07.07.21 OPS Gode eksempler

Coronakrisen blev et springbræt: Langtidsledige fandt job efter rengøringsudbud

Ballerup Kommune stiller krav om social ansvarlighed, når de sender rengøringsopgaver i udbud. Gennem et samarbejde med den private leverandør blev to ud af tre langtidsledige hjulpet ind på arbejdsmarkedet, da coronakrisen ramte landet i foråret 2020.

Foto: Getty Images

Konkurrenceudsættelse af kommunale opgaver er ikke kun et spørgsmål om økonomi og effektiviseringer. Spørger man Ballerup Kommune, kan det lige så vel fungere som en unik mulighed for at få langtidsledige i varig beskæftigelse. Derfor har kommunen gennem en årrække stillet krav om social ansvarlighed og bidrag til den lokale beskæftigelsesindsats i forbindelse med de løbende udbud af diverse serviceopgaver.

Så da coronakrisen ramte i foråret 2020, og der meget pludseligt opstod et øget behov for rengøring af de kommunale skoler, dagtilbud og fritidsordninger, var grundstenene allerede lagt for, at Ballerup Kommune og servicevirksomheden Coor kunne udnytte den særlige situation til at hjælpe nogle af kommunens langtidsledige tilbage på arbejdsmarkedet. Coor har i mere end 10 år stået for rengøring i Ballerup Kommune, og i forbindelse med, at Coor genvandt kontrakten i 2020, var der aftalt fokus på et stort socialt ansvar som en del af kontrakten.

I fællesskab fik man derfor hurtigt stablet en jobdating-dag på benene, hvor der blandt kommunens ledige blev udvalgt 27 egnede kandidater til et job som rengøringsassistent. Her fik kandidaterne mulighed for at høre mere om virksomheden og arbejdsopgaverne og samtidig få afdækket deres kompetencer.

I slutningen af 2020 kunne resultaterne af projektet gøres op, og erfaringerne var entydigt positive. Som følge af forløbet havde hele 19 af kandidaterne fundet fast arbejde: Otte af kandidaterne blev ansat hos Coor, mens jobdatingen blev et springbræt til et job andetsteds for de resterende elleve.

Da coronakrisen ramte stod vi pludselig med et akut behov for yderligere rengøring af mange af vores bygninger. Jeg er meget stolt af, at vi i samarbejde med leverandøren kunne få løst de ekstra opgaver og samtidig også formåede at se det som en løftestang for vores lokale beskæftigelsesindsats Jesper Würtzen, borgmester i Ballerup Kommune

Samfundsansvar som konkurrenceparameter

Koblingen mellem rengøringsopgaven og beskæftigelsesindsatsen er altså  resultatet af en klar udbudspolitisk prioritering. Ballerup Kommune valgte nemlig at fastlægge krav om social ansvarlighed som et centralt konkurrenceparameter, da rengøringsopgaverne senest var i genudbud i løbet af 2019.

- Jeg mener helt klart, at når vi fra politisk hold har et ønske om, at vores leverandører også skal tage socialt ansvar, så er det også noget, vi skal prioritere og sætte i centrum, når vi udbyder opgaverne, tildeler kontrakten og i forbindelse med det løbende samarbejde. På den måde sikrer vi, at virksomhederne ikke bare konkurrerer om prisen, men også om at kunne levere en helhedsorienteret indsats af høj kvalitet til gavn for borgerne, siger Jesper Würtzen.

Jobtræning styrker kompetencerne for begge parter

I henhold til kontrakten, der løber frem til 2025, samarbejder Coor løbende med jobcentret i Ballerup Kommune om at tilrettelægge jobtræningsforløb for de af kommunens ledige, der ikke umiddelbart er klar til at starte i et regulært job. Efter bedste mesterlæreprincip får borgerne hver tildelt en ”buddy”, som hjælper dem med gradvist at blive klar til at kunne varetage deres eget rengøringsområde. Og gevinsterne ved buddy-ordningen går i høj grad begge veje, lyder det fra Coor.

Vores medarbejdere oplever, at det er utroligt givende og kompetenceudviklende at få lov til at lære fra sig og være med til at tage samfundsansvar. Samtidig kan vi se, at de nye medarbejdere, vi får igennem forløbene er rigtigt dygtige og meget værdsatte. De er også meget trofaste, så vi oplever heldigvis også som en ekstra gevinst, at både vi og kunderne har fornøjelsen af at have dem ansat i år frem Annette Vindstrup Jensen, divisionsdirektør for Cleaning i Coor

Ballerup Kommunes samarbejde med Coor omfatter rengøring og vinduespolering af i alt 155 bygninger. Læs mere om samarbejdet her.

Læs også historien om Ikast-Brande Kommunes sammenkobling af rengøringsopgaver og beskæftigelsesindsatser her.

Relateret indhold