11.10.21 OPS Nyheder

Kommunal insourcing er kortsigtet symbolpolitik

En fartblind udlicitering med et prismæssigt ræs mod bunden er ikke vejen frem. Det ender ofte med at efterlade borgerne og kommunerne med en ustabil service, skriver Jakob Scharff.

Foto: Colourbox

For tredje år i træk er samarbejdet mellem det offentlige og private i tilbagegang. Det særlige fænomen insourcing skubber på udviklingen. Insourcing er når eksempelvis det offentlige hjemtager affaldsindsamlingen – som Hvidovre og Gladsaxe er eksempler på – eller rengøringen, som Region Midtjylland er et aktuelt eksempel.

Ofte er argumentet, at den private ikke har leveret ordentlig kvalitet. Og lige så ofte virker det som om, at man som politisk bestiller har glemt alt om, at man gik benhårdt efter laveste pris, og at man selv har defineret kvalitetsniveauet. Ofte går det stærkt derfra. Hurtige beslutninger, ingen dybe konsekvensanalyser. Insourcing og vupti ansætter man nyt kommunalt personale og køber materiel. Koste hvad det vil. Det skal hjem nu.

Den logik er svær at forstå. For oplevelsen blandt virksomheder er alt for ofte, at offentlige udbydere taler om vigtigheden af alt fra høj kvalitet til CSR. Men når det kommer til stykket, vil de ikke betale for det. I stedet synes den bedste løsning at være at oprette nye kommunale funktioner.

Det er de færreste konkurrenceudsatte virksomheder, der overhovedet vil overveje, at fjerne fokus fra kernemissionen ved at etablere egne servicefunktioner. En produktions- eller lifescience virksomhed ved udmærket, at de aldrig bliver verdensmestre i at drive kantine eller gøre rent. Det vil fjerne ledelseskraft og flytte energi fra investeringsstrategien. Man risikerer ganske enkelt at tabe relativt til konkurrenter med et mere professionelt setup.

En fartblind udlicitering med et prismæssigt ræs mod bunden er ikke vejen frem. Det ender ofte med at efterlade borgerne og kommunerne med en ustabil service. Derfor er det også positivt, at flere kommuner i deres udbud i stigende grad lægger vægt på, at man skal konkurrere på kvalitet, klimavenlighed, socialt ansvar og innovative løsninger. Det giver en bedre service til borgerne og mulighed for virksomhederne for at konkurrere på fremtidens konkurrencefordele.

Sådanne udbud skal vi have mange flere af. Derfor en klar opfordring til landets kommunalpolitikere: Udnyt potentialer og styrk samspillet med virksomhederne.

Indlægget er bragt i Børsen d. 8. oktober 2021. Læs det her

Relateret indhold