mere om VKH’s holdning i artiklen ”Kan sensitive anprisninger på plejeprodukter virke vildledende”

 

Anprisning

Markedsføringen af for eksempel cremer og shampooer skal i EU følge en række generelle regler for de såkaldte anprisninger.
Anprisninger er udsagn, som man kan finde på produktet. Nogle skriver for eksempel, at de er:
• Til sart hud
• Hypoallergene
• Sensitive
• Dermatologisk testede

Loven siger, at anprisningerne skal være rigtige og dokumenterede. De skal være ærlige, rimelige, og du skal let kunne forstå dem.
Konkrete anprisninger har dog sjældent klare, faste krav. Det er derfor svært ved at vide, hvad der egentlig gemmer sig bag de forskellige anprisninger

Sarah Zedlitz Alberg
Skrevet af:

Sarah Zedlitz Alberg