En analyse fra Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde har tidligere vist, at når offentlige myndigheder opruster på udbudsområdet, opnår de mange positive effekter. De opnår blandt andet flere besparelser, bedre kvalitet og bedre kontraktopfølgninger.
En indkøbs- og udbudsafdeling med få årsværk har ikke de samme forudsætninger for at indfri potentialerne, der eksempelvis ligger i at udnytte mulighederne i udbudsloven og sikre en effektivisering ved reel innovation i opgavevaretagelsen. Det er derfor afgørende, at der i kommunerne skabes stærke faglige miljøer i indkøbs- og udbudsafdelingerne, der kan sikre kommunerne flere af mange positive effekter. Kommunerne bør både sikre, at medarbejderne har tilstrækkelige og opdaterede kompetencer, og at indkøbs- og udbudsafdelingerne har tilstrækkelige medarbejdere og de rette medarbejderkompetencer.
At der iværksættes en generel, systematisk og formaliseret opkvalificering og efteruddannelse af medarbejderne i kommunernes indkøbs- og udbudsafdelinger.
At mindre kommuner bør indgå i et forpligtende samarbejde med andre kommuner for at sikre tilstrækkelige udbudskompetencer.
At der inden for udvalgte områder udarbejdes et standardiseret materiale, der gør det lettere at udbyde opgaver.