01.03.19 OPS Gode eksempler

Grønne, eldrevne havnebusser lægger fra kaj

I 2020 kan københavnerne se frem til miljøvenlige, eldrevne havnebusser i Københavns Havn, der sejler CO2-neutralt og ikke udleder NOx og partikler fra motorerne. Det er resultatet af Movias havnebusudbud, som Arriva vandt i 2018. Og selv om tiltaget er grønt, vil havnebusserne forblive gule.

Foto: Arriva / Damen shipyard

Fra 2020 skal Arriva stå for at transportere ca. 425.000 årlige passagerer rundt i Københavns Havn i nye, eldrevne havnebusser. Det sker, efter at Arriva har vundet Movias udbud om havnebusserne for tredje gang. Valget af Arriva er faldet på plads efter en konkurrencepræget dialog, hvor Arriva tilbød en grøn og bæredygtig løsning.

Den konkurrenceprægede dialog har betydet, at interesserede operatører har været igennem tre dialogrunder. Den forudgående dialog mellem leverandører og udbyder sikrer netop klare gensidige krav og forventninger. Og takket være udbudsformen, der åbner op for, at leverandøren kommer med forslag til en bedre løsning, endte Movia med en endnu mere bæredygtig løsning.

Movia havde således krav om, at mindst 55 pct. af havnebussernes energi til fremdrift skulle komme fra el. Men ifølge Arriva var en hybridløsning dyrere end en rent eldreven havnebus, og Arriva kunne derfor tilbyde en mere bæredygtig løsning, hvor havnebusserne sejler på el. Til gavn for miljøet og de københavnske borgere.

De eldrevne havnebusser er afgørende for at reducere luftforureningen i København, så københavnerne kan trække vejret frit. Samtidig er de nye eldrevne havnebusser med til at brande København som en grøn og klimavenlig foregangsby. Derfor glæder jeg mig til, at vi kan søsætte vores nye havnebusser i 2020 Frank Jensen, overborgmester (S), Københavns Kommune

De eldrevne havnebusser betyder nemlig, at det samlede udslip for den kollektive trafik i København mindskes med 2,5 pct. CO2, med 10 pct. for NOx og hele 66 pct. for partikler. Movias bæredygtige udbud er således et vigtigt skridt i retning mod kommuner og regioners mål om en fossilfri busdrift i 2030.

De fem nye el-havnebusser bliver større end de nuværende havnebusser og får plads til 80 passagerer. Vinduespartierne vil blive større, skabe mere lys og luft og dermed sikre en både flot og behagelig rejseoplevelse i Københavns Havn. Man kan desuden se frem til markant mindre støj fra de eldrevne havnebusser, og så vil de sejle oftere, end tilfældet er i dag. Havnebusserne vil lade fuldt op i løbet af natten, mens endestationerne ved Teglholmen og Refshaleøen supplerer med strøm om dagen.

Arriva har stået for driften af havnebusserne siden begyndelsen i 2000, og den nye kontrakt løber frem til 2030 med mulighed for to års forlængelse.

I Arriva har vi en stærk ambition om at gå forrest på den grønne omstilling og være med til at bidrage positivt til fremtidens kollektive trafik – både til lands, men så sandelig også til vands. At vi nu kan fortsætte med at sejle havnebusserne i Københavns Havn, og tilmed på el, kommer til at bidrage markant til både Arrivas og Københavns vision om et bedre miljø uden støj og forurening i havnen. Så vi er rigtig glade og stolte over at være med til denne udvikling, og vi glæder os til fortsat at byde de mange tusinde passagerer velkommen i vores populære havnebusser. - Jens Boe Jacobsen, Business Development Direktør, Arriva

Relateret indhold