29.12.22 OPS Nyheder

Pålidelighedsvurderinger træder i kraft 1. januar 2023

Fremover skal offentlige ordregivere indhente vejledende udtalelser til vurdering af pålidelighed i offentlige udbud, hvor en virksomhed er omfattet af en udelukkelsesgrund og ønsker at dokumentere sin pålidelighed.

Foto: Konkurrence- og FOrbrugerstyrelsen

Som tilbudsgiver eller leverandør har man ret til at dokumentere sin pålidelighed i samarbejdet med offentlige ordregivere. Situationen kan opstå i en udbudsprocessen eller i kontraktfasen.

Fra 1. januar 2023 skal offentlige ordregivere indhente vejledende udtalelser til vurdering af pålidelighed i offentlige udbud, hvor en virksomhed er omfattet af en udelukkelsesgrund og ønsker at dokumentere sin pålidelighed.

Den vejledende udtalelse skal ordregiver indhente ved Enheden for Vurdering af Pålidelighed hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Læs mere om, hvordan du som virksomhed kan dokumentere din pålidelighed her. 

Arbejdet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er fortsat i de tidlige stadier, og derfor arbejder DI for at sikre grundig vejledning. 

"Helt overordnet er det vigtigt for virksomhederne, at processen er klar og forudsigelig, og vi er i DI i dialog med styrelsen om et mere grundigt vejledningsmateriale", siger chefkonsulent i DI's enhed for offentlig-privat samarbejde, Felix Dalker. 

Relateret indhold