12.01.21 OPS Gode eksempler

Bæredygtig genbrugsasfalt baner vejen frem

Banebrydende ny teknologi gør det muligt at genbruge gammel asfalt 100 pct., så det bliver både grønnere, hurtigere og billigere at renovere nedslidte veje. Brugen af 100 pct. genbrugsasfalt udrulles nu på danske veje via et tæt samarbejde mellem anlægsvirksomheder, Vejdirektoratet og en række kommuner.

Foto: Arkil

Cirkulær nytænkning er hovedopskriften på, hvordan infrastrukturen kan udvikles uden at klimaet og miljøet belastes. Sådan lyder budskabet fra anlægsvirksomheden Arkil, der i løbet af 2019 tog initiativ til at få introduceret en ny og banebrydende metode, der gør det muligt at genbruge gammel asfalt i forbindelse med udskiftning og reparation af vejenes bærelag.

Grønnere, hurtigere og billigere vejanlægning

Maskinen anvender såkaldt Bitumenstabiliseret Materiale (BSM), som kort fortalt går ud på, at man i én og samme bevægelse fræser den gamle asfalt op, tilsætter en lille mængde ny skumbitumen og cement og anlægger det som ny asfalt af højeste kvalitet.

Metoden kan reducere CO2-udledningen ved reparation af veje med mere end 90 pct., hvilket både skyldes et markant lavere forbrug – og dermed mindre udvinding af råstoffer – og samtidig et mindre behov for at transportere materialerne frem og tilbage fra asfaltværkerne. Vejarbejdet tager derudover væsentligt kortere tid end ved traditionelle metoder, bl.a. fordi hele kørebaner kan behandles på én gang. Det betyder, at trafikken i mindre omfang forstyrres, og at bilisterne hurtigt får glæde af at køre på de nyrenoverede veje.

Offentlig-privat samarbejde skaber rum til innovation

På baggrund af gode erfaringer med anvendelse af BSM-teknologien i og uden for Europa, er Arkil,  Vejdirektoratet og en række kommuner nu gået i gang med at udføre renoveringer med BSM på de danske veje og samtidig få udarbejdet nye vejregler, så der kommer klare rammer for, hvordan anvendelsen af teknologien kan udbredes på varig basis. Et tæt samarbejde mellem forskellige private og offentlige aktører har på den måde skabt rammerne for, at der blev plads til at tænke nyt og bæredygtigt på området:

Det er ekstremt ressourcekrævende at reparere og vedligeholde vejene, så vi er stærkt interesserede i at få bragt mere bæredygtige løsninger som BSM i spil. Vi har haft et godt og konstruktivt samarbejde med bl.a. Arkil om at få udrullet teknologien og indsamlet data, så vi sammen kan få tilpasset vejreglerne med præcise kvalitetskrav Søren Andersen, områdechef, Vejdirektoratet

Infrastrukturen styrkes lokalt

Flere kommuner har allerede meldt sig på banen til at få BSM-maskinen i aktion på netop deres veje. Anvendelsen af teknologien er nemlig også relevant i forbindelse med renovering af mindre kommuneveje, hvor det samtidig er muligt at udvide og forstærke vejen i samme ombæring ved tilførsel af knust opbrudt asfalt. BSM baner dermed vejen for at udvikle den lokale infrastruktur på en omkostningseffektiv måde.

Én af de kommuner, som tidligst meldte sig på banen ift. at tænke bæredygtighed ind i vejrenoveringerne, er Faaborg-Midtfyn Kommune, der på forhånd havde udpeget tre strækninger som egnede til at få anvendt teknologien i 2019. Siden da er tre veje yderligere blevet renoveret vha. BSM, og i forvaltningen ser man positivt på resultaterne.

Vi har kunnet drage stor fordel af, at BSM er fleksibelt nok til at kunne bruges til renovering af både større og mindre veje samt til udvidelser efter behov – uden at vi er gået på kompromis med kvaliteten. Samtidig er det en stor gevinst for os at vi kan styrke infrastrukturen på en mere ressourceeffektiv og bæredygtig måde. Endvidere kan der i byområder med kantsten udføre denne metode uden der skal bruges omkostninger på at hæve kantsten og omlægning af fortov. Det er ofte er en stor omkostning ifm. at der skal udlægges forstærkningslag Flemming Hansen, driftsmedarbejder i Vejdrift, Faaborg-Midtfyn Kommune

Undersøgelser viser da også, at BSM-teknologien leverer et særdeles solidt produkt. Ifølge en rapport fra Teknologisk Institut om erfaringerne fra Frederikshavnmotorvejen er den såkaldte sporkøringsmodstand udsædvanlig god – også i sammenligning med meget stabile typer af varmblandet asfalt. Kommuner der vælger at hoppe med på BSM-vognen kan dermed se frem til et både bæredygtigt og holdbart produkt.

Vurderingen er, at kommunerne i gennemsnit kan spare mellem 20 og 40 pct. af deres anlægsudgifter på området ved at drage fordel af genbrugsasfalten. Det hænger bl.a. sammen med, at mange kommuner i forvejen har en stor mængde gammelt asfaltmateriale til rådighed, som let kan anvendes i BSM-processen.

Læs mere om BSM-teknologien her.

Relateret indhold