Fortsat vækst i kommunernes samarbejde med private leverandører
For fjerde år i træk løste kommunerne flere opgaver i samarbejde med private leverandører. Samarbejdet voksede i 2024 med 0,3 procentpoint, svarende til godt 927 mio. kr.
Kommunernes samarbejde med private leverandører, målt ved Privat Leverandør Indikator (PLI), steg med 0,3 procentpoint fra 2023 til 2024. Det er fjerde år i træk, at det offentlig-private samarbejde i kommunerne øges. Samlet set løser kommunerne nu 28 pct. af deres opgaver i samspil med virksomhederne.

Udviklingen svarer til en vækst i samarbejdet på godt 927 mio. kr.1
Fremgangen er bredt funderet på tværs af kommunernes opgaveområder. Den store fremgang inden for byudvikling, bolig- og miljøforanstaltninger skal dog tages med det forbehold, at Randers Kommune har afholdt ekstraordinært høje udgifter til private leverandører i 2024. Ses der bort fra den berørte funktion, ændres fremgangen på godt 2,5 pct. til en tilbagegang, svarende til -0,18 procentpoint for hovedkontoen byudvikling, bolig- og miljøforanstaltninger.

På tværs af kommuner er der fortsat væsentlige forskelle på, hvor stor en andel af opgaveporteføljen der varetages via samarbejde med private leverandører. Mens 19 kommuner løser mindre end en fjerdedel af deres opgaver i offentlig-privat samarbejde, ligger 11 kommuner på mere end en tredjedel.

Metode
Kommunernes samarbejde med private virksomheder bliver i denne analyse målt ved Privat Leverandør Indikatoren (PLI). PLI måler andelen af udbudsegnede driftsopgaver, som varetages af private virksomheder.
Det er altså kommunernes køb af tjenesteydelser hos private leverandører i forhold til de samlede kommunale bruttodriftsudgifter til opgaver, der må varetages af private leverandører. PLI viser dermed udliciteringsgraden (uden kommunernes egne vundne bud).
Indikatoren er fastsat af Indenrigs- og Sundhedsministeriet og beregnes på baggrund af de kommunale regnskaber fra Danmarks Statistik.
PLI udregnes således som andelen af de kommunale bruttodrifts-udgifter til opgaver, der må varetages af de private, som faktisk varetages af private leverandører:

Til at beregne kommunernes køb af opgaver hos private leverandører benyttes følgende: Bruttodriftsudgifter (ekskl. på de undtagne funktioner beskrevet senere) på art 4.5 og 4.9 på hovedkonto 0 og 2-6. Art 4.0 på hovedkonto 4 og 5 samt på funktion 3.22.06, 3.22.07 (grp. 999 og grp. 003), 3.22.08 og 3.38.78 (grp. 001). Art 5.9 på funktion 2.32.31, 2.32.33 og 2.32.35. Art 5.9 på positivlistens funktioner (beskrevet senere).
Til at beregne de samlede kommunale bruttodriftsudgifter benyttes følgende definition fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Bruttodriftsudgifter (ekskl. på de undtagne funktioner beskrevet senere) på hovedart 1-4 (ekskl. art 4.6 og 4.7) på hovedkonto 0 og 2-6. Art 4.7 og 7.7 på hovedfunktion 5.28 og 5.38. Art 5.9 på funktion 2.32.31, 2.32.33 og 2.32.35. Art 5.9 på positivlistens funktioner (beskrevet senere).
De undtagne funktioner (og grupperinger) er: 3.22.01 (hovedart 1), 3.41.80, 4.62.81, 5.28.24, 6.42.40-6.42.43, 6.45.59 (kun art 4.0), 6.48.61 og 5.28.22, dr. 1, grp. 007, og 6.45.51, dr. 1, grp. 003.
Positivlistens funktioner omfatter følgende funktioner: 0.32.31, 0.32.35, 3.22.08, 3.22.10, 3.22.12, 3.22.18, 3.35.60, 3.35.63, 3.35.64, 3.38.74, 4.62.82, 4.62.88-4.62.90, 5.25.19, 5.38.58, 5.38.59, 5.46.60, 5.68.90 (grp. 005-006), 5.72.99 og 6.48.67 (grp. 001).
Særlige omstændigheder forbundet med tal for Randers Kommune i 2024
Randers Kommune har afholdt ekstraordinært høje udgifter til eksterne leverandører på miljøområdet i 2024. På hovedfunktion drejer det sig i 2024 om udgifter for 403 mio. kr., sammenlignet med 35,6 mio. i 2023 (nominelt).
De pågældende udgifter forklarer en meget stor andel af udviklingen i PLI for særligt Randers Kommune (stiger fra 23,3 til 30,2 pct.) samt for den samlede udvikling i PLI på hovedkonto 0, hvorfor analyser heraf må tages med fornødne forbehold.
Det har dog mindre betydning for udviklingen i den samlede PLI, ligesom der fortsat kan registreres vækst på tværs af hovedkonti, hvis man ser bort fra den berørte funktion i Randers Kommunes regnskab. I analysen er det løbende vist, hvad udviklingen er inkl. og ekskl. den berørte (som sammenligningsgrundlag beregnes 2024-tallene men med 2023-tal for funktionen i Randers Kommunes regnskab.